9 اشتباهی که شما را قطعا در جلسه مصاحبه رد می‌کند!

چهارشنبه ، 3 شهریور 1395 ، 10:53
متاسفانه داوطلبان مشاغل براحتی-حتی گاهی بدون اینکه متوجه باشند- چنین اشتباهاتی را مدام مرتکب میشوند. بسیاری از این اشتباهات رایج تر از آن است که فکرش را کنید! در این مقاله به 9 مورد مهم از این اشتباهات که داوطلبان مشاغل مرتکب میشوند میپردازیم.

اشتباه اول : انتخاب لباس نامناسب
در مصاحبه شغلی ، ضروری است که لباسی انتخاب کنید که آراسته و مناسب همان شغل باشد. اگرچه ،پوشش شما میتواند به تناسب اینکه شغل مورد تقاضای شما متفاوت باشد مثلا ، برای یک شغل غیر تخصصی میتوانید پوششی غیر رسمی را انتخاب کنید یا اگر برای تصدی شغلی در یک شرکت تازه تاسیس کوچک اقدام میکنید ، میتوانید پوششی ساده و معمولی را انتخاب کنید. بهرحال، برای هر شغلی که اقدام میکنید ، خوش لباس بودن و آراستگی بسیار مهم است

مصاحبه استخدامی
اشتباه دوم : دیر رسیدن
همه میدانیم که اولین برخورد نقش بسیار مهمی در معرفی ما و پذیرش در شغل موردنظرمان را دارد ، اما آیا میدانستید که حتی قبل از رسیدن به مصاحبه شغلی هم میتوان با اشتباهی این فرصت را از دست داد؟

دیر رسیدن ، نه تنها شما را در مدیریت زمان ناتوان معرفی میکند ، بلکه احترام به شرکت ، شخص دعوت کننده ی شما ، و حتی مصاحبه کننده را نیز از جانب شما زیر سوال میبرد.

آنقدر وقت بگذارید که مطمئن شوید دیر نمیرسید و یا حتی زودتر میرسید. طوری وقتتان را تنظیم کنید که 5 تا 10 دقیقه زودتر به محل مصاحبه برسید. با این کار ، اگر در مسیرتان مشکلی هم پیش بیاید ، چند دقیقه فرصت اضافه دارید که دیر نرسید.

اشتباه سوم : همراه بردن خوراکی
برای مصاحبه استخدامی یا اصلا خوراکی نبرید یا اگر بردید قبل از مصاحبه آنرا تمام کنید . مخصوصا زیاد دیده ام که کارجویان ، آب معدنی همراه خود دارند ، نه اینکه این کار بد باشد ولی ممکن است تاثیر منفی روی کارفرما داشته باشد.

اینکه با نوشیدنی وارد اتاق مصاحبه شوید ، علاوه بر اینکه خیلی غیر رسمی است و صورت خوشی ندارد ، حواس شما را نیز از تمام کارهایی که باید در حین مصاحبه به آنها توجه کنید ، مثل : پاسخ به سوالات ، تاثیر گذاری مناسب بر مصاحبه کننده ، برقراری تماس چشمی و دقت بر رفتار و صحبت های حین مصاحبه پرت میکند.
مثلا ممکن است با فنجان نوشیدنی بازی کنید ، یا هنگام نوشیدن آن ، قسمتی از صحبت ها را متوجه نشوید . علاوه بر اینها ، ممکن است اتفاقات غیر قابل پیش بینی مثل ریختن نوشیدنی روی میز یا حتی مصاحبه کننده برای شما پیش بیاید!

اشتباه چهارم : استفاده از تلفن همراه در حین مصاحبه
پیش از ورود به محل مصاحبه ، تلفن خود را در حالت سکوت قرار دهید. پیامک دادن هنگام مصاحبه یکی از کارهای غیرحرفه ای است که زیاد در بین کارجویان دیده ام، این کار نه تنها بی ادبانه و مشکل ساز است ، بلکه حتی به کارفرما این پیام را میدهد که استخدام در این کار ، برای شما اهمیتی ندارد؛ به همین دلیل ، هرگز تلفن خود را حین مصاحبه پاسخ ندهید و از آن مهمتر اینکه خودتان هم با کسی تماس نگیرید. برای اینکه از روی عادت تلفن خود را چک نکنید ، پیش از مصاحبه آن را در کیفتان بگذارید. مطمئن باشید با 2 ساعت ندیدن تلفن همراه اتفاق خاصی نمی افتد !

