کارکنان بانک ها و صدایی که به جایی نمی رسد؟!

شنبه ، 14 شهریور 1388 ، 14:35

 

یکی از کاربران بانکی به نام مهدی صمدی در مطلبی که برای ما ارسال داشته آورده است: بحث عدم افزایش ضرایب بانکهای دولتی و حاشیه های آن سبب شده تا ، سعی کنم  باز هم همچون گذشته به وضعیت کاری خودمان و مشکلاتی که در محیط کار باآنها روبرو شدیم و خواهیم شد ، فکر کنم ...

اما حتما گلایه دبیر مجمع اسلامی کارکنان بانکها از جناب رئیس کل را شنیده اید . اینکه بعد از گذشت چند ماه از سال هنوز اقدامی در جهت افزایش حقوق کارکنان بانکهای دولتی صورت نگرفته و تازه زمزمه هایی برای افزایش تنها 9% ضرایب کارکنان بانکهای دولتی است .
امروز  دوستی اشاره کردند که کارکنان بانکها هم باید مثل قضات داری حقوق و مزایای عالی باشند تا خدای نکرده تطمیع نشند با خودم گفتم ، آیا براستی ما به خاطر گریز از این قبیل امور خواهان افزایش حقوق و مزایا هستیم ؟؟؟
چه چیزی باعث می شه که غالب و شاید همه کارکنان شبکه بانکی توقع شرایط مالی و کاری بهتری دارند ؟؟
زیاده خواهی ؟ توقع نابجا ؟
من به شخصه زیاد اعتقاد به بحث جلوگیری از فساد کاری با افزایش حقوق و مزایا ندارم ؟هر چند منکر تاثیر اون هم نیستم .
چون دوستان و همکاران خودم شریف تر و شایسته تر از اون می دونم که این موارد تاثیر انچنانی بر سلامت کاری ایشان داشته باشه .
اگر در جایی اختلاس یا گرفتن رشوه یا فسادی شکل می گیره ، قطعا زمینه های اخلاقی در ان میان رعایت نشده وبه نظرم دلایلی که موجب انتظاراتی چون افزایش حقوق را در بین کارکنان بانکها پدید می آورد ، به شرایط کاری انها بر می گردد و در مقایسه ای که بین ایشان و اکثر ادرات دولتی دیگر خواهید داشت ، نمی توانید منکر تفاوت شرایط کاری انها شد .
سالهاست که حکایت سختی و مشکلات کار درمحیط بانکها در دل اکثریت کارکنان بانکهاست ولی با این همه هنوز هم می توان شاهد بود که دوستان ما نسبت به شرایط کاری خود نگران و شاکی هستند .

چرا یک بار و برای همیشه تلاشی برای توجیه کارکنان برای دور کردن این شائبه یا توجیه کردن مسئولان و مدیران برای رفع این قبل نگرانی ها صورت نمی گیرید .
خوشبختانه در فضای کنونی براحتی می توان با برهان قاطع به افکار عمومی پاسخ داد ! چرا این اتفاق در مورد ما کارکنان بانکها نمی افتد ؟
باور کنید گاهی شک می کنم که مبادا من دچار یک توهم و تلقین شده ام و هیچ فشاری در محیط کار و سیستم بانکی ما بر کارکنان وجود نداد !
استدالال من هم این است که اگر چنین بود ، چرا مدیرانی که بنا بر ادعای بیشترشان از همین باجه ها بر خواسته اند ، پس از نشستن بر مسند مدیریت بانکها به نوعی از وضعیت باجه نشینان غافل یا نسبت به انها بی اعتنا می شوند !


