طرح فروش مطالبات معوق بانک ها به یک شرکت دولتی

پنجشنبه ، 19 شهریور 1388 ، 09:27

 

دیروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از طرحی خبر داد که براساس آن توان بانک ها برای کمک به بخش تولید و صنعت و خروج آن از رکود افزایش پیدا می کند. براساس این طرح قرار است شرکتی دولتی تشکیل شود که بخشی از سرمایه آن توسط دولت و بخشی دیگر از طریق پذیره نویسی تامین شود که مسوولیت آن بازپس گیری مطالبات معوق بانکی است.

بدین صورت که این شرکت تسهیلات معوق را از بانک مورد نظر خریداری خواهد کرد و در صورت بازپس گرفتن وام معوق شده، بخشی از آن را به عنوان سود خود برداشته و مابقی را به بانک باز می گرداند.در این طرح درباره نحوه مواجهه شرکت با دریافت کنندگان چیزی عنوان نشده است. به نظر می رسد این شرکت دولتی در اخذ مطالبات معوق از دریافت کنندگان تسهیلات با اختیار تام عمل می کند.

نظر مخالفان طرح: هدف سودجویی است

یک نماینده مجلس که از امضای طرح مزبور خودداری کرده بود دلیل این اقدام خود را ناموفق بودن طرح مزبور و دلالی احتمالی برخی افراد عنوان می کند: «بازپس گیری یکجای مطالبات معوق ناممکن است و این شرکت ناگزیر است آن را در اقساط چند ساله دریافت کند. از سوی دیگر بعید به نظر می رسد این شرکت بتواند یک پنجم مطالبات معوق را بازپس گیرد. نکته دیگر آنکه هدف اصلی طرح، بازپس گیری مطالبات نیست بلکه راه انداختن دکانی برای دلالی و سودجویی است.»


او در واکنش به این پرسش که شاید این شرکت بتواند با توجه به دولتی بودن و استفاده از کانون قدرت تسهیلات معوق را بازستاند، می گوید: «به نظر می رسد این طرح جنبه تبلیغات داشته باشد. سوال اینجاست که چرا کمیسیون اقتصادی اجازه داده تا مطالبات معوق تا این مرحله پیش رود و به 38 هزار میلیارد تومان برسد.» همچنین پیش از این حمید پورمحمدی معاون وزارت اقتصاد چنین طرحی را پیشنهاد داده بود اما مورد قبول مجامع کارشناسی قرار نگرفت.


موافقان طرح: معوقات جمع نمی شود
ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هدف از تهیه این طرح را بالا بردن توان بانک ها، حمایت از تولید و صنایع و حل شدن معضل مطالبات معوق شبکه بانکی عنوان می کند. این طرح یک فوریتی که 131 نماینده پای آن را امضا کرده اند قرار است پس از سپری شدن تعطیلات مجلس در صحن مطرح شود.

برخی از نمایندگان مجلس در واکنش به تعداد امضاکنندگان طرح معتقدند در صورتی که 131 نفر از نمایندگان مجلس آن را امضا کرده باشند پس این طرح مصوب است و دیگری نیازی به تصویب ندارد. ارسلان فتحی پور  به جزئیات دیگر طرح می پردازد: «این طرح در کشورهایی مانند مالزی، تایلند، چین، ژاپن و اسپانیا به صورت موفقیت آمیز اجرا شده و ضرورت عملی شدن این طرح در ایران نیز احساس می شود.» جنبه مهم طرح اخیر اشاره رئیس کمیسیون اقتصادی به ناممکن بودن بازگشت 38 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانکی به دلیل شرایط رکود فعلی حاکم بر اقتصاد است.

منبع: روزنامه سرمایه

► 89 ميليون ريال تراكنش ناموفق بانكي در يك ماه
جزئیات تلاش بانک ملت برای خرید سهام بانک پارسیان ◄

مطالب مرتبط
بنر