کارمندان بانک‌ها دریافت وام از منابع قرض‌الحسنه را حق خود می‌دانند

سه شنبه ، 19 مرداد 1395 ، 12:45

 

بانکی دات آی آر: طی چند دهه گذشته شاهد آن بودیم که از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها بیشتر برای پرداخت وام به پرسنل بانک‌ها استفاده شده تا پرداخت وام به مردم عادی. بانک‌ها طی سال‌های اخیر به گونه‌ای عمل کرده‌اند گویا پرداخت وام از محل منابع قرض‌الحسنه و با سود بسیار اندک  بخشی از حق و حقوق کارمندان بانک‌ها است.

 

در نتیجه بخش قابل توجهی از منابع قرض‌الحسنه از بین می‌رود و پولی برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از جمله وام ازدواج به مردم عادی باقی نمی‌ماند. این موضوع باعث به وجود آمدن انتقادات بسیاری شده است. به گونه‌ای که دولت قصد دارد نسبت به ساماندهی پرداخت تسهیلات به کارمندان بانک‌‌ها اقدام کند.

 

در این خصوص احمد حاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات اظهار داشت: در حال حاضر حدود 200 هزار نفر کارمند بانک در کشور مشغول فعالیت هستند که از 30 سال گذشته تاکنون به دریافت چنین وام‌هایی عادت کرده‌اند و یکی از جاذبه‌های اشتغال در بانک‌ها دریافت وام قرض‌الحسنه بوده است.

 

وی با بیان اینکه اعلام ممنوعیت پرداخت این وام‌ها به کارمندان بانک‌ها امکانپذیر نیست، افزود: ممکن است نرخ سود این قبیل از وام‌ها برای کارمندان تغییر کند و از 4 درصد به 10 درصد افزایش یابد اما مطمئنا قطع نخواهد شد.

 

این کارشناس ارشد بانکی در پاسخ به این پرسش که چرا وام‌های قرض‌الحسنه کمتر به دست افراد نیازمند جامعه کمتر می‌‌رسد؟ ، گفت: وظیفه بانک‌ها کار خیر نیست و اگر نهادی خواستار پرداخت چنین وام‌هایی به مردم است مانند مؤسسات قرض‌الحسنه و مراکز خیریه باید خودشان منابع این قبیل از وام‌ها را تامین کند.

 

حاتمی‌یزد افزود: قصد افرادی که در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند خیرخواهی نیست. در صورتی که مردم و مجلس معتقدند که باید از منابع بانک‌ها برای ساخت مساجد، مدارس و بیمارستان استفاده شود باید سود این وام‌ها را با نرخ تجاری اقتصادی محاسبه کنند و یا اختلاف سود را از محل بودجه دولت و خیرین پرداخت کنند.

 

وی افزود: هر روز در مورد منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها درخواستی مطرح می‌شود. یک روز برای کمک هزینه ازدواج، روز دیگر برای کمک به زندانیان و غیره. اما نباید این موضوع را فراموش کرد که بانک‌ها مؤسسات خیریه نیستند.

 

وی خاطر نشان کرد: کارمندان بانک‌ها از ابتدای استخدام خود در بانک‌ها دریافت این قبیل از وام‌ها را به عنوان بخشی از پاداش خود در نظر گرفته‌اند. ممکن است پرداخت  این قبیل تسهیلات را درست یا نادرست بدانیم اما قطع شدن یکباره چنین امتیازی قطعا باعث نارضایتی گسترده در بدنه بانک‌ها و حتی خروج کارمندان از بانک‌ها و اشتغال در مراکز دیگر خواهد شد.

 

منبع: ایلنا

► جایگاه کارآفرینی در ایران
کارمندان موسسه ثامن‌الحجج در بانک پارسیان استخدام می‌شوند ◄

مطالب مرتبط
بنر