اگر هم چنین نیست چرا هیچ تغییر محسوسی در سیستم حاکم به وجود نیامده  ، که موجبات نهایت رضایت مندی کارکنان را فراهم اورد !
آیا براستی هیچ نگرانی در بدنه و گروه پایین هرم سازمانی بانکهای ما وجود ندارد ؟
آیا کار بانک را نباید در زمره مشاغل سخت و زیان آور به حساب اورد ؟
آیا نباید در نقطه ای مدیریت بانکها و شبکه بانکی برای دفاع از کارکنان خود اقدام کند ؟
اگر هم واقعا مدیران ما اعتقادی به تصورات و توهم های کارکنان خود ندارند ، چرا این ذهنیت را به نوعی رفع نمی کنند ؟
گاهی اوقات از مدیریت و سیستم درون سازمانی بانکها چنان گله مند می شوم که ...
قطعا چنین برداشت و باوری در بین کارکنان بر روند بهره وری و پیشرفت سازمانی بانکها تاثیر منفی خواهد داشت ؟
ایا نباید برای گریز از این هزینه ها اقدام کرد ؟


اما نکاتی که از نگرانی های کارکنان بانکها می توان ذکر کرد :
ساعت شروع و پایان کار بانکها در مقایسه با سایر ادرات و سازمانهانقش محوری بانکها در اقتصاد کشور ، خصوصا در شرایط حاکم جهانی چند سال گذشته در تقابل با ایران که تلاش تاثیر گذار و تایین کننده این سیستم موجب گذر کشور و دولت از شرایط حاکم شد غیر قابل قیاس بودن ساعات کار مفید کارکنان بانکها با بیشتر ادارات و سازمانها سختی و مشقت کاراهایی از قبیل تحویلداری و تعهدهایی که در بانکها برای مسولین شعب پدید می آید ..


حضور همیشگی کارکنان بانکها در همه شرایط جوی و مناسبتی و حتی بحرانهای اجتماعی و سیاسی ..
فرسایش شدید جسمی و ذهنی کارکنان بانکها در دوره اشتغال و بعد آن ..
شغل و حرفه‌اي که في‌نفسه اضطراب‌آور و تنش‌آفرين براي هر انسان است كه علاوه بر همه اين دشواري‌ها، كمبود فضاي كاري و امكانات رفاهي موجود بانك‌ها را نیز می توان اشاره کرد .
خطراتی که متوجه کارکنان بانکها می باشد : از قبل چک های جعلی و تقلبی ، کسر صندوق ، سرقت و ...
عدم استفاده از مزایای شغلی از قبیل مرخصی های ساعتی و روزانه به بهانه های مختلف ..
در جالی که کارمفید انجام شده توسط کارکنان بخش اداری کشور کمتر از دوساعت در روز ارزیابی می شود ساعت کارمفید روزانه انجام شده توسط کارکنان بانکها بیش از 6 ساعت در روز است.
تسط بیش از حد مشتریان به واسطه نیاز بانکها به مشتری که خود موجب فشارهایی روحی مضاعفی بر کارکنان بانکها می شود .
کارکنان بانکها همیشه از استرس ناشی از کار رنج می رند و این دغدغه فکری و ذهنی برای به سلامت گذشتن از یک روز بی ضرر کاری را همراه خود دارند .
کارکنان بانکها به سبب مواجهه با همه گروه های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی در جامعه باید از یک ظرافت و اگاهی در نوع برخود و به تعبیری دارای یک بینش رفتاری مبتنی بر روانشناسی افراد باشند تا به توانند از تقابل با همه قشها سربلند از اصل تکریم ارباب رجوع گذر کنند .
و ...

اما دلایلی که می توان بر عدم اراده مسئولین برای بهبود وضعیت فعلی بیان کرد :
حتما چند روز قبل تیتر بعضی از خبرگزاری ها و جراید را در مرود سخنان یک عزیز دل در خطبه نماز جمعه در مورد بانکها شنیده اید ؟ اینکه بانکها کمر مردم را شکسته اند !!!؟؟؟


