سرنوشت مبهم سپرده‌ها در موسسات غیرمجاز!

سه شنبه ، 4 خرداد 1395 ، 09:47

بانکی دات آی آر: هنوز مشخص نیست سپرده‌های مردم چه سرنوشتی خواهد داشت و بانک مرکزی نیز اطلاع‌رسانی درستی دراین‌باره انجام نمی‌دهد. جالب اینکه بلاتکلیفی فقط گریبان مؤسسات غیرمجاز را نگرفته و در سایه نظارت ضعیف بانک مرکزی تخلفات زیادی در بانک‌های خصوصی انجام می‌شود.

بانک مرکزی در دولت یازدهم با شعار ساماندهی مؤسسات و بانک‌های غیرمجاز فعالیت خود را آغاز کرد اما بررسی عملکرد بانک مرکزی نشان می‌دهد سرگردانی و بلاتکلیفی تنها عایدی مردم از روش دولت یازدهم است. تعاونی منحله میزان و موسسه اعتباری ثامن‌الحجج 2 نمونه واضح از ساماندهی عجیب و غریب دولت است که صدها هزار سپرده‌گذار را سرگردان کرده است.

هنوز مشخص نیست سپرده‌های مردم چه سرنوشتی خواهد داشت و بانک مرکزی نیز اطلاع‌رسانی درستی دراین‌باره انجام نمی‌دهد.  جالب اینکه بلاتکلیفی فقط گریبان مؤسسات غیرمجاز را نگرفته و در سایه نظارت ضعیف بانک مرکزی تخلفات زیادی در بانک‌های خصوصی انجام می‌شود.

جالب اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان عملکرد ضعیف بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور و عدم تخصیص تسهیلات مناسب به تولید، رکود کشور را فراگرفته و مسئولان هنوز نتوانسته‌اند رابطه منطقی بین منابع مالی بانک‌ها و تولیدکنندگان ایجاد کنند.

روز گذشته یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی سریع درباره سپرده‌های مردم در موسسه ثامن‌الحجج شد.

"محمدصالح جوکار" در تذکری در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، خطاب به وزیر اقتصاد، گفت: مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان سپرده‌های مردم در موسسه ثامن‌الحجج کجا رفت و سود این سپرده‌ها به کجا می‌رود؟ از یک‌سو مردم، از سوی دیگر کارکنان این موسسه آرامش خاطر خود را از دست داده‌اند، لذا خواستار رسیدگی سریع در این زمینه هستیم. وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: واحدهای صنعتی و تولیدی استان یزد به دلیل عدم حمایت از تولید داخلی از سوی دستگاه‌های اجرایی از جمله نداشتن سرمایه در گردش و واردات بی‌رویه و دپو شدن تولیدات و عدم فروش و مشکلات صادراتی دیگر در حال تعطیل شدن و کارگران بیکار هستند که مشکلات جدی معیشتی را دارند. امیدوارم فکر اساسی در این رابطه شود.

وی درباره دیوان محاسبات گفت: طبق بند ۵۵ قانون بودجه سال ۹۲ عوارض حق استخراج معادن که پروانه آن‌ها به نام ایمیدرو بوده باید اخذ شود و ۸۰ درصد به ایمیدرو و ۲۰ درصد به استان داده شود. متأسفانه این بند اجرایی نشده و با پیگیری‌هایی که به عمل آمده قرار بود که عوارض به صورت اقساطی از ابتدای ۹۵ وصول شود.

"جوکار "افزود: متأسفانه حق استان یزد ۱۴۸ میلیارد تومان بود که به دلیل قانون‌شکنی مدیرعامل سنگ‌آهن یادشده پرداخت نشده و حقوق مردم استان ضایع شده است. طی مکاتباتی که از دیوان محاسبات شد تاکنون اقدام مثبتی هم به عمل نیامده و حتی پاسخ این نامه‌ها را هم نداده‌اند لذا ما از دستگاه‌های دیگر تقاضا داریم که پاسخگو باشند ولی متأسفانه دیوان محاسبات مجلس که زیرمجموعه مجلس است پاسخگو نیست.

