ارائه محصولات و خدمات بانکی مبتنی بر رایانش ابری شش مزیت و پنج چالش

چهارشنبه ، 27 مرداد 1395 ، 14:08

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری [1] حاصل پیوند دو کلمه رایانش و ابراست. رایانش به معنای "محاسبات" و ابر در اینجا استعاره ازشبکه‌هایی وسیع مانند اینترنت می باشد که کاربر معمولی از پشت صحنه و آنچه در پی آن اتفاق می‌افتد اطلاع دقیقی ندارد.

رایانش ابری به استفاده از منابع محاسباتی (سخت افزار و نرم افزار) از طریق یک شبکه اطلاق می شود. به عبارت دیگر در این روش، کاربر از نصب نرم افزارهای کاربردی بر روی تلفن همراه و یا کامپیوتر شخصی خود بی نیاز می گردد، اما در عین حال او قادر خواهد بود تا از طریق هر کامپیوتر و یا تلفن همراه متصل به شبکه (اینترنت)در هر زمان و مکان جغرافیایی،خدمات و محصولات مورد نیازش را بصورت پایدار و امن دریافت کند. محصولات و خدمات مبتنی بر ابر،توسط سازمان هایی که " تامین کنندگان خدمات ابری " نامیده می شوند،عرضه می گردند.

استفاده گسترده از رایانش ابری تا سال 2020،می تواند 250 میلیارد یورو به تولید ناخالص داخلی کشورهای اروپایی بیافزاید.بر اساس تحقیق صورت گرفته از سوی شرکت داده های بین المللی [2] و به لطف نوآوری روزافزون و افزایش بهره وری،نزدیک به چهار میلیون شغل جدید از این رهگذر ایجاد خواهد گردید.

امکانات رایانش ابری می‌تواند در توسعه اقتصاد الکترونیکی مستقل و یکپارچه نقش اساسی ایفا نموده و منابع مالی سرشاری به سیستم بانکی سرازیر نماید.

با امکان دسترسی تقریبا نامحدود به منابع گوناگون سخت افزاری و نرم افزاری در بستر اینترنت،بهره گیری از رایانش ابری در عملیات بانکی،مزایای فراوانی را به ارمغان خواهد آورد.از جمله:کاهش هزینه ها،ایجاد نواوری در خدمات و انعطاف پذیری در پاسخ به تغییرات مستمر در بازار و نیازمندی های مشتری.

بانک ها در گذشته علاقه چندانی به پذیرش فناوری های نوین به ویژه در زمینه های امنیتی نداشتند.با گذشت زمان،آنها فهم دقیق تری از مزایای رایانش ابری پیدا کردند.قدرت این فناوری در مدیریت چالش های پیشین و همچنین گسترش استفاده از خدمات مبتنی بر ابرها توسط جامعه،موجب بیدار شدن بانک ها از خواب زمستانی گردید.بر اساس تحقیقات اخیر،بیشتر سازمان ها باور دارند که رایانش ابری نقش مرکزی در شکل گیری استراتژی آینده آنها ایفا می کند.آنها همچنین بانک های طرف خود را تحت فشار قرار می دهند تا با استفاده از خدمات مبتی بر ابر،فرایندهای دست و پا گیر بانکی را کاهش دهند.علاوه بر آن،بانک ها در درون سازمان خود نیز متحمل فشارهای روز افزونی در جهت استفاده موثرتر از بودجه مربوط به فناوری اطلاعات هستند.

شش مزیت اصلی استفاده از ابرها در ارائه خدمات بانکی:

  • کاهش هزینه ها:

با رایانش ابری بانک ها دیگر نیازی به سرمایه گذاری گسترده در سخت افزار،نرم افزار و نیروی انسانی مرتبط با آنها نخواهند داشت و به روز رسانی زیرساخت های فناوری اطلاعات [3] بسیار ساده تر و کم هزینه تر خواهد شد.مدل پرداخت بر حسب تقاضا بدین معنا است که عملیات بانکی تنها به ازا سخت افزار و نرم افزار موردنیاز صورت خواهد پذیرفت و نه بیشتر.

  • افزایش انعطاف و مقیاس پذیری:

بانک ها با بهره مندی از رایانش ابری قابلیت واکنش و پاسخگویی سریع به دگرگونی ابزارهای فناوری و همچنین تغییر نیازهای بازار و مشتری را بدست خواهند آورد.آنها می توانند سطح فناوری های نوین بکار رفته در خدمات بانکی را بر اساس تقاضای بازار،به صورت تدریجی کاهش و یا افزایش دهند.اما آنچه از همه باارزش تر است اینکه،قابلیت پاسخگویی سریع به تغییرات،یک مزیت مهم رقابتی محسوب می گردد.

  • افزایش اثرگذاری:

آنچه برای بانک ها جذابیت دارد،افزایش میزان اثرگذاری بر مشتریان و بازار می باشد.برای رسیدن به این مهم آنها از اهرم های عملیانی گوناگونی بهره می برند.مکانیزم استاندارد سازی در ابرها می تواند ادغام فناوری های جدید را ساده تر نماید.چرا که تجارت و فناوری اطلاعات براحتی می توانند با یکدیگر همگون و هماهنگ گردند.رایانش ابری این فرصت طلایی را در اختیار بانک ها می گذارد تا بر پیچیدگی ها فائق آیند و نقشی موثر در بازار بدست آورند.

