اهمیت برند و نحوه موفقیت در برندسازی

چهارشنبه ، 2 تیر 1395 ، 13:03

بانکی دات آی آر: امروزه هیچ کالایی بدون داشتن برند نمی‌تواند در بازار بین‌الملل حضور داشته باشد. برند در واقع هر نوع علامت، نشانه، اسم، شعار و لوگویی است که معرف یک محصول، شرکت یا فرد و مکان است. اصلی‌ترین مزیت برند و برندسازی، امکان ایجاد شناخت برای مصرف‌کننده است.

در واقع برند ابزاری است برای ایجاد تمایز که باعث جایگاه‌یابی در ذهن مصرف‌کننده در مقابل رقبا خواهد شد.

از جمله مزایای داشتن برند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- برند از کالاهای ما در برابر تقلید و کپی حمایت می‌کند.

- برند‌سازی می‌تواند برای یک کشور، دارایی ایجاد کند و عملا ارزش سهام شرکت‌ها با داشتن برندهای قوی بالا خواهد رفت چرا که برندها امروزه جزو دارایی‌های نامشهود حساب می‌شوند و نیز ارزش‌گذاری می‌شوند.

-  برند روی رفتار مصرف‌کننده اثر می‌گذارد. در واقع می‌توان گفت نخستین عامل در خرید کالاهای وارداتی، برند است و ارزشی که برند در ذهن مشتری ایجاد می‌کند، اصلی‌ترین عامل خرید است.

-  برند باعث افزایش فروش و سهم شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی می‌شود.

-  از اینرو با توجه به مطالب گفته شده می‌توان به اهمیت برندسازی در تجارت خارجی و ورود به بازارهای بین‌المللی پی برد.

 

درباره موفقیت در برندسازی باید به موارد زیر توجه کنیم:

فرهنگ‌سازی: متاسفانه امروزه تعریف و تشریحی که از بازارهای بین‌المللی در کشور ماست، تعریفی اشتباه است. تجار ما بازاریابی را یک هنر می‌دانند تا یک علم و آن را بر مبنای تجربه و تکنیک‌های خاص خود یاد گرفته‌اند. تجار ما باید یاد بگیرند در کنار اینکه کار صادراتی را انجام می‌دهند، مشاورینی داشته باشند که با مفاهیم بازاریابی بین‌المللی آشنا باشند. در این خصوص نیز به فرهنگ‌سازی نیاز داریم.

آموزش: برای فرهنگ‌سازی هر پدیده‌ای، آموزش بسیار مهم است. جایی مثل سازمان توسعه تجارت وظیفه دارند که به شکل‌های مختلف فضای بازاریابی بین‌الملل را برای تجار، بازآموزی کنند.

هوش فرهنگی: همچنین باید بدانیم در محیط‌های بازرگانی بین‌المللی و داخلی تفاوت‌هایی وجود دارد و برای ورود و صادرات محصول به بازارهای بین‌المللی باید این تفاوت‌ها و ملاحظات فرهنگی و اجتماعی را در نظر بگیریم. در این خصوص احتیاج به هوش فرهنگ داریم تا بتوانیم این تفاوت‌ها را درک کنیم.

نمایشگاه‌های بین‌المللی: همچنین با شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌توانیم بازاریابی بین‌المللی را از شرکت‌های مختلف یاد بگیریم و الگوگیری کنیم و برندسازی را متناسب با آن ایجاد کنیم.

مراودات تجاری: با افزایش مراودات تجاری می‌توانیم ارتباطات فرهنگی بین تجار خود و تجار موفق خارجی ایجاد کنیم که در این خصوص سفارتخانه‌های ما باید در کشورهای مختلف فعال شوند. در نهایت باید بدانیم تا تجار ما حساسیت و هوش فرهنگی پیدا نکنند نمی‌توانند درباره برندسازی در دنیا موفق باشند.

 

منبع:کسب و کار

 

► بانک ملی به مشتریانش کارت اعتباری می‌دهد
سقف درآمد سالیانه چقدر شد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر