تأکید اعضای کمیسیون برنامه بر بخشش سود وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون‌ تومان

چهارشنبه ، 17 آذر 1395 ، 09:38

بانکی دات آی آر: سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از بررسی نحوه اجرای قانون مربوط به بخشش سود وام‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان با حضور رئیس بانک مرکزی در این کمیسیون خبر داد.

 

محمدمهدی مفتح اظهار کرد: در جلسه عصر امروز (سه‌شنبه) کمیسیون برنامه و بودجه که با حضور رئیس کل بانک مرکزی و معاون ایشان برگزار شد موضوع قانون اجرای بخشش سود وام‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان که در اصلاحیه بودجه ۹۵ تصویب شده مورد بررسی قرار گرفت.

 

در این قانون پیش‌بینی شده بود که در صورتی که در وام‌های کمتر از صدمیلیون تومان، اصل مبلغ پرداخت شود سود آن از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی به بانک‌ها پرداخت شود و در واقع بخشیده شود اما این قانون هنوز اجرایی نشده است.

 

وی با اشاره به ارائه توضیحاتی از سوی رئیس کل بانک مرکزی و معاون وی در جلسه کمیسیون برنامه خاطرنشان کرد: توضیحات ارائه شده برای نمایندگان قانع‌کننده نبود زیرا اجرای قانون الزام‌آور است و در آیین‌نامه داخلی مجلس هم ماده‌ای پیش‌بینی شده که اگر قانونی اجرا نشود یا ناقص اجرا شود موضوع از سوی مجلس به قوه‌قضاییه ارجاع خواهد شد لذا درخواست اعضای کمیسیون اجرای این قانون بود.

 

مفتح خاطرنشان کرد: طبق گزارش ارائه شده بیش از ۲۵ میلیون نفر مشمول دریافت وام‌های کمتر از صدمیلیون‌ تومان هستند و اصل مبلغ وام‌ها ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است که سود آن ۴۴ میلیارد تومان است و نسبت به اصل وام رقم بالایی نیست ضمن اینکه اگر این قانون اجرایی شود اصل پول به بانک‌ها برمی‌گردد و بانک‌ها هم ضرر نمی‌کنند زیرا سود آن از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

 

 

منبع: ایسنا

► کاهش ساعت کار بانوان شاغل کلید خورد+جزئیات مصوبه ابلاغی دولت
پیشخوان روزنامه‌های اقتصادی روز چهار‌شنبه 17 آذر ◄

مطالب مرتبط
بنر