باور کنید چین ذهنیتی هم در تصمیم گیری عزیزانی که تصمیات جامع را در قبال کارکنان بانکها یا فراتر از این در مورد شبکه بانکی اتخاذ می کنند ، می توان اشاره کرد .
دیدگاهی که نظام بانکی فعلی کشور را ربوی می داند ، بیش از هر زمان ممکن تاثیر گذار است و نوعی می توان نقش آنها را در امورات شبکه بانکی مشاهده نمود !
البته ناگفته نماند که گاها ایستادگی شبکه بانکی در مقابل بعضی دستورات دولت در چند سال گذشته ، موجب شده است که یک جبهه برای تغییر  سیستم مدیریت نظام بانکی بیشتر از همیشه همسو با تفکر مقابل شکل بگیرد . .
یک تصوری در بین عموم مردم وجود دراد که کارکنان بانکها حقوق میلیونی دریافت می کنند و در رفاه کامل هستند . اما به واقع ميزان حقوق و مزايايي دريافتي كاركنان سيستم بانكي از بسياري از دستگاههاي دولتي پايين تر است .
به طور مثال چند روز قبل دوستی می گفت : شنیدم به کارکنان بعضی بانکها چند میلیون تومان به خاطر افزایش حقوق دادند (وام ضروری)

در ماه قبل یک کارشناس در یکی از سایتها فرموده بودند که دولت نباید در صورت تایید افزایش 25% درصدی کارکنان بانکها به مانند کارمندان دولت ، به یکباره این ضرایب را اعمال نماید ؟ حالا چرا ؟ چون همیشه افزایش حقوق گروه از کارکنان دولت باعث افزایش فزاینده تورم می شود ؟!!
یا شاید یادتان باشد نماینده محترم مجلس در ایام ماضی باز هم فرموده بودند که کارایی کارکنان بانکها به نسبت سایر ادارات پایین است ؟ اون هم کمتر از یک ساعت در روز !!!

یاد داستان فیلم سیب ممنوعه می افتم که چه طور تصویری از یک کارمند بانک نمایش داده بود ؟
براستی ایا اگر این نقش و شخصیت برای یک مامور انتظامی یا یک معلم یا پرستار بود ، زمین و زمان را به هم نمی دوختند که چرا به صنف کاری ما جثارت و گستاخی نموده ید ؟
یادم نمی اید که هیچ بازخوردی از این فیلم در سیستم بانکی مشاهده کرده باشیم ؟!
چرا باید ما کارکنان باید همیشه از مدیریت سازمانی و البته فرا سازمانی خود اسیب پذیر باشیم ؟
اما ...
سالها قبل در مطلبی می خواندم که اقای احمدی نژاد در جایی از رسیدگی به امور کارکنان بانکها سخن گفته بودند و شرایط سخت و مشقت آور کارکنان بانکها را تایید کرده بودند ، اما افسوس که این امیدواری هم ...

بیش از گذشته ضرورت حضور و شکل گیری جریانی که بتواند از حقوق و خواسته های کارکنان بانکها در مجامع تصمیم گیری نظام حمات و دفاع نماید ، احساس می شود . باید تلاش کرد تا خود کارکنان بانکها نیز نقشی موثر در بهبود شرایط کاری خود داشته باشند .
امید ان داریم که مسئولین مربوطه با نگاه کارشناسی و واقع بینانه و منصفانه به بررسی شرایط کاری کارکنان بانکها اقدام کنند و در نهایت تلاشی مضاعف را در جهت رضایت مندی کارکنان شبکه بانکی بکار گیرند .

همگی تایید خواهند که رضایت مندی کارکنان یعنی رضایت مندی مشتریان ، بهره وری بیشتر ، سلامت کاری بالاتر و در انتها سود اوری بیشتر ...
به امید انکه بیشتر از همیشه به به این سرمایه عظیم و به تعبیری به مشتریان اولیه و همیشگی شبکه بانکی بیش از پیش عنایت و توجه شود در احقاق حقوق این عزیزان کوتاهی صورت نگیرد .
به امید روزهایی بهتر ، همگی شاد و سعادتمند باشید ..

*کارمند بانک




► انتقال منابع قرض الحسنه بانکها به بانک قرض الحسنه
فرصتی برای اقتصاد ◄

مطالب مرتبط
بنر