فیش‌های حقوقی مدیران بانکی چقدر مهم است ؟

دوشنبه ، 14 تیر 1395 ، 19:09

موضوع فیش‌های حقوقی و حقوق‌های نجومی برخی مدیران بانکی ، به مساله‌ی داغ خبری این روزها تبدیل شده است. در کمتر محفل و مجلسی است که بنشینی و صحبت از فیش‌های حقوقی چند ده و چند صد میلیونی نشود.

تحلیل‌های زیادی هم در این مورد مطرح شد ، چند نفر استعفا دادند و عده‌ای مورد استعفا واقع شدند ! سایت‌های خبری و رسانه‌ها شدیدا در مورد این دریافتی‌ها موضع گرفتند و شبکه‌های اجتماعی محملی شد برای ساختن طنزهای تلخ و شیرین و شوخی‌های مختلف در مورد این پدیده.

اما آیا واقعا دریافت حقوق و پاداش‌های کلان برای هر کس و هرجایی بد و نامناسب است ؟ آیا هر کس حقوقی چند ده میلیونی می‌گیرد لزوما حق کسی را ضایع کرده است ؟ آیا ما در کشور مدیرانی نداریم که گرفتن حقوق‌های بالا حقشان باشد ؟

بد نیست برای شروع بررسی این موضوع ابتدا ، ببینیم بانکداران در دنیا ، چگونه حقوق و پاداش می‌گیرند.

 

یک موضوع عادی در دنیا

مساله دریافت‌ حقوق‌های کلان و مزایاهای نجومی ، مساله‌ی چندان عجیبی در دنیا نیست ، ما دریافتی‌های مدیران عامل و برخی مدیران بانکی در دنیا را بررسی کردیم..

در این جدول میزان حقوق و پاداش سالانه‌ی چند مدیر ارشد بانکی در سال 2007 را مشاهده می‌فرمایید :

 

 

اگر میانگین حقوق را 3 هزار دلار در ماه و 36 هزار دلار در سال در نظر بگیریم ، دریافتی مدیران بانکی ، بین 10 تا 41 برابر کامند عادی است ، البته از این مساله نباید بگذریم که مجموع دریافتی مدیران بانکی - به همراه پاداش - به طور میانگین ، 300 برابر حقوق سالانه‌ی یک کارمند عادی است.

بنابراین مساله‌ی دریافتی‌های نجومی پدیده‌ی عجیبی نیست و در همه جای دنیا رواج دارد.

مدیری که با علم و کار اجرایی خود و رهبری درست ، 100 میلیون دلار به مجموعه‌ی تحت مدیریتش سودرسانی کرده و یا ارزش افزوده ایجاد می‌کند ، طبیعی است که می‌تواند 10 هزاردلار پاداش هم داشته باشد.

جوی که در فضای رسانه‌ای کشور ما اتفاق افتاد ، به طور کامل رد کردن دریافت حقوق و پاداش بالا بود ، در حالی که در دنیا چنین اتفاقی نمی‌افتد و مدیرانی که ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و چند ده میلیون دلار سود به مجموعه‌ی تحت مدیریت‌شان می‌رسانند ، پاداش‌های خوب و حقوق‌های نجومی هم می‌گیرند.

 

از چاله‌ی حقوق نجومی به چاه تعیین سقف !

در همین اثنا ، و برای آرام کردن افکار عمومی ، وزیر اقتصاد از کلید حل مشکل فیش‌های نجومی رونمایی کرده و تعیین سقف دریافت برای مدیران بانکی را راه چاره وزارت اقتصاد برای این وضعیت عنوان کرد.

در روزهای گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه حداکثر دریافتی مدیران عامل بانک‌ها ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد. همچنین حداکثر دریافتی ماهانه مدیران عامل شرکت‌ها ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد.

این تصمیم عجیب از چاله به چاه افتادن است و به هیچ وجه نمی‌تواند معضل فیش‌های حقوقی نجومی را حل کند.

راه چاره آن است که هر مدیری نسبت به آنچه در دوران مدیریتش اتفاق افتاده - بی‌توجه به پیشینیان و پسینیان ! - پاسخگو بوده و بر طبق ارزش افزوده و یا سودی که برای مجموعه ایجاد کرده ، حقوق و پاداش دریافت کند.

البته از این موضوع نباید غافل شد که متاسفانه برخی مدیران بانکی ، نه تنها سود و ارزش افزوده‌ای برای بانک و برند خود ایجاد نمی‌کنند ، بلکه گاهی با وجود ضررهای چند صد میلیونی ، از پاداش‌ها و حقوق‌های نجومی بهره می‌برند.

نمونه‌ی این بی‌تدبیری‌ها ، در حوزه بازاریابی و تبلیغات دیده می‌شود ، جایی که اکثر مدیران بانکی ، بی‌توجه به آنچه امروزه در دنیای بازاریابی و تبلیغات اتفاق می‌افتد ، همچنان از روش‌های پرهزینه قدیمی استفاده می‌کنند که نرخ بازگشت سرمایه‌ی بسیار پایینی دارد.

زنگ خطر جدی برای بانک‌های کشور نه فیش‌های حقوقی است و نه پاداش‌های کلان

با کلیک روی لینک زیر ، با جدی‌ترین خطری که بانک‌های کشور را تهدید می‌کند آشنا شوید :

خطری که منابع تبلیغاتی بانک‌ها را هدف قرار داده است ! کلیک کنید

 

سیدمحمد میرجعفری

آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید

 

► برخی سرویس‌های گوگل برای 4 ماه رایگان شدند
بیزنس اینسایدر: شغلی جدید و جالب در انتظار اوباما ◄

مطالب مرتبط
بنر