اشتباه پنجم : بی اطلاعی از وضعیت شرکت
به کارفرما اجازه ندهید شما را با این سوال که "از این شرکت چه میدانید؟" گرفتار کند. این یکی از راحت ترین سوالاتی است که با آن میتوانید شانس استخدام خود را تا حد زیادی بالا ببرید. کافی است پیش از مصاحبه کمی در اینترنت جستجو کنید

اطلاعات پایه از جمله پیشینه ی شرکت ، محل قبلی آن ، بخش های مختلف شرکت ، و آنچه نیاز دارید معمولا تحت عنوان "درباره ما" در صفحه اصلی وبسایت بسیاری از شرکت ها قابل دسترسی است. آنرا بخوانید ، پرینت بگیرید ، و بهمراه خود داشته باشید و قبل از مصاحبه آنرا مرور کنید تا اطلاعات آن را مجددا بخاطر بیاورید.

icon1
اشتباه ششم : رزومه بهم ریخته!
حتی اگر هنگام درخواست شغل ، رزومه خود را تنظیم کرده اید ، ممکن است از شما بخواهند فرمی که شامل همه ی اطلاعات رزومه است را در شرکت پر کنید. شاید تعجب کنید از اینکه برخی از داوطلبین مشاغل، اطلاعات رزومه ی خود را بخاطر نمی آورند. حتما اطلاعاتی را که ممکن است برای پر کردن فرم جدید لازم شود بدانید. این اطلاعات شامل اطلاعات مشاغل قبلی از جمله تاریخ استخدام و اطلاعات تماس آنها و همچنین تاریخ فارغ التحصیلی تان میشود.

ممکن است برخی از تجربیات سالهای دور را بخاطر نیاورید ؛ به همین خاطر ، پیش از مصاحبه ، اطلاعات خود را مرور کنید. خوب است یک کپی از رزومه خود را نیز بهمراه داشته باشید تا در مصاحبه از آن استفاده کنید. البته مسلم است که نباید از روی آن روخوانی کنید!

اشتباه هفتم : توجه نکردن
به خودتان اجازه ندهید در حین مصاحبه حواستان پرت شود. حتما پیش از مصاحبه به خوبی استراحت کنید تا در زمان مصاحبه هشیار باشید و آمادگی لازم را برای مصاحبه داشته باشید.

برای شما بد است که حواستان پرت شود و یا پرسشی را فراموش کنید . اگر حواستان به مصاحبه نباشد ، کارفرمای شما به این فکر میکند که وقتی شما حتی برای چند دقیقه تمرکز حین مصاحبه مشکل دارید، چگونه ممکن است در تمام یک روز کاری حواستان جمع باشد؟!

اگر فکر میکنید حواستان پرت میشود ، برای تمرکز در مصاحبه تلاش و تمرین کنید. ارتباط چشمی برقرار کنید ، هنگام صحبت با مصاحبه کننده کمی رو به جلو خم شوید ، و تمام تلاشتان را بکار بگیرید تا به خوبی گوش کنید.

اشتباه هشتم : پرحرفی کردن!
هیچ چیز بدتر از این نیست که مصاحبه شونده کلام خود را کوتاه نکند و درباره هر چیزی توضیحات طولانی دهد. مصاحبه کننده واقعا نیازی به دانستن همه ی داستان زندگی شما ندارد! پاسخ های خود را مختصر و مفید ، درباره همان موضوع مورد پرسش ، و متمرکز و روشن بگویید و پرحرفی نکنید. فقط به سوال پاسخ دهید.

از مسیر سوال خارج نشوید و درباره زندگی شخصی خود توضیحات اضافی ندهید. هرقدر هم که مصاحبه کننده خوش مشرب و گرم و صمیمی باشد ، بهرحال مصاحبه شرایطی کاری است و نه شخصی. بجای صحبت کردن هرگز از حرکات سر و دست و اشاره برای رساندن منظور خود به مصاحبه کننده استفاده نکنید .


اشتباه نهم : بدگویی از مدیر گذشته
این اشتباه بزرگ را هرگز مرتکب نشوید که از مدیر یا همکاران گذشته خود بدگویی کنید. دنیا کوچکتر از آن است که تصور کنید ؛ شاید مصاحبه کننده با رئیس قبلی شما نسبتی داشته باشد یا حتی آنقدر کوتاه فکر باشد که نتواند منظور شما را از صحبت هایتان بفهمد و یا حرف شما را به گوش دیگران برساند و.. همچنین ممکن است تصور کند که اگر از این شرکت هم بروید ، قطعا پشت سر او و شرکت و همکاران هم بدگویی خواهید کرد.

در هنگام مصاحبه شغلی ، شما باید به مصاحبه کننده این شناخت را از خود بدهید که میتوانید بدون بدگویی و درگیر شدن در مشکلات با همکاران ، به خوبی از عهده ی ارتباط با دیگران برآیید و بجای توجه به نواقص دیگران به خوبی کار خود را انجام دهید.

امیدوارم با رعایت این 9 نکته مهم ، مصاحبه استخدامی بسیار خوبی داشته باشید.

hoghoogh

► کارت سوخت حذف شد
فارغ‌التحصیلان بیکار و عجایب تازه ظهور کرده در استخدام بانک‌ها ◄

مطالب مرتبط
بنر