افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران

شنبه ، 28 شهریور 1388 ، 12:51

 

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی با تشریح گزارش جدید سال 2008 آنکتاد، تصویب سریع تاسیس صندوق سرمایه گذاری خارجی را خواستار شد و از ارسال اسناد مخابرات به 40 شرکت بین المللی خبرداد.

بهروز علیشیری در جمع خبرنگاران به تشریح گزارش سال 2008 آنکتاد (سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل ) در مورد روند سرمایه گذاری خارجی پرداخت و گفت: بر اساس این گزارش، روند سرمایه گذاری خارجی در جهان در سال 2008 به یکباره سقوط کرد، به نحوی که ورودی سرمایه گذاری خارجی برای کل جهان با کاهشی حدود 20 درصد مواجه شد.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران افزود: این کاهش روند ورودی سرمایه گذاری خارجی برای برخی از کشورهای توسعه یافته تا 50 درصد اتفاق افتاد و برای کشورهایی همچون انگلستان، هلند، بلژیک و کانادا به حدود 40 درصد می رسید و پیش بینی می شود که این روند کاهشی در سالجاری نیز ادامه یابد.

وی ادامه داد: این در حالی است که در ایران نه تنها از وقوع این اتفاق جهانی در مورد روند ورودی سرمایه گذاری خارجی گرفته شد، بلکه سعی شد که این روند متعادل باشد، به نحوی سرمایه گذاری جذب شده خارجی 1.5 میلیارد دلاری سال 86 ایران به 1.6 میلیارد دلار در سال 87 رسیده است، یعنی با رشد 4 درصدی مواجه است.

علیشیری با بیان اینکه هنوز اطلاعات ورودی سرمایه گذاری خارجی کشور تکمیل نشده است، تصریح کرد: در تلاش هستیم ورودی سرمایه گذاری خارجی به کشور را از دستگاههای مختلف اخذ کنیم تا تعریف ورودی سرمایه گذاری خارجی به کشور مطابق با تعریف آنکتاد باشد.

به گفته وی، نزدیک به 75 درصد از طرحهای سرمایه گذاری خارجی کشور در بخشهای صنعت و معدن و بقیه در بخشهای گاز، پتروشیمی، گردشگری، کشاورزی و غیره بوده است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی گفت: ضعف بخش سرمایه گذاری خارجی کشور در مدل تامین منابع بین المللی است. برهمین اساس، باید تلاش کنیم مدل ساختار مالی پروژه را به نحوی طراحی کنیم که سرمایه گذار خارجی بتواند در تامین مالی زیربناها سرمایه گذاری کند.

وی با بیان اینکه امروز ظرفیت جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در حوزه زیربناها همچون راه، راه آهن، سد، نیروگاه در کشور به شدت کم است اما در دنیا این ظرفیت بسیار بالا است، در بیان دلایل این امر اظهارداشت: ما باید منابع داخلی را وارد پروژه کرده و بین 10 تا 30 درصد با منابع سرمایه گذاری خارجی ترکیب شود تا پروژه های زیربنایی برای سرمایه گذاران خارجی توجیه پذیر باشد.

تاسیس صندوق سرمایه گذاری خارجی

علیشیری تاسیس صندوق سرمایه گذاری خارجی را پیشنهاد کرد و گفت: انتظار داریم که این صندوق که هم اکنون در دولت و فراکسیون مجلس در حال بررسی است، به سرعت تصویب شد، زیرا در شرایطی که تمام کشورهای دنیا برای جذب سرمایه گذاری خارجی با یکدیگر رقابت شدیدی می کنند و به نوعی با یکدیگر در جنگ دائمی هستند، پروسه جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران بسیار طولانی است.

وی با پیش بینی اینکه وام سرمایه گذاری حداکثر ظرف یک ماه به تصویب دولت و مجلس برسد، تصریح کرد: با تصویب این وام می توانیم منابع داخلی را تجهیز کرده تا سرمایه گذاران خارجی نیز علاقمند به سرمایه گذاری شوند.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی تاکید کرد: از کارهای مهمی که در زمینه سرمایه گذاری خارجی باید انجام دهیم، نظام گردش است تا سرمایه گذار خارجی زمانی را برای اخذ مجوز، حمایت حقوقی و غیره از دست ندهد تا پروژه از توجیه پذیری خارج نشود. همچنین دستگاههای مرتبط با سرمایه گذاری خارجی نیز باید یک خانه تکانی جدی در فرآیند خود داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به واگذاری سهام مخابرات به ارزش 8 میلیارد دلار در بورس طی روزهای آتی، یکی از ابزارهای مهم ورود سرمایه گذاری خارجی به بورس را خصوصی سازی دانست و افزود: اگر خواستار ورود شرکتهای بزرگ سرمایه گذار خارجی به بورس ایران هستیم باید کلیه مراحل آماده سازی سهام، ارزیابی و انتشار اسناد و غیره به وسیله شرکتهای معتبر بین المللی انجام شود و در تمام دنیا نیز اینچنین است. روز گذشته نیز با یکی از شرکتهای بین المللی برای بررسی اسناد این شرکت نشستی را برگزار کردیم.

علیشیری بیان کرد: برای بیش از 40 شرکت بین المللی اسناد مخابرات را ارائه کردیم، همچنین 3 کنسرسیوم معروف که در بورس برای خرید مخابرات در حال رقابت هستند با شرکتهای خارجی مذاکراتی را انجام داده اند تا آنها را به عنوان شریک وارد این پروژه کنند.

وی تاکید کرد: برای جذب سرمایه گذاری خارجی به کشور باید 50 درصد منابع زیربنایی توسط بخش داخلی تامین شود تا سرمیه گذاری خارجی نیز 50 درصد دیگر را در پروژه سرمایه گذاری کند.

گزارش سال 2008 آنکتاد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه گزارش سال 2008 آنکتاد بر بخش کشاورزی متمرکز شده است، بیان کرد: تا سال 90 تمرکز سرمایه گذاری خارجی در بخش کشاورزی کمتر از 1 میلیارد دلار در سال بوده است که بین سالهای 2005 تا 2007 این رقم به 3 میلیارد دلار رسیده، اما طی سالهای اخیرکشاورزی بخش مهمی از سرمایه گذاری خارجی را به خود اختصاص داده است. 

پیش بینی می شود بر اساس این گزارش در سال 2009 روند ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دنیا نزولی باشد و این روند از سال 2010 مجددا رشد صعودی خود را خواهد داشت.

علیشیری با اشاره به اینکه پیش بینی می شود که در سال 2009 روند ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی با کاهش 44 درصد مواجه باشد، گفت: در بخش خروجی سرمایه گذاری مستقیم خارجی نیز با کاهش سرمایه گذای در کشورهای سرمایه فرصت نظیر آمریکا، آلمان و ژاپن مواجه بوده ایم. وی از آماده شدن گزارش فضای کسب و کار درکشور خبرداد.

منبع: خبرگزاری مهر

► رقابت براي خريد بلوک 2.5 درصدي پارسيان ادامه‌دار شد
هدر دادن پول مردم در طرحی ناموفق ◄

مطالب مرتبط
بنر