افشای اطلاعات بانکی اشخاص بدون مجوز مراجع قضایی ممنوع شد

دوشنبه ، 24 آبان 1395 ، 16:11

بانکی دات آی آر: رئیس‌کل بانک‌مرکزی در نامه‌ای به مدیران‌عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری، افشای اطلاعات مالی و بانکی اشخاص را جز به موجب قانون و یا دستور مراجع قضایی، ممنوع اعلام کرد.

ولی‌الله سیف در نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها اعلام کرد: با توجه به اصل ۲۲ قانون اساسی، ماده ۱۵۳ قانون آئین دادرسی کیفری، ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی و پیرو بخشنامه‌های شماره ۷۰۷۵ مورخ ۱۳۷۴.۱۰.۲۷ و شماره ۴۴۴.ه مورخ ۱۳۸۷.۷.۴ بانک‌مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلف هستند تا اطلاعات حساب‌های بانکی اشخاص را محرمانه تلقی کرده و جز در مواردی که به صراحت قانون مکلف به ارائه اطلاعات می‌باشند، از ارائه اطلاعات حساب‌های بانکی اشخاص خودداری کنند.

 

پیش از این و در سال ۸۷ بانک مرکزی با مدنظر قرار دادن اینکه اطلاعات بانکی و پولی اشخاص حقیقی و حقوقی در بانک‌ها از قبیل نوع حساب و میزان موجودی، از جمله اطلاعات خصوصی اشخاص محسوب می‌شود و ارائه این گونه اطلاعات از سوی بانک‌ها بدون دستور قضایی ممنوع است، بانک‌ها را مکلف کرد از اعلام وضعیت پولی و مالی دارندگان حساب، بدون وجود و ابلاغ دستور مقام قضایی به مراجع مختلف خودداری کنند.

 

در مورد اسناد سری دولتی نیز اجازه رئیس قوه قضاییه لازم است و متخلف از این ماده، محکوم به انفصال از خدمات دولتی از ۶ ماه تا یک سال خواهد بود.

 

 

منبع: روابط عمومی بانک مرکزی

► تبدیل وضعیت بیش از ۶۵ درصد مربیان حق‌التدریس فنی و حرفه‌ای
درباره شغل پایان‌نامه فروشی: من، رضا یک پایان‌نامه فروشم! ◄

مطالب مرتبط
بنر