نخستین نشست خبری رئیس بانک توسعه تعاون

چهارشنبه ، 4 شهریور 1388 ، 14:03

 

مديرعامل بانك توسعه تعاون اظهار كرد: براي تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، سرمايه اين بانك از 500 ميليارد تومان كنوني تا پايان اين برنامه بايد به حدود 10 هزار ميليارد تومان برسد.

ماشاءالله عظيمي در يك نشست خبري با بيان اينكه تشكيل بانك توسعه تعاون آرزوي ديرينه تعاون‌كاران كشور بوده است اظهار كرد: سرانجام اين بانك در هنگام ابلاغيه مقام معظم رهبري در اول خرداد 84 امكان تحقق پيدا كرد چون كه در اين ابلاغيه آمده است كه اين بانك حتما تشكيل شود.

وي افزود: با سرمايه 500 ميليارد تومان از حساب ذخيره ارزي اين بانك تشكيل شد و قطعا نقش چشمگيري در توزيع ثروت عمومي و عدالت اجتماعي دارد.

وي گفت: شعب و كاركنان صندوق تعاون به بانك توسعه تعاون انتقال پيدا مي‌كند و 361 شعبه و باجه صندوق؛ تبديل به شعب بانك مي‌شوند. 2200 كاركنان بانك كه 83 درصد آن‌ها در شعب هستند با ميانگين سني حدود 30 سال و 57 درصد داراي تحصيلات دانشگاهي هستند، امكان آموزش‌پذيري و انعطاف مجموعه را فراهم مي‌كنند. فعاليت‌هاي ما آغاز شده و شعب توسعه تعاون در قالب بانك كار خود را ادامه مي‌دهند.

وي با اشاره به اينكه صندوق توسعه تعاون در دوره فعاليت خود به عنوان صندوق مجموعا با 11.69 درصد پايين‌ترين ميزان سود بانكي را داشته است، گفت: از سال 86 نرخ سود 12 درصد (11 درصد براي بخش كشاورزي) براي تمام عقود مبادله‌اي و مشاركتي در صندوق رعايت شده و اين نرخ‌ها در بانك‌ هم ادامه پيدا خواهند كرد.

مديرعامل بانك توسعه تعاون گفت: در 14 سال قبل از دولت نهم، مجموعا 495 ميليارد تومان تسهيلات از طريق صندوق توسعه تعاون پرداخت شده بود كه در چهارسال اخير اين رقم با افزايش 2.8 برابري به 1314ميليارد تومان رسيد. سهم بخش‌هاي اولويت‌دار در آن دوره 30 درصد بود كه در حال حاضر به 60 درصد رسيده و از اين رهگذر 60 هزار شغل جديد ايجاد شده و تعداد زيادي هم مشاغل موجود حفظ شده است.

وي گفت: همزمان با افزايش تسهيلات نظارت را هم قوي كرديم و مي‌توان گفت كه انحراف كمي از تسهيلات داشتيم و در گزارش حسابرس گزارش مقبول گرفتيم.

عظيمي افزود: مطابق اساس‌نامه، بانك توسعه تعاون بايد 70 درصد تسهيلات خود را به بخش تعاون اختصاص بدهد كه اين امر باعث شفافيت در مصارف تسهيلات مي‌شود. با توجه به اعتماد تعاون‌كاران، سپرده‌هاي آن‌ها در اين بانك از 190 ميليارد تومان در چهار سال گذشته به 790 ميليارد تومان رسيده است.

وي درباره مطالبات معوق صندوق توسعه تعاون كه به بانك منتقل شده است اظهار كرد: اين مطالبات در سال 86 به ميزان 32 درصد بود كه ما با سياست تعامل و گفت‌وگو اين رقم را به 12.5 درصد رسانده‌ايم. از جمله مطالبات معوق از يك روزنامه كه اصل و فرع آن به مبلغ يك ميليارد تومان را وصول كرديم.

وي گفت: بانك ملي با همه گستردگي پس از 80 سال داراي 2200 ميليارد تومان سرمايه است اما بانك توسعه تعاون، بزرگ‌ترين سرمايه‌ اوليه (500 ميليارد تومان را دارد) دارد كه نشان از نگاه ويژه دولت به بخش تعاون دارد. تاكنون 35 درصد از سرمايه اين بانك توديع شده و مابقي طي يك ماه آينده پرداخت مي‌شود و معتقديم براي تحقق اهداف برنامه، سرمايه اين بانك تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد به حدود 10 هزار ميليارد تومان برسد.

او تصريح كرد: بانك موظف است سود حاصله را در پايان هر سال به سرمايه بانك اضافه كند. 120 ميليارد تومان هم سرمايه صندوق بوده كه در ماه‌هاي آتي به صندوق ضمانت توسعه تعاون منتقل خواهد شد.

مديرعامل بانك توسعه تعاون گفت: نسبت كفايت سرمايه در دوران فعاليت صندوق بر اساس مقررات بانك مركزي رعايت شده و ما در اين زمينه مانده تسهيلاتي كه 950 ميليارد تومان بوده است را در نظر گرفته‌ايم.

عظيمي تاكيد كرد: شاخص‌هاي كمي فعاليت‌هاي دولت نهم در حوزه تعاون را مي‌توان در فعاليت‌هاي بانك توسعه تعاون مشاهده كرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

► يورو گران شد
آيا ايران هم از ركود خارج مي‌شود؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر