چرا رنگِ ارغوانی نمادِ ثروت است؟

دوشنبه ، 24 خرداد 1395 ، 16:38

بانکی دات آی آر: رنگِ ارغوانی نماد ثروت و سلطنت است. این رنگ در تاریخ همیشه مورد ستایش پادشاهان و ثروتمندان قرار گرفته است. گفته می‌شود که کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی، ردای ارغوانی رنگی به تن می‌کرده است. بسیاری از پادشاهان رومِ باستان پوشیدن لباس ارغوانی را برای مردم‌شان ممنوع اعلام می‌کردند و در صورت تخلف، مجازاتِ پوشیدنش مرگ بود.

رنگ ارغوانی برای اولین بار در دوره امپراطوری روم شرقی(بیزانس) مقدس شناخته شد. پادشاهان ردای ارغوانی می‌پوشیدند و حتی نامه‌ها را با رنگِ ارغوانی مُهر می‌زدند. اصطلاح انگلیسی born in the purple به معنی «از خانواده دربار بودن»، از همین دوران به وجود آمده است.

 

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید دلیل نامگذاری رنگِ ارغوانی به رنگِ پادشاهی به اصل ساده و ابتدایی تجارت یعنی عرضه و تقاضا برمی‌گردد. در قرن‌های گذشته به مدت طولانی مردم با اجناسِ خود داد و ستد می‌کردند. در آن زمان، در کرانه‌ی دریای مدیترانه، بندری به نام «تایر» وجود داشت. این شهر امروز با نام «صور» شناخته می‌شود و در خاک لبنان قرار دارد. شغل اصلی مردم این شهر ماهیگیری بوده است. گاهی اوقات آنها نوع خاصی از حلزون‌های دریایی را صید می‌کردند که امروزه با نام علمی‌ Bolinus brandaris شناخته می‌شود. این نوع حلزون از گونه‌های نادرِ حلزون‌هاست؛ به همین دلیل در موقع داد و ستد کالا به کالا، با طلا معاوضه‌اش می‌کردند. رنگرزان برای اینکه بتوانند رنگِ ارغوانی داخل حلزون را جدا کنند، پوسته‌ی حلزون را می‌شکستند و ماده لزجی که از آن خارج می‌شد را تا مدتی در مقابل آفتاب قرار می‌دادند. برای درست کردن یک قوطی رنگ ارغوانی چیزی حدود 250 هزار حلزون مورد نیاز بود. البته در نهایت لباسی که با آن قوطی رنگ تهیه می‌شد تا سال‌های سال رنگِ ارغوانی‌اش را حفظ می‌کرد.

 

 

لباس‌هایی که با این رنگ درست می‌شدند بسیار گران‌قیمت بودند. برای مثال، یک لباس ارغوانی هم قیمت غذای یک سال شخص بود. به همین دلیل، کسانی که لباسی به رنگ ارغوان می‌پوشیدند به عنوان افراد ثروتمند آن جامعه شناخته می‌شدند. با سقوط امپراطوری روم شرقی(بیزانس‌ها)، محدودیت استفاده از رنگ ارغوانی برای همه افراد از بین رفت؛ اما تا سال 1850 این رنگ در دسترس عموم قرار داده نشد.

 

تاج ملکه انگلیس، در این تاج الماس کوه نور قرار دارد

 

 

ملکه الیزابت بارها با لباس ارغوانی دیده شده است

 

 

مراسم تاجگذاری چارلز هفتم، پادشاه فرانسه(ردای او ارغوانی است)

 

بانکی: سمیرا همتی

 

► نرخ سود بانکی 15 درصدی، از تیر 95
وام قرض‌الحسنه 2 میلیونی برای بازنشستگان ◄

مطالب مرتبط
بنر