بايد التماس کنيم تا کالاي ما را بخرند

دوشنبه ، 19 مرداد 1388 ، 12:00

 

انتقادهاي اسدالله عسگراولادي از دولت محمود احمدي‌نژاد، همه را ياد تعريف‌هاي علينقي خاموشي از مجلس اصلاح‌طلبان مي‌اندازد. علينقي خاموشي که همه او را متعلق به اصولگرايان و جمعيت موتلفه اسلامي مي‌دانند، زماني که شمع مجلس اصلاح‌طلبان رو به خاموشي بود، به تمجيد از سياست‌هاي اقتصادي اصلاح‌طلبان پرداخت و اسدالله عسگراولادي که او نيز عضو سرشناس اصولگرايان سنتي است، هرگاه زبان به سخن مي‌گشايد، به نقد سياست‌هاي اقتصادي دولت آقاي احمدي‌نژاد مي‌پردازد. اسدالله عسگراولادي که او را در اتاق بازرگاني «حاجي ترانسفر» مي‌نامند، در تازه‌ترين اظهارنظر، ضمن ابراز نگراني از روند صادرات گفته است: «كالاهاي صادراتي ما ضرورت خريد براي خارجي‌ها نيستند. در حالي كه ما فروشنده هستيم بايد التماس كنيم تا از ما بخرند.» عسگراولادي نخستين بار نيست که به انتقاد از سياست‌هاي اقتصادي دولت اصولگرا مي‌پردازد. او يک بار گفته بود: «سياست‌هاي اقتصادي اين دولت شل است» مگر عسگراولادي که چنين به صراحت از سياست‌هاي اقتصادي دولت احمدي‌نژاد انتقاد مي‌کند، کيست؟


حاجي ترانسفر

او هميشه جزو اولين نفراتي است كه در دومين سه شنبه اول هرماه، بيست دقيقه مانده به آغاز نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران، پا به سالن اجتماعات مي‌گذارد. كيف چرمي‌اش را مي‌گذارد روي چهارمين صندلي رديف اول سالن و بعد به شوخي مي‌گويد: «بابت زودآمدنم بايد جايزه بدهيد.» هميشه در نشست‌ها حرفي براي گفتن دارد و اگر براي نطق پيش از دستور، اعلام آمادگي مي‌كند، غيرممكن است كه در مورد صادرات حرفي نزند. به همين دليل است كه در اتاق بازرگاني به او مي‌گويند «حاجي ترانسفر.» حاج اسدالله عسگراولادي يكي از چهره‌هاي راست سنتي در پارلمان بخش خصوصي است كه از ابتداي انقلاب همواره در اين نهاد حضور داشته است. اسدالله عسگراولادي برادر حاج حبيب الله عسگراولادي، وزير اسبق بازرگاني و دبيركل پيشين حزب مؤتلفه اسلامي است اما به اندازه او، دستي در سياست ندارد. در طول 30 سال گذشته، او همواره جزو نزديكان علينقي خاموشي و عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني بوده و در كنار بازاريان متنفذي همچون علاء ميرمحمد صادقي، علاء‌الديني، حاج طرخاني، ميرفندرسكي وحاج سعيد اماني، حامي منافع طيفي معروف به بازار بوده است. اسدالله عسگراولادي كه به شدت طرفدار توسعه صادرات است، در طول سال‌هاي متمادي به دليل صدور خشكبار ايران به كشورهاي اروپايي، از سوي نهادهاي دست‌اندركار صادرات، به عنوان صادركننده نمونه برگزيده شده و از رئيس‌جمهورهاي مختلفي همچون اكبر ‌هاشمي رفسنجاني، محمد خاتمي و محمود احمدي‌نژاد، عالي‌ترين جايزه صادراتي را دريافت كرده است.


