موسس استارت‌آپ «درمانکده»: دستیار هوشمند پزشکی در کنـــــار بیماران

شنبه ، 13 آذر 1395 ، 16:49

بانکی دات آی آر: ایده خوب برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار مناسب و موفق عاملی بسیار مهم به شمار می‌رود، اما به گفته کارشناسان، مهم‌تر از ایده اجرای مناسب آن است، چراکه حتی بسیاری از استارت‌آپ‌های درجه یک به دلیل اجرای نادرست، تنها طعم تلخ شکست را تجربه کرده‌اند. در حال حاضر کسب‌وکارهای اینترنتی بیشتر معطوف به نیازهایی از قبیل خرید و فروش و سفارش است و تمرکز آن بر نیازهای اساسی نیست، نیازهایی که شاید نتوان بدون آنها زندگی خوبی داشت. اداره کردن یک استارت‌آپ دشوار است و استارت‌آپ‌هایی که نتایج خوبی می‌گیرند معمولا مدیران عامل خیلی خوبی دارند. اما بهترین مدیران عامل استارت‌آپ‌ها برای آنکه یک سروگردن از بقیه بالاتر بایستند، چه کار می‌کنند؟

محسن جوان 27 ساله‌ای که تمام تلاش خود را برای کمک به بیماران صرف می‌کند از روزهای تلخ و شیرین خود برای ما می‌گوید. سلامت حوزه‌ای است که محسن و تیمش روی آن متمرکز شده‌اند و با نام «درمانکده» در حال فعالیت بی‌وقفه هستند. درمانکده یک پلتفرم برای انتخاب بهترین پزشک و نوبت‌دهی اینترنتی است. آنها می‌خواهند فرآیند انتخاب پزشک را از پرس‌وجوی کورکورانه به یک انتخاب هوشمندانه تغییر دهند و دیگر انتظارهای طولانی برای گرفتن نوبت از پزشک را از یاد‌ها ببرند.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید آیا این نخستین استارت‌آپ شماست؟

محسن صدر کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی هستم. درمانکده دومین استارت‌آپ من محسوب می‌شود، دوسال قبل از آن با دوستم سعید که الان در درمانکده با هم هستیم شروع به ایجاد نخستین استارت‌آپ‌مان کردیم که در حوزه سنسور نتورک‌ها فعالیت می‌کردیم که نخستین شکست‌مان هم به شمار می‌رود، خیلی تجربه خوبی بود.

 

ایده درمانکده چگونه شکل گرفت؟

من در سال 89 دچار بیماری سختی در ناحیه چشم راست خودشدم که پزشکان گفتند دیدم را از دست می‌دهم ولی ناامید نشدم و با تحقیق و پرس‌وجو به یک پزشک رسیدم به نام دکتر طهرانی که به سادگی البته در یک فرآیند طولانی و سخت من را مداوا کردند. آنجا من لحظه به لحظه با نیازها و مشکلاتی که یک بیمار با آن مواجه است، دست و پنجه نرم کردم و تصمیم به راه‌اندازی درمانکده گرفتم.

 

کمی بیشتر راجع به درمانکده توضیح دهید.

درمانکده به‌عنوان یک دستیار هوشمند پزشکی متولد شد که با توجه به عدم بلوغ فضای فناوری اطلاعات در حوزه سلامت، ما اقدام به ایجاد یک پلتفرم برای انتخاب و نوبت‌دهی پزشکان کرده‌ایم. شما می‌توانید با یک جستجو لیستی از پزشکان را مشاهده کنید و با توجه به اطلاعاتی که فراهم شده و نظرات سایر بیماران از تخصص و مهارت پزشک آگاهی بیشتری کسب کنید.

 

هدف شما از راه‌اندازی درمانکده چیست؟

درمانکده سعی دارد تا از ابتدای شروع علائم بیماری تا پس از دوران نقاهت در کنار بیماران بوده و با ایجاد تعامل با بیمار، اطلاعات اختصاصی مورد نیاز را برای وی فراهم کند. در حال حاضر روی این موضوع تمرکز کرده‌ایم تا به کاربران کمک کنیم پزشک مناسب را انتخاب کنند. متاسفانه در حال حاضر بیشترین ارجاع مردم به پزشکان از طریق معرفی دوستان و آشنایان است که اطلاعات و تخصص مناسب ندارند و این باعث عدم شفافیت در این حوزه شده و هیچ راهکاری هم تاکنون برای شفاف‌سازی وجود نداشته است.

 

آیا تمام پزشکان می‌توانند عضو سامانه شما شوند؟

ما از افزایش عضویت و استقبال جامعه پزشکی از این سامانه بسیار خوشحال می‌شویم، چون موجب آسایش و دسترسی بهتر بیماران به خدمات سلامت می‌شود. اما در حال حاضر، ما تنها با پزشکان متخصص و فوق تخصص همکاری داریم و پزشکان بر اساس یک چک لیست کیفی جذب می‌شوند و در صورتی که میزان شکایت و نارضایتی کاربران از میزان استاندارد ما فراتر رود متاسفانه نوبت‌دهی برای پزشک را لغو می‌کنیم.

