بانک مرکزی باز هم بانک‌ها را ملزم به ارائه نسخه مشتری قراردادها کرد

پنجشنبه ، 16 دی 1395 ، 12:12

بانکی دات آی آر: بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها تأکید کرد، باهدف آگاهی کامل مشتری از مفاد قراردادهای منعقده، پس از انعقاد و امضای قرارداد، نسخه‌ای از آن را که دارای ارزش قانونی یکسان با سایر نسخ است در اختیار مشتریان قرار دهند.

بانک مرکزی در 28 بهمن 94  بخشنامه فرم‌های یکنواخت برخی از قراردادهای تسهیلات را منتشر و ابلاغ کرد. در این بخشنامه از بانک‌ها و موسسه‌های مالی خواسته‌شده یک نسخه از قرارداد را در اختیار مشتری قرار دهند اما همچنان بانک ها از دادن نسخه قرارداد مشتری سرباز می‌زدند.

 

امروز نیز بانک مرکزی در بخشنامه‌ای دیگر خواستار در اختیار قراردادن یک نسخه از قرارداد به مشتری از طرف بانک‌ها شد.

 

در این بخشنامه آمده است:

«به‌موجب مفاد تبصره ذیل ماده 23 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، مصوب 16 بهمن 1390 با موضوع یکنواخت سازی فرم‌های عقود تسهیلات بانکی و فرم‌های یکنواخت قراردادهای تسهیلاتی برخی از عقود و سایر بخشنامه‌ها، مقررشده است قراردادهای جدید صرفاً بر اساس نمونه قراردادهای مصوب تنظیم و منعقد شود.

به همین منظور بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف شدند باهدف آگاهی کامل مشتری، ضامن و وثیقه گذار از مفاد قراردادهای منعقده، تمهیدات لازم را اتخاذ و پس از انعقاد و امضای قرارداد، نسخه‌ای از آن را که دارای ارزش قانونی یکسان با سایر نسخ است، حسب مورد در اختیار اشخاص ذکرشده قرار دهند.

متأسفانه علیرغم تأکیدات به‌عمل‌آمده در این خصوص، بررسی‌های حاکی از آن است که در برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری این مهم به نحو شایسته موردتوجه قرار نگرفته و مفاد مصرح در بخشنامه‌های مورداشاره به‌طور کامل رعایت نمی‌شود.

ازاین‌رو ضروری است، بانک‌ها ضمن ابلاغ مراتب به تمام واحدهای ذی‌ربط و اهتمام لازم در نظارت بر حسن اجرای موارد ابلاغی، اطلاعات لازم در خصوص چگونگی انجام محاسبات مربوط به اقساط، تسویه تسهیلات و وجه التزام دریافتی نیز در اختیار مشتریان قرار دهند».

حال باید دید با وجود ابلاغ چند باره این بخشنامه آیا باز هم بانک‌ها نسخه قرارداد را در اختیار مشتری قرار می‌دهند؟

 

 

منبع: روابط عمومی بانک مرکزی

► پیشخوان روزنامه‌های اقتصادی روز ‌شنبه 18 دی
«سمیم» بانک رفاه محصول نوآور نظام بانکی شد ◄

مطالب مرتبط
بنر