نامه سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج به سران قوا

شنبه ، 11 ارديبهشت 1395 ، 09:10

بانکی دات آی آر: نباید فقط سپرده‌گذاران را برای سپرده‌گذاری در این موسسه مقصر دانست و باید نقش بانک مرکزی دولت گذشته و رسانه‌ها در جذب به این سو را بیاد آورد، اکنون از سران قوا خواستار تسریع رسیدگی و تعیین تکلیف امور خود هستیم.

 

حدود چهار ماهی است که تعاونی اعتباری ثامن الحجج به دلیل تخلفات مالی و ساختار از فعالیت رسمی در شعب خود بازمانده و با ورود دستگاه‌های ذیربط از جمله قوه قضائیه، بانک مرکزی و نیروی انتظامی در مورد نحوه ادامه فعالیت آن تصمیم گیری شده است. امور مربوط به این تعاونی اعتباری به بانک پارسیان واگذار و قرار شد تا به طور مرحله و با ساماندهی حساب‌های آن، سپرده‌گذارن ثامن الحجج تعیین تکلیف شوند.

به هر حال از نیمه بهمن ماه امسال با صدور ابلاغیه‌ای از سوی بانک مرکزی بود که بانک پارسیان در کلیه شعب خود در سراسر کشور رسیدگی به امور سپرده‌گذاران را آغاز و قرار شد تا بعد از سپرده‌گذاران خرد، وضعیت سپرده گذاران کلان نیز به تدریج مورد بررسی و تعیین تکلیف قرار گیرند.

 

این در حالی است که آخرین گزارش‌های رسمی نیز حاکی از آن است که از حدود 2.4 میلیون سپرده‌گذار ثامن الحجج، در این مدت حدود 800 هزار پرونده با رقمی در حدود 1225 میلیارد تومان تعیین تکلیف شده است.

 

با این حال گاها دیده می‌شود که همچنان برخی سپرده‌گذاران این تعاونی برای دریافت حقوق خود به تجمع به ویژه مقابل بانک مرکزی ادامه می‌دهند. در عین حال که اخیرا نمایندگان تعدادی از آنها در نامه‌ای به سران قوا خواستار رسیدگی سریع تر به امور خود شده‌اند. این سپرده‌گذاران تاکید دارند که چرا باید همواره برای سپرده‌گذاری در این تعاونی مورد عتاب قرار گیرند آن هم در حالی که ردپای بانک مرکزی دولت قبل و تایید آنها از سوی این نهاد و در عین حال رسانه ملی در تبلیغات در تحریک مردم برای رجوع به این موسسات دیده می‌شود.

 

متن نامه به شرح زیر است:

 

« سپرده گذاران موسسه ثامن‌الحجج بیش از ۸ ماه است در بحرانی خانمان برانداز قرار گرفته اند که سرمایه زندگی آنان در موسسه مسدودشده و بانک مرکزی با هدف ساماندهی موسسات مالی بدون مطالعه وایجاد زیر ساخت اصولی و سازمانی جامع در مرداد ماه سال ۹۴نسبت به فضاسازی رسانه‌ای غیر حرفه‌ای و التهاب‌آفرین برای این موسسه یا تعاونی خاطی و قانون گریز اقدام کرد و باعث هجوم سپرده گذران به شعب گردید که نتیجه آن مشهود بود و...

 

از سوی دیگر مدیران نظام بانکی کشور در چند ماه اخیر، بارها سپرده‌گذاران مورد خطاب و عتاب قرار داده‌اند که چرا در موسسه غیر مجاز سرمایه‌گذاری نموده‌اید! ولیکن نگاهی به بایگانی دفتر رئیس کل بانک مرکزی، مشخص می‌کند که در تاریخ 19 بهمن ماه 1390 نامه قدردانی رییس وقت بانک مرکزی (جناب آقای دکتر بهمنی) به مدیر عامل موسسه(!!؟؟) بابت همکاری در بخش مرتبط با بازار پول وسرمایه و با شماره ۹۰/۲۷۷۳۲۲ به این موسسه مشروعیت داده است. همچنین مشابه همین نامه، از طرف معاون نظارتی وقت رئیس بانک مرکزی، آقای درویشی در تاریخ 23 اسفند ماه 1390 به شماره ۳۱۲۷۳۵ با عنوان آقای میرعلی مدیرعامل موسسه(!؟!) مالی واعتباری ثامن الحجج(ع) ارسال شده که حتی در این نامه مراتب تقدیر و تشکر معاون اول وقت ریاست‌جمهوری نیز ذکر شده است.