 

گفتید قصد دارید از ابتدا تا انتها در کنار بیمار باشید، در حال حاضر چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

بله، هدف و آرزوی نهایی ما همین است. ما نخستین سرویس تشخیص علائم بیماری را در کشور پیاده‌سازی کردیم که با چند سوال و جواب به شما مشاوره می‌دهد و در حال تکمیل و بهبود روزبه‌روز است. بر طبق آمارها سالانه تعداد زیادی از بیماران دچار عوارض ناشی از تداخلات دارویی می‌شوند، برای همین منظور نخستین سرویس شناسایی تداخلات دارویی را پیاده‌سازی کردیم و به‌طور کلی، 14 سرویس را با توجه به نیازها و بازخوردهای بیماران جمع‌آوری کردیم که در هر 40 روز یکی از آنها را پیاده‌سازی و چند هفته آینده نخستین دستیار هوشمند دیابت را رونمایی خواهیم کرد.

 

تا به حال چند نفر از سرویس شما استفاده کرده‌اند؟

تا این لحظه که من با شما صحبت می‌کنم 19700 نفر از درمانکده استفاده کرده‌اند که باتوجه به جدید بودن و عدم آشنایی کاربران با ما، آمار فوق‌العاده‌ای است. خوب است بدانید که 52 درصد کاربران ما را آقایان و 48 درصد را خانم‌ها تشکیل می‌‌دهند. 86 درصد رزروها زمانی اتفاق می‌افتد که مطب غیرفعال است و 1.5درصد رزروهای ما از کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد و در بعضی از ماه‌ها رشد 600 درصدی را تجربه کرده‌ایم.

 

درمانکده فقط در تهران فعالیت می‌کند؟

متاسفانه بله، با توجه به گستردگی تهران و تمرکز بیشتر ما بر فرهنگ‌سازی و ایجاد بسترهایی برای پاسخ به نیازها هنوز برای گسترش در شهرهای دیگر تصمیمی اتخاذ نکرده‌ایم، اگر چه جالب است بدانید که 35 درصد کاربران ما از سایر شهرهای کشور هستند.

 

چشم‌انداز درمانکده چیست و مشکلات راه‌اندازی استارت‌آپ در حوزه سلامت در کشور چیست؟

چشم‌انداز درمانکده ایجاد یک پزشک تشخیصی و ارجاعی به صورت هوشمند است. ما اعتقاد داریم که به‌وسیله فناوری اطلاعات می‌توان تشخیص و ارجاع را به صورت هوشمند پیاده‌سازی کرد و نیازی به مراجعه به پزشک نیست. موانع راه‌اندارزی کسب‌وکار در حوزه سلامت، بیشتر موانع فرهنگی و ساختاری است. فرهنگی که حاکم بر فضای سلامت است بسیار بسته، غیرمنعطف و غیرشفاف است و ساختاری که دولتی، هزینه‌بر و سنتی است ولی رسالت کارآفرین همین است که بماند و بسازد.

 

تاکنون مشتری ناراضی هم داشته‌اید؟

بله، هر کسب‌وکاری مشتری ناراضی هم دارد. البته مشتریان ناراضی ما از تاخیر و برخورد منشی‌ها از ما شکایت دارند که ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم ولی تا رسیدن به یک فرهنگ مناسب در این حوزه زمان زیادی باقی است.

 

درمانکده چه قدر و از چه راه‌هایی تبلیغ می‌کند؟

ما در طول مدت فعالیت‌مان تنها 25 روز تبلیغات داشتیم که آن هم روی تست تشخیص بیماری بود. جالب است بدانید که در این مدت 25 هزار نفر از این سرویس استفاده کرده‌اند و میانگین هر نفر 2.1 تست را تا پایان انجام داده بود که داده‌های فوق‌العاده‌ای جمع‌آوری شد از پراکندگی جنسیتی بیماری‌ها، ارتباط بیماری‌ها، دغدغه‌های کاربران و...

 

آیا شما سرمایه‌گذار هم جذب کرده‌اید؟

بله، ما در یک مرحله سرمایه‌گذار جذب کردیم که تا مدت‌ها نیاز ما را برطرف می‌کند و به دنبال مشارکت با سرمایه‌گذارانی برای آینده هستیم که بیشتر از سرمایه‌داران شبکه گسترده کسب‌وکاری و حقوقی باشند. البته ما در رقابت بین استارت‌آپ هلتی سلامت برای یک سرمایه‌گذار در سیلیکون ولی به نام STARTUP HEALTH  هم شرکت کردیم و در بین 1600 شرکت‌کننده جزو 46 گروه برگزیده بودیم که پس از عقد پیش قرارداد به‌دلیل تحریم‌ها و مشکلات بین‌المللی قادر به همکاری نبودیم؛ البته هنوز جایگاه ما برای سرمایه‌گذاری رزرو است و ما با آنها جلسات منظمی داریم.

 

 

منبع: کسب و کار

► پیشخوان روزنامه‌های اقتصادی روز ‌یکشنبه 14 آذر
چهارده نکته طلایی درباره چک کشیدن و چک گرفتن ◄

مطالب مرتبط
بنر