یک ایرانی، سردسته شبکه جعل گذرنامه در تایلند

يكشنبه ، 10 مرداد 1395 ، 12:19

بانکی دات آی آر: پلیس مهاجرت تایلند بهمن سال گذشته «حمیدرضا- ج» ٤٨ ساله از اتباع ایران و معروف به «دکتر» را به‌عنوان یک جاعل حرفه‌ای به همراه پنج پاکستانی و چند تایلندی به اتهام جعل گذرنامه کشورهای مختلف و فروش آنها بازداشت کرد.

 

حمیدرضا در «تامبون نانگ پرو» در استان «چونبوری» تایلند در حالی دستگیر شد که بیش از ٢٠ سال بود در جعل گذرنامه فعالیت می‌کرد و پلیس یکه‌زارو ٥٣ گذرنامه از ٦٠ ملیت از سراسر جهان از این باند کشف و ضبط کرد.

 

این جاعل حرفه‌ای که با گذرنامه‌های جعلی گروهی را روانه اروپا و فراتر از آن کرد، درحال‌حاضر در زندان «لانگیوایشس» تایلند به‌سر می‌برد و پلیس این کشور هفته گذشته نمایشگاهی از گذرنامه‌های جعلی وی را به نمایش گذاشت.

 

پلیس تایلند هفته گذشته اعلام کرد این باند در نهایت پس از جست‌وجوی پنج‌ساله متلاشی شد. تارنمای «تودی‌آنلاین» سنگاپور روز جمعه نوشت: «دکتر» در ازای چند ‌هزار دلار، درِ جهان را با تهیه گذرنامه‌های جعلی به روی گانگسترها، پناهندگان و... باز می‌کرد. دکتر برای سال‌های متمادی برای پلیس نامی در میان باندهای جنایی بانکوک بود که تولید پیچیده‌ترین مدارک جعلی در بازار را در ازای دو تا سه‌ هزار دلار برعهده داشت.

 

پلیس اوایل سال جاری میلادی پس از آنکه ارتباطی بین افسران سازمان اطلاعات تایلند با جاعل در یک مرکز تهیه پیتزا برقرار شد، به‌سرعت به این مرکز در حومه بانکوک حمله کرد، جایی که «حمیدرضا» پرستار سابق در ایران، بازداشت شد.

 

در مخفیگاه این جاعل، ١٧٣ گذرنامه فرانسوی، نیوزیلندی، ایرانی، سوری و رژیم اشغالگر قدس و یک انبار از تراشه‌های الکترونیکی، قالب تمبر ویزا، روبان، جوهر و تجهیزات چاپ کشف شد. وی به‌سرعت به جرم خود اعتراف کرد و توضیح داد چگونه گذرنامه‌های جعلی را با پست سفارشی به مشتریان خارج از کشور، ازجمله پناهندگان سوری که در تلاش برای ورود به اروپا بودند، ارسال می‌کرد.

 

این مرد ایرانی ماه می (اردیبهشت - خرداد) امسال به ٢٣ سال زندان محکوم شد، اما با توجه به اعترافش به جرم، این مدت زمان زندان نصف خواهد شد. اتباع بسیاری از کشورها بدون دریافت روادید می‌توانند به تایلند سفر کنند و امکان جابه‌جایی راحت در جنوب شرق آسیا و مرزهای کنترل‌ناپذیر تایلند با میانمار، لائوس و کامبوج، این کشور را به مرکزی برای جعل گذرنامه تبدیل کرده است.

 

چهار سال قبل، دو پاکستانی و یک زن تایلندی به ظن ساخت گذرنامه جعلی برای افرادی از گروه تروریستی القاعده که با حملات سال ٢٠٠٨ در بمبئی و بمب‌گذاری در قطار مادرید در سال ٢٠٠٤ ارتباط داشتند، دستگیر شدند. دو مسافر پرواز ‌ام.اچ ٣٧٠ که اسفند سال ١٣٩٢ در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد، نیز دارای گذرنامه جعلی بودند، هرچند ارتباطی بین ناپدیدشدن هواپیما و این دو نفر وجود نداشت، اما در آن دوره حدس و گمان‌هایی مطرح شد.

 

 

منبع: روزنامه شرق

► سه مانع اصلی احیای روابط بانکی ایران
دولت تعیین نرخ بر اساس عرضه و تقاضا را پذیرفت ◄

مطالب مرتبط
بنر