پول بدهید تا برای‌تان دعا کنیم!

يكشنبه ، 22 فروردين 1395 ، 14:39

 

بانکی دات آی آر: بنجامین در وبسایتش به نام chritianprayercentercom اعلام کرده بود که در ازای پرداخت مبلغ 9 الی 35 دلار به او، از کشیش‌ها و رهبران مذهبی می‌خواهد که برای آنها دعا کند. بنجامین چنان با زبان چرب و نرم مردم را متقاعد می‌کرد که توانست از این شیادی 7 میلیون دلار به جیب بزند.

 


بنجامین برای اینکه کلاهبرداری‌اش را موجه نشان بدهد نام «جان کارلسون» را برای خود جعل کرد و پروفایل لینکدینی با همین نام برای خودش ساخت. البته نه فقط لینکدین بلکه چندین پروفایل دیگر در شبکه‌های اجتماعی با نام‌های مختلف برای خودش ساخت تا بهتر بتواند کلاهبرداری‌اش را تبلیغ کند. شعار «مراسم دعای خصوصی فقط با پرداخت 9 دلار» او خیلی‌ها را وسوسه می‌کرد که لااقل یکبار هم که شده این وبسایت را امتحان کنند. بعد از چندوقت که کار بنجامین گرفت، او سایت دومش را طراحی کرد اما این بار به زبان اسپانیایی. با طراحی سایت دوم عملا بیزنس او پررونق شد. مشتری‌های برزیلی، اسپانیای و جاهای مختلف اسپانیایی زبان وارد سایت می‌شدند و از بنجامین می‌خواستند به کشیش‌های سایتش بگوید برای‌شان دعا کند.

 

بنجامین برای تبلیغ سایتش و تشویق مردم به پُرکردن فرم تقاضانامه، داستان‌های مختلفی درباره کسانی که برای‌شان دعا شده می‌نوشت که همه آنها به عافیت و موفقیت رسیده‌اند. شخصی بعد از مدت‌ها اجاره‌نشینی صاحب خانه شده است، دیگری لاتاری برنده شده، کسی که سال‌ها نازا بود با دعای این کشیش‌ها بچه‌دار شد و در یک مورد عجیب و غریب بیماری که مبتلا به ویروس HIV بود ویروس از بدنش بیرون رفته بود!

 

این شیادی که به مدت 4 سال پا برجا و درآمدزا بود به طرز قابل توجهی 1،289،120 لایک از کاربران فیس‌بوک گرفت! مردم دعاهایشان را از طریق آنلاین برای بنجامین می‌فرستادند و او برای‌شان معجره می‌کرد.

 

از سال سوم فعالیت سایت بنجامین پلیس و مراجع قضایی به دنبال دستگیری و بستن سایت بودند و در نهایت در سال 2015 بنجامین دستگیر شد. بنجامین در دادگاه ایالتی واشنگتون به پرداخت غرامت 7 میلیون دلاری  که از مردم کلاهبرداری کرده بود محکوم شد. ریاست دادگاه او را حقیرترین افراد خطاب کرد.

 

بعد از دستگیری و اعتراف، بنجامین پرده از یک تخلف دیگر هم برداشت. او اعتراف کرد هنگامی‌که مردم برای دعا به حساب او پول واریز می‌کردند صفحه‌ای »برای افراد باز می‌شد که در آن صفحه به مردم پیشنهاد می‌داده «اگر می‌خواهید در جلسات ماهیانه دعا، برای‌تان دعا شود 37 دلار برای کل سال پرداخت کنید. بنجامین راگوی با سایتش توانست از 125 هزار نفر کلاهبرداری کند.

 

در حال حاضر سایت ChristianPrayerCenter.com کاملا بسته نشده است بلکه فقط فعالیتی ندارد. دلیل این کار هم اطلاع‌رسانی به افرادی است که فریب خورده‌اند. وقتی وارد سایت می‌شوید پیغامی می‌بینید که از شما خواسته درصورتیکه از فریب‌خورده‌های این سایت هستید با پلیس تماس بگیرید تا غرامت‌تان را دریافت کنید.

 

هرچند این ماجرای واقعی تا حدی برای ما آشناست اما ما تصمیم گرفتیم با نشر این مطلب شما را با نمونه‌های خارجی چنین کلاهبرداری‌هایی آشنا کنیم.

 

 

منبع: گاردین

بانکی: سمیرا همتی

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی 23 فروردین 95
شرایط تعویض اپراتور موبایل بدون تغییر شماره ◄

مطالب مرتبط
بنر