2 اشتباه بزرگ بانکهای ایرانی در تبلیغات اینترنتی

دوشنبه ، 30 فروردين 1395 ، 11:00

بانکی دات آی آر: یکی از برنامه‌های روزانه‌ی من در بانکی ، بررسی و تحلیل تبلیغات بانکهای کشور در فضای مجازی است .

بانک‌ها تلاش می‌کنند با در اختیار گرفتن فضای بنری بزرگتر و در رسانه‌های بیشتر ، سهم بالاتری از توجه مخاطبان را جلب کرده و بازدید بالاتری برای سایت خود بیاورند.

شیوه‌های سنتی تبلیغ در فضای آنلاین، عموماً شیوه‌هایی هستند که مردم، معادلی را برای آنها در فضای آفلاین و فیزیکی می‌شناسند.
به همین دلیل، عموماً از همان مدل ذهنی سنتی،‌ در به کارگیری این ابزار مدرن استفاده می‌کنند.


کسانی که در فضای فیزیکی بیلبورد می‌گرفته‌اند و تبلیغ می‌کرده‌اند، یا در روزنامه‌ها آگهی‌های بزرگ تمام صفحه و نصف صفحه‌ای می‌داده‌اند، در فضای مجازی به دنبال خریدن بنر‌های سایت‌های بزرگ و پربازدید می‌روند
.

 

ولی یک مسئله‌ی بزرگ اینجا هست ! طبق آمار ، بازدهی اینگونه بنرها به شدت پایین است ، چرا ؟

ما اکنون با پدیده‌ای به نام "کوری بنری" مواجه هستیم ، میتوانید صفحه‌ی ویکیپدیا در مورد این پدیده را از اینجا بخوانید :

کوری بنری banner blindness چیست ؟

بطور خلاصه مردم خیلی کم به بنرهای تبلیغاتی توجه میکنند ، چیزی در حد 6 صدم درصد !

نکته ی جالب اینجاست که این پدیده در ویکیپدیا ، ترجمه فارسی ندارد که نشان می‌هد ما هنوز نسبت به این روند در دنیای تبلیغات بی‌تفاوت هستیم.

ما در مورد این پدیده مقاله‌ای در سایت منتشر کردیم که توصیه می‌کنم شما هم بخوانید :

پدیده کوری بنری چگونه اتفاق افتاد ؟ / کلیک کنید

 

ذهن ما به دنبال یک پیشنهاد مشخص و لحظه ای می‌گردد

فرض کنید متن تبلیغ بنری بانک ما این هست : بانک من ، تحقق بانکداری نوین

به نظر شما چند درصد احتمال دارد روی این بنر کلیک شود ؟ آمارهای علمی و دقیق ، عددی کمتر از 6 صدم درصد را بیان می‌کنند !

بنرهایی با عناوین کلی ، کمترین توجه مخاطب را جلب می‌کنند ، وقتی یک پیشنهاد ملموس و لحظه ای دریافت نمیکنیم تمایلی برای کلیک کردن روی بنر نداریم.

حالا بیایید فرض کنیم ، متن بنر بانک ما این است : دانلود فایل راهنمای 3 راهکار برای مدیریت مالی سرمایه‌هایمان

در اینجا ما یک پیشنهاد مشخص و لحظه ای دادیم ، به مخاطبی که روی بنر کلیک میکند قول دادیم به او یک فایل راهنما در مورد مدیریت سرمایه هایش میدهیم. ، پس احتمال کلیک در اینجا به مراتب بیشتر میشود.

 

تمامی بنرهای بانکی وارد صفحه اصلی سایت بانک می شود

یک اشتباه دیگر در تبلیغات بنری بانکها این است که هر بنری با هر عنوانی وارد صفحه اصلی سایت بانک می شود ، مثلا یکی از بانکهای معتبر کشور ، یک کارت اعتباری جدید را در بنرهای خودش تبلیغ می کند و وقتی روی بنر کلیک میکنیم ، به جای اینکه به صفحه ای هدایت بشویم که در آن صفحه توضیحاتی درباره ی آن کارت اعتباری داده شده است ، به صفحه اصلی سایت بانک هدایت می شویم که هیچ توضیحی در مورد آن کارت ندارد!

 

فروش محصولات ما با رعایت همین دو نکته ی ساده در تبلیغات بنری به طرز قابل توجهی رشد کرد

این تجربه ای بود که ما و کسب و کارهای مشابه ، داشتیم و امیدوارم که شما بانکداران عزیز هم به این مسئله در تبلیغات بنری توجه داشته باشید.

جک ولش – مدیر افسانه ای جنرال الکتریک – جمله ی معروفی دارد ، او می گوید :" تغییر کنید قبل از آنکه مجبور شوید."

خب ،این مقاله تغییری است که تا چندسال دیگر برای عقب نماندن از قافله ی دیگر بانکها باید به آن روی بیاورید  ، پس چه بهتر که قبل از اجبار این کار را شروع کنید ، ما هم از آقای جک ولش تشکر می کنیم و با تایید صحبت ایشان می گوییم : ایجاد تغییر در تبلیغات را شروع کنید قبل از اینکه بخاطر سایر بانکها مجبور شوید این کار را انجام دهید.

 

برای خواندن قسمت بعدی سلسله مقالات تبلیغات بنری در بانک‌ها روی لینک زیر کلیک کنید :

قبل از طراحی بنر تبلیغاتی برای بانک‌تان به این 3 نکته‌ی مهم توجه ویژه کنید

 

مرحله ی بعدی ، پس از تغییر سبک تبلیغات بنری ، بازاریابی از طریق محتواست که پیشنهاد می کنم در مورد آن این مقالات را حتما مطالعه کنید :

3 مثال جالب از روشهای هوشمندانه بازاریابی محتوا در بانکهای معتبر دنیا

راز مهمی که در بدترین شرایط اعتماد و اعتبار را به بانکها برگرداند !

نیوزلندی ها از تجربه تولید محتوا در بانک ANZ می گویند

 

نوشته شده توسط : سیدمحمد میرجعفری

 

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی 31 فروردین 95
اتصال شتاب ایران به آمریکا تکذیب شد ◄

مطالب مرتبط
بنر