جایگاه کارآفرینی در ایران

سه شنبه ، 19 مرداد 1395 ، 14:14

 

بانکی دات آی آر: کمتر از دو دهه است که موضوع، عنوان و رشته کارآفرینی و کارآفرین در فضای اقتصاد، صنعت و کسب‌وکار ایران مطرح شده و طی این مدت، گرچه آهنگ رشدش آهسته و گام‌به‌گام بوده، اما با حرکتی پیوسته به حیات بالنده خود ادامه داده است.

در این مدت، کتاب‌های زیادی در موضوع کارآفرین و کارآفرینی (Enterpreneurship) منتشر شده، یک رشته مهارتی نیز با نام کارآفرینی در سازمان آموزشی فنی و حرفه‌ای کشور تصویب و دارای استاندارد آموزشی شده است. دانشگاه تهران نیز با تأسیس دانشکده کارآفرینی، گام مهمی را در این مورد برداشته است.

طی این بازه زمانی، عرصه کسب‌وکار ایران، صدها فارغ‌التحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکترا را در خود جای داده و حتی چندین سال است که مراسم انتخاب کارآفرین نمونه سال، البته نه چندان با آب‌وتاب برگزار می‌شود.

عرض کنم بانکی به همین نام تأسیس شده و البته معلوم نیست تا چه اندازه به کارآفرینان شهیر و گمنام کشور مساعدت و یاری کرده باشد. مجلاتی نیز به همین نام و البته به صیغه جمع مفرد و مصدر این واژه سال‌هاست در فضای رسانه‌ای ایران، به زیور طبع آراسته می‌شوند و به‌این‌ترتیب ادبیات کارآفرینی و کارآفرینان در عرصه گسترده صنعت و تکنیک و اقتصاد کشور، توسعه یافته و این البته جای امیدواری است، اما کافی نیست و تا رسیدن به نقطه ایدئال فرسنگ‌ها فاصله است.

اکنون دیگر کلمه کارآفرینی، واژه‌ای گمنام به شمار نمی‌رود. این واژه در جامعه جهانی محترم و تحسین‌برانگیز است و کسانی که با این واژه نام‌گذاری یا توصیف می‌شوند، از سوی مردم و جامعه خود، به‌خوبی و به نیکی مورد احترام قرار می‌گیرند. متأسفانه در ایران این نگرش هنوز به‌خوبی جا نیفتاده و معیارها برای انتخاب و شناخت کارآفرینان تا حدودی به هم ریخته است.

برخی فعالان عرصه‌های صنعت و کسب‌وکار پول که البته تعدادشان هم کم نیست، شاهد ابراز علاقه مردم به این افراد بوده‌اند، خود را به نحوی شبیه آن افراد می‌کنند تا جایگاه مناسبی در جامعه برای خود دست‌وپا کنند، غافل از آنکه، کارآفرین و کارآفرینی پیش و بیش از آنکه یک پست، رتبه و مقام اجتماعی و شغل باشد، یک صفت نیک، خصلت و برجستگی روحی، اخلاقی و منش انسانی است.

 

کارآفرین بزرگ ژاپنی، کونوسوکی ماتسو شیتا می‌گوید: «مأموریت یک صاحب صنعت آن است که بر فقر چیره شود، جامعه را در کلیت آن از تهیدستی و فقر رهایی بخشد و برای آن ثروت بیافریند. دادوستد و تولید تنها به این معنی نیست که فروشگاه‌ها و کارخانه‌های یک موسسه، غنی و پرمایه شود. همه جامعه باید ثروتمند و غنی شود و جامعه برای افزایش ثروت خود به پویایی و سرزندگی بازرگانی و صنعت نیاز دارد. فقط در پرتو چنین اوضاعی است که بازرگانی‌ها و کارخانه‌ها به‌راستی فزونی می‌یابند و نیک‌فرجام می‌شوند... مأموریت واقعی ماتسو شیتا الکتریک، تولید تعداد پایان‌ناپذیری از فرآورده‌هاست تا از آن راه، صلح و نیک سرانجامی را در سراسر سرزمین برقرار سازد.»

نگاه این کارآفرین اسطوره‌ای را ببینید؛ «برقراری صلح، نیک‌فرجامی در سراسر سرزمین!». او می‌گوید: احساس مسئولیت نسبت به جامعه، هسته دادوستد سالم را پدید می‌آورد.

با این جمله کارآفرین بزرگ بهتر است امروز سکوت اختیار کنیم و بررسی ابعاد دیگری از کارآفرینی و کارآفرین و مدیریت کارآفرینی را به روز دیگر موکول کنیم.

 

 

منبع: فرصت امروز

► تمام جراحی‌های پیوند اعضا رایگان شد
کارمندان بانک‌ها دریافت وام از منابع قرض‌الحسنه را حق خود می‌دانند ◄

مطالب مرتبط
بنر