ادامه ابهام در کرسی هیات مدیره بانک پارسیان

چهارشنبه ، 1 مهر 1388 ، 12:59

 

بانک پارسیان به عنوان یکی از بانک های خصوصی فعال در بین صنایع بانکداری بورس تهران از نیمه دوم شهریورماه به سبب عرضه معامله عمده با رشد قیمت قابل توجهی روبه رو شده است.«و پارس» از تاریخ 16 شهریورماه تاکنون نزدیک به 14 درصد رشد قیمت داشت و قیمت تابلوی این بانک در روز گذشته به 193 تومان رسید. این در حالی است که هفته گذشته دو بلوک 1.06درصدی این بانک (از سوی شرکت بیمه پارسیان) و 2.5 درصدی (از سوی شرکت سرمایه گذاری پارسیان) در بازار سرمایه عرضه شد و پس از رقابت بر سر خرید این بلوک ها، بلوک 1.06درصدی مورد معامله قرار گرفت.

این دو بلوک قرار بود در روز 21 شهریور عرضه شود که به علت مشکل در سرور بورس معاملات باطل شد و رسماً عرضه دو بلوک بانک پارسیان به روز یکشنبه منتقل شد.
بلوک 1.06 درصدی که تا روز چهارشنبه 25 شهریورماه بعد از رقابت به قیمت 2429 ریال توسط شرکت سرمایه گذاری سمند از زیرمجموعه های شرکت ایران خودرو خریداری شد. این بلوک به قیمت 2310 ریال و به حجم 79 میلیون سهم عرضه و با 1.5 درصد رشد قیمت خریداری شد.
سرمایه گذاری سمند که مالک 9 درصد سهام بانک پارسیان است با خرید این بلوک سهام خود را به بیش از 10 درصد رساند.


ترکیب سهامداری بانک پارسیان
بنا بر آخرین گزارش بانک پارسیان، سرمایه گذاری تدبیر دارنده 10 درصد از سهام شرکت، صندوق بازنشستگی و پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت مالک 10 درصد، شرکت سرمایه گذاری سمند مالک 9 درصد، شرکت گسترش ایران خودرو مالک هشت درصد و سایر مالک 63 درصد سهام بانک پارسیان هستند.
سرمایه گذاری سمند با خرید بلوک1.06 درصدی مالکیت خود را به بیش از 10 درصد رساند.


بلوک 5.06 درصدی بلوک مدیریتی
دومین بلوک که هنوز مورد رقابت است به حجم 390 میلیون سهم به قیمت اولیه 2310 ریال عرضه شد که دیروز تا قیمت 3103 ریال رسید که حاکی از 34 درصد رشد قیمت است.
فعالان بازار گفته اند رقابت بین دو شرکت سایپا و سرمایه گذاری تدبیر جریان دارد. سرمایه گذاری تدبیر با دریافت این سهم قصد کسب دو کرسی هیات مدیره را دارد. از طرف سایپا نیز شنیده می شود که خریدار بلوک آینده ای است که قرار است عرضه شود. از سوی دیگر ظن آن می رود که خریداران، ایران خودرو و سرمایه گذاری صنعت نفت هستند که سرمایه گذاری صنعت نفت با خرید این بلوک می تواند کرسی هیات مدیره خود را افزایش دهد و کرسی خود را به دوتا برساند.
این بلوک از اهمیتی برخوردار است که بر سر این بلوک تا قیمت 3103 ریال به رقابت پرداخته اند و هنوز این رقابت ادامه دارد و مشخص نیست که از شرکت های نام برده تا چه اندازه ای حاضر هستند برای خرید این بلوک هزینه کنند.


بانک پارسیان دولتی می شود؟
ایران خودرو که مالک 32 درصد از سهام بانک پارسیان توسط زیرمجموعه های خود است برای تامین نقدینگی قصد عرضه این بلوک 32 درصدی را دارد. از طرفی شنیده می شود بانک ملت خریدار این بلوک است، اگر بانک ملت این بلوک بزرگ و اصلی بانک پارسیان را خریداری کند، بانک پارسیان از یک بانک خصوصی به یک بانک دولتی تبدیل می شود. البته بانک ملت در عرصه خصوصی سازی قدم نهاده ولی هنوز این بانک در جرگه شرکت های دولتی قرار دارد. با این رخداد آینده بانک پارسیان و نگرش کلی این بانک خصوصی پرخواستار در بین جامعه و بازار تغییر خواهد کرد.از طرف دیگر خریداری که شنیده می شود خود را برای خرید این بلوک عظیم بانک پارسیان آماده می کند، شرکت سایپا است. شنیده می شود این شرکت در معاملات بلوک 2.5 درصدی جاری در رقابت حضور دارد و به نظر می رسد سایپا برای مدیریت بانک پارسیان برنامه ریزی بلندمدت کرده است.


جذاب کردن بلوک عمده توسط ایران خودرو
ایران خودرو که توسط زیرمجموعه خود حدود 32 درصد از سهام بانک پارسیان را داراست، سرمایه گذاری سمند از زیرمجموعه این شرکت بلوک 1.06 درصدی را خریداری کرد و شایعاتی مبنی بر خرید بلوک2.5 درصدی توسط ایران خودرو نیز بوده است که مجموعاً درصد مالکیت ایران خودرو با رخ دادن این دو معامله عمده نزدیک
38 درصد از کل سهام می شود. ایران خودرو می تواند این بلوک 38 درصدی با جذابیت بیشتری به فروش برساند و 38 درصد سهام این شرکت توانایی تعیین حداقل چهار عضو از هفت عضو هیات مدیره را مشخص کند.

منبع: روزنامه سرمایه

► مرثیه شرکت های خدمات پرداخت الکترونیک در ایران
اختلاس 330 میلیاردی دربانک کشاورزی ◄

مطالب مرتبط
بنر