چندي پيش زماني كه اسدالله عسگراولادي، در گفت‌وگويي با «جام‌جم آن‌لاين» به تشريح فعاليت‌هاي اقتصادي‌اش پرداخت، از دولت محمود احمدي‌نژاد به دليل ناكارآمدي سياستگذاري‌هاي اقتصادي‌اش به شدت انتقاد كرد و در عوض به تمجيد از سياست‌هاي اقتصادي محمد خاتمي در دولت اصلاحات پرداخت. او در گفت‌وگويي كه با روزنامه اصولگراي جام‌جم داشت، از اينكه در محافل سياسي، دولت محمود احمدي‌نژاد را نهمين دولت جمهوري اسلامي مي‌دانند، انتقاد كرد. اظهارنظرهاي انتقادي او با توجه به خاستگاه و تجربه‌اي كه در اردوگاه اصولگرايان دارد، به شدت جنجال‌آفرين شد، به گونه‌اي كه برخي نزديكان به دولت، به او توصيه كردند كه اظهاراتش را تكذيب كند اما او هرگز حاضر به تكذيب گفت‌وگويش با جام‌جم نشد. اسدالله عسگراولادي در گفت‌وگوي انتقادي‌اش، بي‌پرده به نقد سياست‌هاي دولت محمود احمدي‌نژاد پرداخت و گفت: «در بعد مقايسه، چون رهبر معظم انقلاب امر به حمايت همه‌از دولت احمدي‌نژاد كرده‌اند، ما از دولت ايشان حمايت مي‌كنيم، با اينكه معتقديم اين دولت و سياست‌هاي اقتصادي‌اش به تمام معني فشل است». وي افزود: «دولت دكتر احمدي‌نژاد در داخل دارد ما را دچار خودتحريمي مي‌كند. خودتحريمي توصيفي است كه براي شرايط امروز اقتصادي كشور به كار مي‌برم؛ موانعي در توليد، سرمايه‌گذاري و تجارت كه باعث رشد قيمت‌ها و كسادي كار فعالان مي‌شود.»


تازه‌ترين اظهارنظرها
اسدالله عسگراولادي در اظهارنظري تازه که خبرگزاري ايسنا روي خروجي‌اش قرار داده، گفته است: در زمستان سال گذشته اعلام كرده بودم كه ما وضعيت نگران‌كننده‌اي در صادرات داريم كه اكنون آن نگراني‌ها خود را نشان داده‌اند. وي با بيان اينكه اين كاهش چند علت دارد، اولين عامل را بحران جهاني دانست كه تاثيرات آن به كشور ما هم سرايت كرده است. عسگراولادي ادامه داد: دومين عامل اين است كه كالاهاي صادراتي ما ضرورت خريد براي خارجي‌ها نيستند. در حالي كه ما فروشنده هستيم بايد التماس كنيم تا از ما بخرند. وي اضافه كرد: آنها با درآمدهاي اضافه خود محصولاتي مانند فرش، پسته و خاويار ما را مي‌خرند نه اينكه نياز روزمره آنها باشد. پس بايد خيلي تبليغ كنيم. اين عضو اتاق بازرگاني تهران تصريح كرد: سومين عامل اين است كه تورم قيمت تمام شده، كالاي ما را غير قابل رقابت مي‌كند. وي تاكيد كرد: براي اينكه قيمت كالاي صادراتي ما رقابت‌پذير باشد، بايد قيمت تمام شده پايين بيايد و علاوه بر اين، مشكل ديگر مربوط به ارز است كه حتما بايد در ارز خود تجديدنظر كنيم تا بتوانيم به رقابت بپردازيم. عسگراولادي در پايان اين بخش از سخنان خود اظهار اميدواري كرد كه در شش ماهه آينده وضع بهتر شود.

سيب آمريكايي وارد نشده است بادام چرا!
او كه همزمان رياست سه اتاق مشترك ايران و روسيه، ايران و چين و ايران و استراليا را برعهده دارد، در مورد واردات از كشور آمريكا با تكذيب واردات سيب آمريكايي به ايران بيان كرد: سيب آمريكايي به ايران وارد نشده و فقط مقداري بادام آمريكايي از مرزهاي جنوب آزاد كشورمان وارد شده است. عسگراولادي در پاسخ به اين سوال كه به جز بادام ديگر چه اقلامي از آمريكا وارد ايران مي‌شوند، نيز عنوان كرد: برنج، سويا و روغن هم داشتيم. وي در پايان ميزان واردات از كشور آمريكا در سال گذشته را 500 ميليون دلار اعلام كرد.

منبع: روزنامه اعتماد ملی

► گشایش سومین کنفرانس بانکداری الکترونیک با حضور بانکی
افزایش قدرت وام دهی بانک ها در نیمه دوم امسال ◄

مطالب مرتبط
بنر