"جوکار" تأکید کرد: مطالبات قانونی و تقلبات را باید جدی گرفت و چشم‌پوشی نکرد. به نظر می‌رسد بخش نظارتی مجلس نادیده گرفته شده و حقوق مردم پایمال شده است. وی خطاب به وزیر آموزش‌وپرورش گفت: مربیان و معلمان مدارس حمایتی 5 ماه است که حقوق نگرفته‌اند‌ و باید فکری برای این معلمان و مربیان شود.

"جوکار" خطاب به وزیر جهاد کشاورزی درباره مرغداران و تضمین خرید گوشت مرغ به آن‌ها گفت: متأسفانه به دلیل پایین آمدن توانایی مرغداران شاهد رکود این صنعت هستیم و در آینده واردات گوشت مرغ را خواهیم داشت لذا بهتر است فکری دراین‌باره شود.

 

 

بلاتکلیفی 50 هزار میلیارد تومان در یک بانک‌


بی‌برنامگی دولت در حوزه مالی فقط در ساماندهی نیست بلکه نظارت نیز با مشکل فراوان مواجه است. حتی بانک‌های مجاز تخلفات زیادی می‌کنند و یکی از این تخلفات را رئیس کمیسیون شوراها شرح داده است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نهم گفت: در یکی از بانک‌ها 50 هزار میلیارد تومان پول بلاتکلیف است. امیر خجسته با تبریک اعیاد شعبانیه خطاب به وزیر اقتصاد یادآور شد: مالیات در سال گذشته برای استان همدان غیرمنطقی و غیرکارشناسی وضع شد، امسال نیز همان روال دنبال می‌شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سال گذشته قبول کردند مالیات وضع شده کارشناسی شده نبوده و قول دادند انعطاف نشان داده و مالیات را در سال جاری کاهش می‌دهند. چرا مالیات را غیرکارشناسی وضع می‌کنید تا به اقتصاد، اصناف، صنعت و تولید فشار بیاید؟ در همدان وضعیت خاصی وجود دارد. وضع مالیات 500 میلیارد تومانی غیرمنطقی است. این مالیات را از فراریان مالیاتی دریافت کنید.

وی در تذکری دیگر به طیب‌نیا از وی خواست دست غارتگران بیت‌المال را قطع کند و سپس اظهار کرد: قوه قضائیه، رئیس بانک مرکزی و همه تشکیلات نظارتی نسبت به مشکلاتی که در بانک‌ها وجود دارد با نظارت دقیق حساس باشند. در یکی از بانک‌ها 50 هزار میلیارد تومان بلاتکلیف است، چرا تعیین تکلیف نمی‌شود؟! در یکی از بانک‌ها اتفاقاتی افتاده، چرا نظارت نمی‌شود؟! این در حالی است که در تحقیق و تفحص این موارد مشخص شد اما همچنان ادامه دارد. اگر این‌ها تعیین تکلیف نشود ناچار به بیان در صحن علنی مجلس می‌شوم.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نهم پرسید: مسئله آهن‌قراضه در یکی از بانک‌ها چه می‌کند؟! 50 هزار میلیارد تومان در این بانک بلاتکلیف است. دستگاه‌های نظارتی به‌ویژه بانک مرکزی نظارت دقیق کنند تا دست غارتگران به بیت‌المال قطع شود. وی در تذکری خطاب به وزیر نفت، گفت: درحالی‌که پتروشیمی هگمتانه در همدان آماده بهره‌برداری است اما متأسفانه بلاتکلیف مانده است.

 

 

منبع: اقتصادایران

 

 

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی چهار شنبه 5 خرداد 95
نسخه جدید دولت و مجلس برای بازار کار ◄

مطالب مرتبط
بنر