کمپین اطلاع رسانی نظام بانکی با چه هدفی راه‌اندازی شده است؟

دوشنبه ، 15 شهریور 1395 ، 09:27

بانکی دات آی آر: سال‌هاست بانک‌های کشور در عرصه تبلیغات حاضرند و به روش‌های گوناگون به تبلیغ محصولات و خدمات خود پرداخته‌اند در این میان آنچه نظام بانکی کشور از آن غافل بوده انتشار آگهی برای منفعت عمومی است البته این موضوع بیشتر به نهادهای حاکمیتی از جمله بانک مرکزی که نهادی غیرانتفاعی است، برمی‌گردد.

 

با عمومی شدن بیشتر مسایل بانکی و عجین شدن با زندگی روزانه مردم، آشنایی و آگاهی بیشتر از بانک و مسائل بانکی برای مردم اهمیت بیشتری پیدا می کند و نظام بانکی باید حضور بیشتر در این عرصه را مورد توجه قرار دهد.

 

اخیراً بانک مرکزی در این مسیر وارد شده و محتواهایی درخصوص نفع عمومی، تولید کرده است. این موارد شامل برخی هشدارها در زمینه موسسات غیرمجاز و بانکداری الکترونیک، هزینه تولید اسکناس و لزوم توجه بیشتر به حفظ و نگهداری اسکناس و معرفی خدمات نظام بانکی در زمینه کمک به شکوفایی اقتصاد و رونق تولید است.

 

همه ما می‌دانیم آسیب‌های ناشی از حضور موسسات غیرمجاز در جامعه ما کم نیست؛ مردم در اثر ناآگاهی به سپرده‌گذاری در اینگونه موسسات اقدام کرده‌اند و برخی هموطنان نیز جزو مالباختگان هستند و ماجرای موسساتی مانند میزان و ثامن هنوز ادامه دارد. بانکداری الکترونیک و شرایط استفاده از کارت‌های بانکی نیز آبستن حوادث است و هموطنان باید در استفاده از این کارت‌ها به موارد امنیتی توجه لازم را داشته باشند. مواردی از سوء استفاده‌ها در این زمینه نیز طی سال‌های گذشته گزارش شده و هرچند اقدام امنیتی صورت گرفته اما اگر آگاهی لازم در این خصوص وجود داشت، زمینه بروز مشکلات از بین می‌رفت.

در زمینه حفظ و نگهداری اسکناس نیز باید گفت عمر متوسط اسکناس در ایران، نصف عمر متوسط آن در دنیاست و هزینه‌هایی بسیاری از محل بودجه عمومی کشور برای تولید و چاپ اسکناس صرف می‌شود. با کمی دقت در استفاده و نگهداری از اسکناس نیز می‌توان صرفه جویی زیادی در این زمینه داشت.

 

بنابراین توجه به آگهی با هدف نفع عمومی، بیش از پیش اهمیت یافته و نهادهای حاکمیتی باید فعالیت‌های خود را در این زمینه گسترش دهند چرا که مسوولیت اجتماعی، متوجه آنهاست. بانک مرکزی نیز به عنوان پیشرو نظام بانکی در انتشار آگهی‌های عمومی باید این حرکت را استمرار و بخشی از آگهی‌های بانکی را به این سمت سوق دهد چرا که وظیفه نظارت را بر عهده دارد و ناظر، علاوه بر کشف و افشای جرایم باید از گمراه شدن مردم با اظهارات افراد یا نهادهای مختلف، جلوگیری کند.در این راستا نیز نخستین کمپین اطلاع رسانی نظام بانکی از سوی بانک مرکزی راه اندازی شده است.

 

منبع: اقتصادنیوز

► پرداخت وام ازدواج سرعت گرفت؛ دستورالعمل دریافت وام ازدواج
3 بانک ایرانی در آلمان شعبه می‌زنند ◄

مطالب مرتبط
بنر