مردم ایران چقدر پول نقد دارند؟

يكشنبه ، 24 مرداد 1395 ، 09:41

بانکی دات آی آر: حجم اسکناس و مسکوک در دست مردم به بیش از 37 هزار میلیارد تومان رسیده است به این ترتیب سرانه اسکناس و مسکوک در دست ایرانیان به حدود 478 هزار تومان رسیده است

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در پایان سال گذشته به 37 هزار و 200 میلیارد تومان رسید. آمارهای بانک مرکزی در خصوص میزان اسکناس و مسکوک در دست افراد دلالت بر این آمار دارد.

 

پول نقد این روزها با فراگیر شدن ابزارهایی مانند کارت های اعتباری، کاربرد پیشین خود را در داد و ستدها و معاملات از دست داده‌اند. در حال حاضر بسیاری از پرداخت‌های خرد مردم و خریدهای روزانه نیز با استفاده از کارت‌های اعتباری صورت می‌گیرد . با این حال ابزاری مانند پول نقد نیز در محاسبات عمومی اهمیت قابل توجهی را داراست .

 

بررسی‌ها نشان می دهد پول نقد کارایی خود را برای پرداخت‌ها در ایران از دست داده است چرا که با توجه به سطح عمومی قیمت‌ها، درشت‌ترین اسکناس ایران که 10 هزار تومانی است برای پرداخت خریدهای متوسط جامعه ایرانی مانند پوشاک و کفش و ... چندان مناسب نیست .

 

در بسیاری از کشورهای اروپایی و پیشرفته نیز که ابزارهای پرداخت الکترونیک گسترش فروانی یافته‌اند اما ارزش اسکناس‌های متداول در مقایسه با ایران بیشتر است . چک پول‌ها را می‌توان ابزاری دانست که در سال‌های اخیر با هدف جبران نقص اسکناس‌های موجود در بازار ایران به کمک آمده‌اند. با این‌حال آمار سرانه اسکناس و مسکوک بدون محاسبه چک پول‌ها از سوی بانک مرکزی برآورد شده است .

 

در پایان سال 1393 حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص 35 هزار و 170 میلیارد تومان بود که این رقم با افزایشی 5.8 درصدی به حدود 37 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافته است .

 

در سال‌های فعالیت دولت یازدهم، روند رشد اسکناس و مسکوک در دست اشخاص رشدی بسیار کمتر از مدت مشابه سال‌های قبل را تجربه کرده است. درحقیقت می‌توان چنین برآورد کرد که رشد دو رقمی حجم اسکناس و مسکوک در دست افراد در این سه سال به کمتر از 6 درصد محدود شده است .

 

نمودار زیر نشانگر حجم اسکناس و مسکوک در دست افراد در 18 سال اخیر است :

 

 

 

منبع: خبرآنلاین

 

► برگزاری آزمون سنجش شایستگی در بانک مهر اقتصاد
بانکی: پیشخوان روزنامه های یکشنبه24 مرداد 95 ◄

مطالب مرتبط
بنر