  • خدمت رسانی سریع تر به مشتریان:

با کمک رایانش ابری می توان محصولات جدید و با قابلیت استفاده بدون در نظر گرفتن محدودیت های جغرافیایی را تولید نمود.همچنین ابرها می توانند راه اندازی و توسعه خدمات بانکی را تسهیل نموده و تاخیرهای ناشی از آماده سازی سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز را مرتفع نمایند.

بدین ترتیب بانک ها قادر به افزایش توان پردازشی خود در جهت پاسخگویی به حداکثر تقاضاها و ارائه مجموعه ای از راهکارها بدون نیاز به نگرانی پیرامون بروزآوری ابزارهای فناوری اطلاعات خود می باشند. شرکت ها نیز می توانند با استفاده از مرورگرهای اینترنتی از هر مکانی و در هر زمانی به خدمات متنوع بانکی دسترسی داشته باشند.

  • ایجاد ارتباط قوی تر با مشتری:

ترکیب قدرت پردازشی بالقوه نامحدود و داده های گوناگون،بانک ها را در توسعه سیستم های خود یاری می رساند تا از این رهگذر،فهم دقیق تر و جامع تری از مشتری بدست آمده و تصمیمات بهتری اتخاذ نمایند.این عامل به سفارشی نمودن بیش از پیش محصولات منجر خواهد شد.

  • نزدیک تر شدن مشتریان بانک ها به مشتریانشان:

بدون شک،تراکنش های بانکی موجب تسهیل عملیات پرداخت میان خریداران و فروشندگان می گردد.در حال حاضر فعالیت هایی که نیاز به پردازش پرداخت ها دارند،ناکارآمد هستند زیرا نیاز به ارتباط با بسترهایی دارند که هرکدام از فناوری های مختلفی بهره می برند.اما با استفاده از خدمات بانکی مبتنی بر ابرها،خریداران و فروشندگان به یکدیگر نزدیک تر شده و هر دو از برنامه های به اشتراک گذاری شده در ابر استفاده می نمایند.

پنج چالش اصلی استفاده از ابرها در ارائه خدمات بانکی:

  • امنیت و انطباق پذیری:

آنچه بیش از همه اهمیت دارد،کارآمدی مکانیزم های حفظ امنیت داده ها می باشد.در نتیجه بانک ها بایستی همواره خواستار اعمال اقدامات سختگیرانه در جهت امنیت داده ها از سوی تامین کنندگان خدمات بانکی باشند تا ضمن اطمینان از بکارگیری دقیق ترین استانداردهای امنیتی،رضایت مشتری جلب گردد.

  • قابلیت اعتماد:

پایداری خدمات بانکی باید به گونه ای حاصل گردد که در زمان فجایع طبیعی یا رخدادهای غیرقابل پیشبینی،برنامه ها و داده ها قابل دسترسی و استفاده باشند.بانک ها باید ضمانت های لازم،سناریوهای جایگزین و مجموعه ای از راه حل ها را در اختیار داشته باشند تا درصورت ناکامی تامین کننده خدمات در شرایط فوق،خود به ارائه خدمات مطمئن مبادرت ورزند.

  • مدیریت ابرها:

دستیابی به شفافیت در ارائه خدمات و همچنین سنجش عملکرد بسیار دشوار است.این مهم پیچیده تر خواهد شد اگر بانک ها منابع خدمات ابری خود را از چندین تامین کننده دریافت نمایند.چالش اصلی این است که بانک ها مجبور خواهند بود تا سیستم های امنیتی چندگانه ای را مدیریت نمایند و اطمینان حاصل کنند که تمامی قسمت های بانک می توانند با یکدیگر و با مشتریان ارتباط برقرار کنند.در این راستا،بستر مدیریت ابر،باید به گونه ای تمام عیار توسعه یابد.بایستی این اطمینان به مدیران بانک ها داده شود که در نهایت صرفه جویی در هزینه و انعطاف پذیری از مزیت های رایانش ابری است و بدون آن،باید هزینه های بیشتری را متحمل شد.

  • لزوم همکاری میان تامین کنندگان:

همکاری و هماهنگی میان تامین کنندگان خدمات بانکی بسیار حائز اهمیت است تا بدین وسیله داده ها و برنامه ها قابلیت انتقال از بسترهای نرم افزاری تامین کنندگان مختلف را بدست آورند.پس از این،بانک ها بایستی اقدام به توسعه رابط کاربری یکسانی نمایند تا برنامه کاربردی بتواند در این بسترهای نرم افزاری به گونه ای پایدار اجرا گردد.

  • قوانین و مقررات:

قوانین حاکم بر ابرها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.قوانین محافظت از داده ها در بسیاری از کشورها،محدودیت هایی را در محل نگهداری داده ها اعمال می کنند.شناخت دقیق قوانین در گسترش موثر خدمات بانکی مبتنی بر ابر،اهمیت بسزایی دارد.

نویسنده:الستر براون[1] ترجمه:علیرضا قدربلند رابط روابط عمومي بانك رفاه كارگران استان بوشهر [1] Alastair Brown is head of eChannels at RBS global transaction services

[1] Cloud Computing

[2] International Data Corporation

[3] Information Technology

► وام و قرض و ارتباط برای سرمایه؟
عکسی جالب از داخل یکی از شعبات بانک سامان ◄

مطالب مرتبط
بنر