چگونه با کارمندان ناسازگار کنار بیاییم

چهارشنبه ، 5 آبان 1395 ، 11:58

بانکی دات آی آر: صاحب یک کسب و کار بودن گاهی این احساس را به وجود میآورد که معلم مدرسه‌ای هستید و متاسفانه گاهی اوقات کارمندان‌تان به دانش‌آموزان همان مدرسه بسیار شباهت پیدا می‌کنند. آنها زمانی که یک کیک وارد دفتر کار می‌شود، ذوق‌زده می‌شوند، بهره‌وری‌شان در نزدیکی تعطیلات عملا وجود نخواهد داشت و زمانی که با یکدیگر بحث می‌کنند و سر ناسازگاری می‌گذارند، ممکن است این حس در شما به وجود بیاید که باید آنها را در اتاق‌هایی جداگانه قرار دهید.

 

برای اینکه کارمندان به بالاترین سطح بهره‌وری‌شان برسند لازم است با یکدیگر روابط دوستانه‌ای داشته باشند. در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهد کارمندانی که در محل کارشان دوستانی پیدا می‌کنند، بهره‌وری بالاتری دارند. البته دوست‌یابی در محیط کار فواید دیگری نیز دارد که بهره‌وری را می‌توان یکی از آنها دانست.

 

بنابراین، نباید درک این موضوع خیلی سخت باشد که ناسازگاری کارمندان با بهره‌وری در محل کار ارتباط دارد. این‌گونه است که چنین مسئله‌ای به مشکلی برای کسب و کارتان تبدیل خواهد شد و به زودی تاثیراتش برای‌تان ملموس خواهد شد. اگر دو نفر از کارمندان‌تان از همکاری با یکدیگر ممانعت کنند، نه تنها روی بازده کار خودشان اثر گذاشته‌اند، بلکه تمام کسب و کارتان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 

در نهایت باید بدانید برای دستیابی به سطح بالای کارایی کارمندان‌تان در ساعات کاری، ایجاد یک محیط کاری شاد از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین اگر متوجه شدید مشکلی بین دو نفر از کارمندان‌تان به وجود آمده، لازم است آن را برطرف کنید. با استفاده از راهکارهای مطرح شده در این مطلب می‌توانید مشکلات میان کارمندان ناسازگارتان را برطرف کرده و در نتیجه بهره‌وری و نظم را در کسب وکارتان حفظ کنید.

 

مشکل را تشخیص دهید

شاید این‌گونه به نظر برسد که زمان گذاشتن برای حل مشکل میان دو کارمندی که با یکدیگر ناسازگاری دارند، نتیجه معکوسی داشته باشد، اما باید این زمان را بگذارید، زیرا روی اینکه چگونه قصد دارید مسئله را حل کنید، تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال ممکن است این دو کارمند به این دلیل که یکی از آنها از زیر بار مسئولیتش شانه خالی می‌کند و تمام وظایف بر دیگری تحمیل شده، نتوانسته‌اند با یکدیگر کار کنند.

 

بنابراین زمان گذاشتن برای دانستن مشکل بین این دو کارمند حائز اهمیت است، زیرا باید کارمندی را که مسئولیتش را به درستی انجام نمی‌دهد، بشناسید تا بتوانید مسئله‌اش را به طور موثر حل و فصل کنید. در عین حال اگر آنها به دلایل شخصی سازگاری ندارند، باید با قاطعیت مطرح کنید که مسائل شخصی هیچ جایی در محل کار ندارند و اگر نتوانند در سطح حرفه‌ای با یکدیگر سازگاری داشته باشند، عواقب شدیدی در پی خواهد داشت.

 

آنها را تهدید نکنید

وقتی می خواهید درباره مشکلی که میان دو کارمند به وجود آمده، صحبت کنید، نباید از در تهدید وارد شوید. فقط کافی است به آنها بفهمانید که روابط شان باعث به وجود آمدن مشکلاتی در محیط کار شده که قابل قبول هم نیست. این مسائل را دوستانه با کارمندان‌تان مطرح کنید و حتما هم به صورت جداگانه و هم با هر دو‌ آنها گفتگویی داشته باشید. در انجام این گفتگو زیاده‌روی نکنید، زیرا شما روانشناس آنها نیستید، مدیرشان هستید و باید مشخص کنید که از آنها انتظار انجام وظایف مشخصی را دارید.

 

پیگیری کنید

با کارمندان ناسازگارتان فقط یک بار گفتگو نکنید و سپس با خودتان فکر کنید که مسئله به پایان رسیده و مشکل حل شده است. از نزدیک مراقب کارشان باشید و به آنها گوشزد کنید که حواس‌تان به موقعیت پیش آمده است.

 

چند روز صبر کرده و دوباره با آنها جلسه‌ای را برگزار کنید. به حرف‌های‌شان گوش دهید تا متوجه شوید که هیچ پیشرفتی در روابط‌شان صورت گرفته یا خیر. با انجام چنین راهکارهایی کارمندان‌تان به این نتیجه می‌رسند که باید اختلافات و ناسازگاری‌های‌شان را کنار بگذارند، اما اگر چنین کاری نکردند، شما به عنوان رییس مجموعه باید عدم رضایت‌تان را از این شرایط ابراز کنید و بگویید که فقط بهترین‌ها را برای کسب وکارتان می‌خواهید و به آنها بفهمانید که باعث بی‌نظمی و اختلال در کار سایر کارمندان نیز می‌شوند.

 

در نهایت اگر از سه راهکار ذکر شده استفاده کردید و ناسازگاری میان کارمندان‌تان برطرف نشد، می‌توانید این دو را از هم جدا کرده و بدون اطلاع‌شان آنها را در یک دوره آزمایشی قرار دهید، اگر در پایان این دوره نیز همچنان کارمندان ناسازگار بودند، باید تصمیمات جدی‌تری اتخاذ کنید.

 

 

منبع: فرصت امروز

► با این ایده‌های ساده، یک كارآفرین شوید
بانک توسعه صادرات به واحدهای تولیدی وام می‌دهد ◄

مطالب مرتبط
بنر