ثامن‌الحجج 1113 مشتری مجهول‌الهویه دارد!

چهارشنبه ، 26 خرداد 1395 ، 14:31

بانکی دات آی آر: باوجود آن‌که در حال حاضر بر اساس ‌تصمیم بانک مرکزی و به دلیل وقوع تخلفات عدیده، فعالیت تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج معلق و رسیدگی امور سپرده‌گذارانش به بانک پارسیان واگذار شده است ولی این تعاونی همچنان به شیوه‌های مختلف به کارشکنی‌های خود در واگذاری حقوق مشتریان ادامه می‌دهد و در فرایند پرداخت مطالبات مردمی اختلال ایجاد می‌کند.

 

این در حالی است که طبق گفته مسئولان بانک مرکزی حوزه نظارت بانک مرکزی برای بازپرداخت سپرده‌های مردمی‌ لازم است به‌طور مرتب با بانک پارسیان و تعاونی در ارتباط باشد.

 

بر این اساس، تعاونی موظف است به‌طور مستمر، اطلاعات مشتریانش را بی‌کم و کاست به بانک مرکزی گزارش کند ولی آن‌گونه که بر‌می‌آید، اطلاعات ارسالی تعاونی حاوی اشکالات متعددی است و دامنه‌دار بودن این اشکالات، ظن عمدی بودن این رفتارها را تشدید می‌کند.

 

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار خبرآنلاین از بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش ارسالی تعاونی، به‌جای نام و نام خانوادگی یک هزار و 113 مشتری، عدد صفر درج‌شده یا این‌که کد ملی 2 هزار و 915 تن از مشتریان اشتباه گزارش شده است!

 

اگر با نگاهی بسیار خوش‌بینانه و مثبت اندیش از شائبه عمدی‌بودن این کار چشم‌پوشی شود، این شیوه رفتاری ممکن است از فقدان بانک جامع اطلاعاتی در تعاونی ناشی شود که چنین چیزی هم در دنیای پول و بانک امری شگفت‌آور و یک فاجعه است.

 

گفتنی است‌ مسئولان تعاونی در طول سالیان گذشته سعی داشته‌اند ضمن عدم همکاری با بانک مرکزی یا ارائه اطلاعات دروغین و برقراری ارتباطات خاص، به انحای مختلف در مقابل اقدامات سامان‌دهی نهاد حاکمیتی و سیاستگزار قد علم کنند. اعلام مبالغی واهی از میزان سپرده‌های مردمی‌، بزرگ‌نمایی ارزش اموال و مستغلات، ارائه آمارهای مخدوش و ... از دیگر مظاهر اخلالگری مسئولان تعاونی در فرآیند سامان دهی است.

 

همچنین شانه خالی‌کردن از تعطیلی شعب پرهزینه، حضور گسترده در عرصه ورزش و تیم‌داری و هزینه‌های بالای مربوطه و تبلیغات وسیع و اغواکننده و... از دیگر تخلفات بارز تعاونی اعتبار غیرمجاز ثامن‌الحجج برشمرده

می‌شود.

 

متأسفانه مسئولان تعاونی از ابتدای آغاز فرایند ساماندهی با پنهان‌کاری، اتخاذ رویه‌های ناصواب، اغراق در بیان حجم سپرده و تعداد سپرده‌گذاران و ارائه اطلاعات غلط سعی در تحت فشار قراردادن نهادهای حاکمیتی داشته‌اند.

 

یکی از شاخص هایی که مسئولان تعاونی همواره بدان تفاخر می‌کردند حجم چشمگیر سپرده های دراختیار بود ولی در عمل، منابع در اختیار تعاونی تنها کفاف پرداخت حساب‌های مشتریان تا سقف 70 میلیون ریال را می‌کرد و در سایه تخصیص خط اعتباری20 هزار میلیاردریالی بانک مرکزی بود که امکان افزایش سقف پرداختی به سپرده گذاران تا350 میلیون ریال فراهم آمد. ناگفته پیداست در ادامه راه نیز چشم امید به فروش و ترهین اموال و مستغلات تعاونی باشد ولی از این منظر هم همکاری شایسته‌ای به چشم نمی‌آید.

 

گفتنی است تعاونی فاقد مجوز ثامن‌الحجج در سایه چندین سال فعالیت لجام‌گسیخته و قانون‌گریزش توانست سرمایه‌های جمع زیادی از سپرده‌گذاران را به دست آورده و به دلیل سوءاستفاده و حیف‌ومیل منابع در دسترس، مشکلات عدیده‌ای را به بانک مرکزی و مردم تحمیل کرد. سوءاستفاده‌هایی که در روزهای اخیر در مصاحبه  سخنگوی قوه قضاییه افشاء شد.

 

منبع: خبرآنلاین

► پرداخت تسهیلات ازدواج از ابتدای مردادماه
افزایش حقوق تمام کارمندان در خرداد ◄

مطالب مرتبط
بنر