کارآفرین 11 ساله‌ای که با فروش گذرواژه‌های امن درآمد کسب می‌کند

چهارشنبه ، 21 بهمن 1394 ، 10:41

 

بانکی دات آی آر: روال کار او به این صورت است که یک تاس را پنج بار می‌اندازد و هربار شماره حاصله را یادداشت می‌کند و سپس در لغت‌نامه مخصوص تبدیل اعداد به حروف، که حاوی فهرست شماره‌گذاری شده‌ای از کلمات اختصار یافته است، کلمات موردنظر برای گذرواژه را به دست می آورد. نتیجه حاصله عبارت است از ترکیب پنج تا هشت کلمه به صورت توالی غیرمفهوم که به سختی می توان آنها را هک کرد. یک گذرواژه پنج کلمه‌ای با بررسی هزار بار یا بیشتر توسط رایانه مجهز به پردازنده گرافیکی پیشرفته، قابل کشف است اما گذرواژه هشت کلمه‌ای تا سال 2050 کاملا امن و غیرقابل شناسایی خواهد بود.

 

 

جالب است بدانید مایرا به واسطه کمک به مادرش در یک پروژه تحقیقاتی موفق به ابداع این روش شد. مادر مایرا روزنامه‌نگار و محقق برجسته‌ای است که برای یک پروژه مطالعاتی از دخترش خواست تا  به دفعات تاس بیندازد و کلمات را به طریق فوق پیدا کند و مایرا متوجه شد می‌تواند از این روش گذرواژه‌های امنی را به دست آورد که ممکن است برای سایرین جالب باشد. میزان فروش این گذرواژه‌ها در ابتدا اندک بود و به همین علت مایرا وب‌سایتی برای این هدف راه اندازی کرد.

وقتی او سفارشی دریافت می‌کند چندین بار تاس می‌اندازد و کلمات مربوطه را از لغت نامه یافته و سپس روی یک کاغذ گذرواژه حاصله را نوشته و آنرا برای مشتری پست می‌کند و به آنها پیشنهاد می‌دهد تغییراتی مثل بزرگ نوشتن تعدادی از حروف یا افزودن نمادها را در گذرواژه‌شان اعمال کنند تا مطمئن شوند که مایرا به گذرواژه آنها دسترسی نخواهد داشت.

 

 

 

مایرا می گوید: داشتن یک گذرواژه امن برای حسابهای کاربری در شبکه‌های اجتماعی چندان مهم نیست و هک انها برای کاربران اهمیتی ندارد اما وقتی ایمیل یا حساب بانکی‌تان هک شود قطعا خساراتی را متحمل خواهید شد و برای این منظور داشتن یک گذرواژه امن مهم است.

مایرا در کنار زندگی عادی‌اش، علاقمند است در آینده  راجع به امنیت دیجیتال و هک کردن بیشتر بیاموزد و به این حوزه به عنوان آینده شغلی‌اش نگاه می‌کند.

► اگر خلاق باشید حتی با هوا هم پول در می آورید
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی 21 بهمن 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر