اموال معاف از مالیات: بیمه عمر هم از پرداخت مالیات معاف شد

سه شنبه ، 31 فروردين 1395 ، 09:29

بانکی دات آی آر:  زمینه‌های تصحیح نظام مالیاتی کشور از این طریق قابل دسترسی است که می‌تواند با توجه به تنگنای دولت در تامین بودجه، به افزایش قدرت مانور روی درآمدهای مالیاتی بینجامد.

 

کار‌شناسان امور مالیاتی نیز بر این باورند که با توجه به نقش پررنگ‌تر درآمدهای مالیاتی در بودجه، تصحیح نظام مالیاتی کشور برای دولت روحانی اهمیت بیشتری دارد چراکه در بودجه سال جاری درآمدهای مالیاتی برابر ۱۰۱هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. در این راستا دولت باید برای تحقق بخش مهمی از درآمد، از فرارهای مالیاتی جلوگیری کند. بخشی از این فرارهای مالیاتی به علت پیچیدگی اجرای قانون مالیات بر ارث بوده که در اصلاحیه جدید قانون نظام مالیاتی تا حدودی این مشکل برطرف شده است. با این وجود، سازمان امور مالیاتی در آخرین اخبار خود تغییرات و اصلاحات مربوط به بخش مالیات بر ارث را منتشر کرده است.

 

به زعم کارشناسان اقتصادی، این اصلاحیه علاوه بر کاهش هزینه‌ها، انجام امور مودیان را برای انتقال ارث هموار‌تر می‌کند. در این قانون بخشی از اموال متوفی مشمول مالیات بوده و بخشی دیگر از اموال که حایز شرایط اعلام شده در قانون است، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

 

 

اموال متوفی معاف از مالیات

سازمان امور مالیاتی طبق مواد ۲۴ و ۲۵ قانون مالیات‌های مستقیم، اموال معاف از مالیات مستقیم را تعیین کرده است. وجوهات بازنشستگی و معوقات کارمندی و حقوقی، در این قانون معاف از مالیات تعیین شده است. پس‌انداز و مزایای پایان خدمت، مطالبات مربوط به خسارت اخراج، بازخرید خدمت و مرخصی استحقاقی استفاده نشده، در این دسته قرار می‌گیرند. در همین حال، وجوهات پرداختی از موسسات بیمه نیز در این قانون مشمول معافیت از مالیات هستند. خسارت فوت، دیه و مانند آنها که پس از متوفی به ورثه منتقل می‌شوند نیز از پرداخت مالیات معاف است. همچنین اموالی که نذر یا وقف شده‌اند نیز معافیت مالیاتی دارد.

 

در قانون اصلاح شده نظام مالیاتی، اموال وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی مشمول معافیت مالیاتی است. اموال مربوط به دستگاه‌هایی که بودجه آنها از طریق دولت تامین می‌شود، مانند شهرداری‌ها، بنیاد‌ها و نهادهای انقلاب اسلامی که مجوز معافیت از حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را دارند، در قانون جدید مالیاتی، از پرداخت مالیات معاف هستند. در این قانون اثاث خانه متوفی و همچنین اموال شهدای انقلاب اسلامی نیز مشمول معافیت مالیاتی است.

 

 

اموال متوفی مشمول مالیات

در آخرین اصلاحیه‌یی که برای قانون مالیات‌های مستقیم تدوین شده است، اموال و دارایی‌های باقیمانده از متوفی از قبیل سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار به انضمام سودهای متعلق به آنها مشمول مالیات مستقیم می‌شوند. همچنین حق‌الامتیاز و سایر اموال و حقوق مالی به نرخ 10درصد ارزش روز در تاریخ تحویل یا ثبت انتقال به نام وراث، انواع وسایل نقلیه و املاک و دارایی‌ها نیز مالیات به آنها تعلق می‌گیرد. نرخ دریافت‌های مالیاتی این اموال در قانون جدید به صورت صریح و روشن ذکر شده است.

 

همچنین اموال و دارایی‌های متوفی ایرانی که در خارج از کشور است، پس از کسر مالیاتی آن اموال در کشور مورد نظر، به نرخ ۱۰درصد مشمول مالیات در داخل نیز می‌شود. علاوه بر این، درصورتی که فرد فوت شده تابعیت ایرانی داشته باشد، اموال و دارایی‌های به ارث رسیده نیز مشمول مالیات می‌شود. اجرای قانون اصلاح شده مالیات مستقیم بر ارث که از اوایل سال جاری شروع شده در مورد متوفیانی که قبل از شروع سال ۹۵ فوت کرده‌اند با نرخ‌های سال جدید محاسبه می‌شود.

 

بررسی از قانون جدید مالیات بر ارث و همچنین مقایسه آن با قانون قبلی نشان می‌دهد این قانون با کاهش نرخ‌های مالیاتی، دریافت مالیات‌های آن را تسهیل کرده است. اصلاحیه جدید قانون مالیات بر ارث، همچنین می‌تواند با تقسیم اموال به اجزای مختلف و پرداخت مالیات آن اجزا به‌صورت مستقل، درآمد مالیاتی کشور را افزایش دهد و به این ترتیب، از فرار پرداخت مالیات بر ارث جلوگیری کند. با این وجود‌، برای ارزیابی اثربخشی این مقررات، باید منتظر ماند و بررسی کرد که پس از اجرای این مقررات، میزان درآمد دولت از محل مالیات بر ارث چه میزان رشد خواهد کرد. نکته‌یی که نمی‌توان از آن چشم پوشید و در مقایسه قانون مالیات بر ارث در ایران با سایر کشور‌ها آشکار است، پیچیدگی مکانیسم تعیین نرخ مالیات بر ارث در ایران است که متاسفانه در هر دو قانون فعلی و جدید همچنان وجود دارد. در قانون قبلی، تفاوت‌هایی که میان وراث طبقات مختلف وجود داشت، تعیین میزان مالیات تعلق گرفته به اموال را پیچیده می‌کرد اما در قانون جدید انسجام و هماهنگی بیشتری در این خصوص وجود دارد.

 

منبع: تعادل

 

► قیمت هر ساعت کار چقدر است؟
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی 31 فروردین 95 ◄

مطالب مرتبط
بنر