کناره‌گیری بانک پارسیان از انجام تعهدات ثامن

شنبه ، 19 تیر 1395 ، 09:20

بانکی دات آی آر: شرایط اخیر پیش آمده در رابطه با سپرده‌گذاران تعاونی ثامن‌الحجج و تجمعات انجام شده موجب شد تا مدیرعامل بانک پارسیان به‌عنوان بانک عامل انجام تعهدات این تعاونی در قالب نامه‌ای به رییس‌کل بانک مرکزی موضوع کناره‌گیری از این مسئولیت را اعلام کند. بااین‌حال تعیین تکلیف سپرده‌گذاران از بیستم تیرماه وارد فاز جدیدی خواهد شد.

 

اخیرا تجمعات معدودی از سپرده‌گذاران و رفتارهای هیجانی آن‌ها، در فرآیند سامان‌دهی تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج تردیدهای جدی را به وجود آورده است.

 

این در حالی است که پیگیری‌ها نشان می‌دهد بر اساس شیوه‌نامه اجرایی فاز دوم بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج مقرر شده است از بیستم تیرماه سال جاری فرآیند انتقال حساب‌های تعیین تکلیف ‌نشده سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج تا سقف ١٠٠ میلیون تومان به بانک پارسیان آغاز شود. ولی به دلیل فضای ناآرام که طی روزهای گذشته در برابر چند شعبه بانک عامل شکل‌گرفته، ادامه عاملیت بانک پارسیان را با ابهام‌هایی همراه است.

 

بر اساس اطلاعات دریافتی، در پی تجمعات اخیر برخی از سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج در مقابل چند شعب بانک پارسیان، کوروش پرویزیان با ارسال نامه‌ای به رییس‌کل بانک مرکزی ضمن عذرخواهی، درخواست تعیین بانک دیگری را برای تداوم کار داده است.

 

این در حالی است که فضای کنونی سبب شده است تا درزمینهٔ ادامه همکاری بانک پارسیان که عاملیت پرداخت وجوه سپرده‌گذاران و وصول اقساط دریافت‌کنندگان تسهیلات تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج را بر عهده داشته، برای اقدام در فاز جدید تردیدهای جدی احساس کند. از طرفی به نظر می‌رسد در شرایط کنونی بانک دیگری حاضر به پذیرش این مسئولیت دشوار نباشد، هرچند که در صورت دستور بانک مرکزی عاملیت برای تمام بانک‌ها لازم‌الاجراست ولی بهر حال این دغدغه وجود دارد که پذیرش درخواست مدیرعامل بانک پارسیان از سوی سیف، بلاتکلیفی بیشتری را برای سپرده‌گذاران به ارمغان آورد.

 

مقایسه وضعیت تعاونی ثامن‌الحجج در شش ماه اخیر حاکی از آن است تعداد حساب‌ها از یک‌میلیون و ۲۵۷ هزار نفر به ۹۶ هزار حساب کاهش‌یافته و تاکنون از محل منابع بانک مرکزی، تعاونی و تسویه تسهیلات مشتریان، بیش از ۹۰ درصد حساب‌ها در فاز اول سامان‌دهی تسویه شده است و باقیمانده مطالبات سپرده‌گذاران با فروش دارایی‌های تعاونی تامین خواهد شد. همچنین برابر شنیده‌ها قرار است طی وکالتی که تعاونی به بانک مرکزی داده است، فروش املاک با نظارت قوه قضاییه از طریق مزایده عمومی صورت خواهد گرفت که بالطبع فرآیندی زمان‌بر خواهد بود.

 

بر اساس شیوه‌نامه اجرایی مقرر شده است در فاز دوم که از یکشنبه آینده (۲۰ تیرماه) آغاز خواهد شد، حساب‌های تا ١٠٠ میلیون تومان به بانک پارسیان منتقل و تا ٣٥ میلیون تومان به هر مشتری پرداخت و مابقی نیز طی قراردادی یک‌ساله پرداخت گردد تا طی این مدت، بانک عامل فرصت کافی را برای فروش املاک و وصول اقساط به دست آورد.

 

شنیده‌ها همچنین حاکی است مقام قضایی مجوز انتقال حساب‌ها تا سقف ٣٠٠ میلیون تومان را نیز صادر کرده است و به‌زودی سقف قابل‌انتقال به این میزان افزایش خواهد یافت.

 

در صورت تحقق این مهم، ضمن تعیین تکلیف حدود ۹۹ درصد حساب‌ها، بخش عمده‌ای از کارکنان تعاونی هم از طریق شرکت در آزمون اختصاصی جذب گروه پارسیان خواهند شد.

 

اما در حالی برخی سپرده‌گذاران کلان که درگذشته سودهای نامتعارفی(حتی تا ۴۰ درصد!) هم دریافت کرده‌اند، اکنون سایر سپرده‌گذاران را تحریک می‌کنند، که به‌طور حتم در صورت کناره‌گیری بانک پارسیان آینده سایر سپرده‌گذاران با ابهام مواجه می‌شود.

 

اما سوال اینجاست که آیا بانک مرکزی بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار، انحلال تعاونی را اعلام خواهد کرد و در ادامه، عنان امور را به حیات تصفیه خواهد سپرد؟ در این صورت با توجه به تجربه موارد مشابه، مهروموم‌ها طول خواهد کشید تا سپرده‌گذاران مطالبات خود را دریافت کنند.

 

منبع: ایسنا

► بانک‌ها چگونه با پول اموات کاسبی می‌کنند؟!
استفاده از خدمات روابط عمومی تجاری؛ گامی برای پیشتازی برندها ◄

مطالب مرتبط
بنر