 

بدیهی است وقتی مردم حجم انبوه تبلیغات را در رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی مشاهده می‌کنند و با مراجعه به شعب موسسه و دیدن این نامه‌های صادره از دفتر رئیس کل و معاون نظارتی که بر در و دیوار شعب نصب شده، دیگر جای شکی برایشان باقی نمی‌ماند و به این موسسه اعتماد می‌کنند و هرگز فکر نمی‌کنند که در دوره مدیریت بعدی بانک مرکزی این مجموعه غیر مجاز تلقی و حتی ماهیت آن تعاونی اعتبار تعریف می‌شود.

 

در همین جا خاطر نشان می‌شود که نگارندگان این نامه، هیچ عقد اخوتی با موسسه ثامن الحجج و مدیران آن نداشته و در صورت احراز تخلف و سوء‌استفاده، خواهان اجرای قانون و ضوابط قضایی از سوی مراجع ذیصلاح هستند.

 

ولیکن آیا علنی شدن تنش و اصطکاک بین بانک مرکزی و موسسه (تعاونی) فوق‌الذکر در میان توده‌های مردم و گسترش اضطراب اجتماعی برای اصلاح ساختار معیوب بازار پول وسرمایه کشور اقدامی پسندیده و موثر است؟ آیا به مخاطره انداختن سرمایه اقتصادی و آرامش روانی شهروندان همراه با ایجاد بحران‌های خانوادگی از جمله طلاق، زندان بعلت عدم پرداخت تعهدات سپرده گذران و...زیبنده هموطن مسلمان می‌باشد؟

 

آیا شایسته است هزینه سوء مدیریت این ساماندهی بر گردن مردمان این سرزمین که اندوخته خود را در دوران رکود اقتصادی در این مجموعه سرمایه‌گذاری نمودن گذاشته شود؟

 

آیا این رفتار با سپرده‌گذران که بعد از شش ماه بصورت قطره چکانی آن هم با فرمول‌های پیچیده و غیر فنی که باعث برداشت کسورات از حساب‌های سپرده به نفع موسسه می‌شود، موجبات بروز عواقبی تلخ و بی‌اعتمادی مردم(سرمایه‌گذران در بانک‌ها و موسسات مالی که در همه کشورها مورد توجه و تکریم قرار دارند) را بوجود نمی‌آورد؛ وقتی یک موسسه و یا تعاونی که مورد تقدیر وتشکر رئیس وقت بانک مرکزی بوده ناگهان خطا کار و غیر مجاز معرفی می‌شود!؟

 

ما نمایندگان سپرده گذاران برادارانه از سران قوا و مسئولین ارشد کشور بخصوص رئیس جمهور محبوب و حقوقدان می‌خواهیم که همانند گذشته حامی و تامین کننده شان و منزلت شهروندان مسلمان ایرانی باشند و با صدور دستور تسریع وحل بحران باقید زمان مشخص برای مسولین مربوطه، گشایشی در این گرفتاری ملی ایجاد نمایند.

 

نگارندگان این در ادامه به مورد اشاره کرده و عنوان کرده‌اند که این موارد موجب ضایع شدن حق وحقوق سپرده‌گذران می‌شود.

 

1- بخش کثیری از سپرده گذاران این موسسه با اعتماد و اعتنا به ادعای چندین ساله موسسه مبنی بر "تحت نظارت بانک مرکزی" بودن و تبلیغات گسترده رسانه‌ای و اقتصادی این موسسه و نیز سوءاستفاده از عنوان مذهبی و نام متبرکه امام هشتم شیعیان اطمینان و اقدام به افتتاح سپرده نزد این موسسه نموده‌اند.

 

2- با تشکر از پیگیری قوه‌قضاییه در صیانت از اموال سپرده‌گزاران، از دادستانی محترم انتظار می‌رود تا مانع تداوم تخلفات مدیران موسسه ثامن الحجج در استرداد، تعدیل و قطع کارکردها که براساس قانون و تعهدات موسسه حق مسلم سپرده‌گذاران است، شود.»

 

 

منبع: ایسنا

► همکاری آمازون با سفارتخانه‌های ایران قطع شد
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی شنبه 11 اردیبهشت 95 ◄

مطالب مرتبط
بنر