ممنوعیت استفاده ازکدهای USSDتراکنش بانکی

سه شنبه ، 21 ارديبهشت 1395 ، 09:15

بانکی دات آی آر: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی که اوائل اردیبهشت ماه توسط شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا «شاپرک» به شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت یا همان psp ها ابلاغ شده است، از مهر ماه همین امسال استفاده از بستر USSD برای انجام تراکنشهای بانکی ممنوع میشود و به جای آن باید از روشهای ایمن و جایگزین استفاده شود، اما توضیحی درباره ی «روش های جایگزین و ایمن» مذکور داده نشده است.

 

 


در بند ۳ متن این ابلاغیه که از سوی محسن قادری، مدیرعامل شاپرک امضا شده آمده است: «از تاریخ اول مهر ماه ۱۳۹۵ استفاده از بستر فعلی USSD برای انجام تراکنشهای بانکی ممنوع شده و شرکتهای ارائه دهندهی خدمات صرفاً مجاز به پذیرش و پرداخت تراکنشهای بانکی از روشهای جایگزین و ایمن خواهند بود. متعاقباً روش مذکور پس از تأیید بانک محترم مرکزی ج.ا.ا. به شرکتها ابلاغ خواهد شد».

 

لازم به ذکر است کد های USSD یا Unstructured Supplementary Service Data یک روش ارسال پیام در شبکه‌ی تلفن همراه است که با شماره‌‌هایی مثل *…# میان کاربران تلفن همراه شناخته می شوند و امروزه مانور زیادی روی آنها داده می‌شود.

 

حداقل تا مهر ماه امسال، کارهایی مثل انتقال وجه، اعلام موجودی، خرید شارژ، پرداخت قبوض و حتی پرداخت کمک‌‌های خیرخواهانه، از جمله کاربرد‌های کدهای USSD هستند. با توجه به ادبیات به کار رفته در ابلاغیه‌ی مذکور به سادگی می‌توان حدس زد که احتمالاً این بستر از لحاظ امنیتی برای تراکنش‌های بانکی و جابجایی اطلاعات مالی مناسب نیست. بدیهی است مهلت اعلام شده به منظور ارائه‌ی فرصت کافی برای اتخاذ روش جایگزین در نظر گرفته شده است؛ کاربران می‌توانند با هدف پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی، از همین لحظه در استفاده‌ی خود از این کدها برای انجام تراکنش‌های بانکی تجدید نظر کنند.

 

منبع: تسنیم

► ساعت کار بانوان با فرزند زیر 6 سال کاهش می‌یابد
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی سه شنبه 21 اردیبهشت 95 ◄

مطالب مرتبط
بنر