داوودی رییس کل بانک مرکزی می‌شود

چهارشنبه ، 25 شهریور 1388 ، 09:18

 

پرویز داوودی معاون اول سابق رییس‌جمهوری جانشین بهمنی، رییس کل بانک مرکزی خواهد شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که به زودی بانک مرکزی شاهد حضور رییس کل جدید خود خواهد بود. پرویز داوودی به بانک مرکزی خواهد رفت تا جایگزین بهمنی با سابقه‌ای حدود یک سال در سمت رییس کلی این بانک شود.


گرچه از نامزدی دیواندری مدیرعامل بانک ملت برای سمت فوق نیز اخباری شنیده مي‌شود، اما به نظر مي‌رسد گزینه داوودی محتمل‌تر است. یکی از منابع آگاه جایگزینی داوودی به جای بهمنی را تایید کرده است تا به این ترتیب بانک مرکزی در دولت‌هاي احمدی‌نژاد شاهد چهارمین و در طول تاریخ پس از انقلاب بیستمین رییس کل باشد.


این شایعه از آنجا قوت گرفته که مجمع بانک مرکزی نیز برگزار شده و وضعیت برای تغییرات مناسبتر به نظر می‌رسد. همواره بحث بانک مرکزی به جهت مسائل پولی و تاثیر آن بر نرخ تورم از چالش‌برانگیز‌ترین مسائل در دولت احمدی‌نژاد بوده است.


این بانک در چهار سال گذشته شاهد حضور سه رییس کل بوده است پیش از حضور بهمنی، مظاهری در این بانک حضور داشت و موارد متعددی از جمله انضباط مالی بانک‌ها، الزام نهادهای غیرمتشکل به اخذ مجوز از این بانک، انتشار چک پول‌ها توسط بانک مرکزی به جای بانک‌ها و جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها را در کارنامه کاری خود ثبت کرد.


حال احمدی‌نژاد با تغییر رییس کل این بانک قصد دارد رییس کلی‌ هماهنگ‌تر با سیاست‌های اعتباری دولت منصوب کند تا بحث‌های مربوط به اختصاص اعتبار به طرح‌های مختلف و زودبازده سرعت‌گیرد.


رییس کل بانک مرکزی رییس شورای پول و اعتبار نیز هست و به این ترتیب داوودی ریاست این شورای تصمیم‌گیری پولی را نیز بر عهده مي‌گیرد. تورم نیز به عنوان معضل عمده سیاست‌های پولی کشور محسوب مي‌شود که در یک روند رو به کاهش در دوازده ماه منتهی به مرداد ماه به 20.5درصد رسید.


در عین حال چندی است که اخبار حکایت از برکناری قضاوی قائم‌مقام بانک مرکزی داشت که وی در گفت‌وگویی بدون تکذیب یا تایید این مطلب اظهار داشت: مادامي‌که خدمتم در بانک مرکزی مورد نیاز باشد با جدیت کار مي‌کنم. وی افزود: در عین حال ورود ایده‌ها و اشخاص جدید را به سیستم‌ها مایه دلگرمي‌ مي‌دانم.


تغییرات در سطح مدیریتی بانک مرکزی از ماه‌ها پیش آغاز شده که تغییر راعی معاونت ارزی از آن جمله است. برهانی مدیرعامل سابق بانک صادرات جانشین راعی شد، در حالی که هنوز صندلی وی در بانک صادرات خالی است و گفته مي‌شود یکی از اعضای هیات مدیره به این سمت منصوب مي‌شود. حال در صورت تغییر رییس کل، باید منتظر تغییرات گسترده‌تر بود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

► اصناف آماده پرداخت ماليات بر ارزش افزوده باشند
ادامه ركود و تثبيت قيمت وام 18 ميليوني مسكن ◄

مطالب مرتبط
بنر