فروش قسطي املاك لوكس توسط بانك‌ها

دوشنبه ، 6 مهر 1388 ، 09:37

 

فروش واحدهاي مسكوني در مناطق خوش‌ آب‌وهوا و مرتفع تهران با قيمت پايه متري 3ميليون و 600هزار تا 4ميليون و 100هزار تومان بانك‌ها ويلاهاي شمال را در نوبت فروش گذاشته‌اند قيمت كل هر ويلا براساس پايه تعيين شده به طور متوسط 175 ميليون ريال است.

دور چهارم عرضه املاك مازاد 10 بانك بزرگ كشور، متفاوت‌تر از سه دوره قبلي برگزار مي‌شود. مهمترين ويژگي فروش پاييزه املاك غير ضروري بانك‌ها، لوكس و مسكوني بودن اين املاك است.


در چهارمين مزايده املاك بانك‌هاي دولتي كه از ابتداي مهرماه آغاز شده و با بازگشايي پاكات در روز 20 مهر به پايان مي‌رسد، حق انتخاب‌هاي متنوعي نيز براي خريدار جهت پرداخت پيش‌بيني شده است؛ به‌طوري‌كه متقاضيان مي‌توانند از 50 تا 80درصد از ارزش ملك را به‌صورت اقساط 24 تا 36 ماه بپردازند. در مزايده سوم كه مردادماه برگزار شده بود، نهايت سقف پرداخت قسطي، معادل 70درصد ارزش ملك بود.


به نظر مي‌رسد، نماينده بانك‌هاي دولتي در فروش املاك مازاد، اين بار تصميم دارد براي خريداران در بازار مسكن، فضاي جديدي را فراهم كند تا بلكه فروش اين املاك بازدهي بيشتري نسبت به سه دوره قبلي داشته باشد.


در چهارمين مزايده املاك بانك‌هاي كشاورزي، صنعت و معدن، تجارت، ملت، سپه، ملي، صادرات، مسكن، رفاه و توسعه صادرات 396 ملك مسكوني، اداري و تجاري به ارزش بيش از 1400 ميليارد ريال براي فروش عرضه شده است كه 17درصد اين املاك در شهر تهران است.
همچنين 16درصد از اين املاك در استان‌هاي شمالي است كه عمده آنها ويلاهاي در حال ساخت است.


ويژگي تعدادي از املاكي كه بانك‌ها براي فروش پاييزه انتخاب كرده‌اند قابل توجه است. اين املاك اغلب مسكوني است و برخي از آنها احتمالا محل زندگي مديران ارشد بانك‌ها بوده است.
از 68 ملك عرضه شده در تهران، 4 واحد مسكوني لوكس در فرمانيه است كه اين واحدها مساحت 460 متر مربعي دارند و آپارتمان آنها داراي استخر، سونا و جكوزي است.


قيمت پايه مزايده براي واحدهاي فرمانيه حدود يك ميليارد و 800ميليون تعيين شده كه البته براي هر واحد به نسبت متراژ، اين قيمت دقيق اعلام شده است. بنابراين واحدهاي مسكوني فرمانيه متعلق به بانك‌ها قرار است متر مربعي حدود 3ميليون و 600هزار تا 4ميليون تومان به فروش برسد.
مزايده مابقي املاك بانك‌ها در شهر تهران با قيمت نزديك به عرف بازار به اجرا گذاشته شده است؛ به عنوان مثال براي واحدهاي مسكوني حوالي منطقه انقلاب قميت پايه براساس متر مربع حدود يك ميليون و 100هزار تومان تعيين شده است.


فروش ويلاهاي شمال با 20درصد نقد
بانك‌هاي دولتي بيش‌ از 30 دستگاه از ساختمان‌هاي ويلايي‌شان در استان مازندران را در مزايده پاييزه عرضه كرده‌اند. همه اين ويلاها نيمه‌ساز بوده و فروش آنها به‌صورت 20درصد نقد و 80درصد اقساط بلندمدت است كه بايد در 36 ماه بعد از انجام معامله، پرداخت شود.
حدود قيمت پايه تعيين شده براي فروش اين ويلاها بين 15 تا 30 ميليون تومان تعيين شده است.
ويلاهاي نيمه‌ساز بانك‌ها در بهشهر واقع شده است.


در استان گيلان اما املاك از نوع آپارتمان است و اغلب آنها در رشت واقع است.

از 396 فقره ملك شركت داده شده در مزايده پاييزه 10 بانك دولتي، 68 ملك از تهران، 20 ملك از گيلان، 43 ملك از مازندران، 5 ملك از زنجان، 47 ملك از خراسان رضوي، 5 ملك از خراسان جنوبي، يك واحد تجاري از يزد، 11 ملك از اصفهان، 9 ملك از خوزستان، 9 ملك از اردبيل، 10 ملك از آذربايجان‌غربي، 10 ملك ازآذربايجان‌شرقي، 4 ملك از ايلام، 10 ملك از فارس، 14 ملك از مركزي، 8 ملك از كردستان، يك ساختمان تجاري-مسكوني از كهكيلويه و بويراحمد، 7 ملك از قزوين، 5 ملك از قم، 2 ملك از بوشهر، 26 ملك از هرمزگان، 13 ملك از همدان، 17 ملك از كرمانشاه، 15 ملك از كرمان، 4 ملك از گلستان، 16 ملك از سمنان، 3 ملك از چهارمحال و بختياري و 8 ملك از سيستان و بلوچستان عرضه شده است.


در دوه سوم از مزايده املاك مازاد بانك‌ها كه مردادماه برگزار شد از 451 ملك عرضه شده، 38 متقاضي براي خريد آنها مراجعه كرد.
در مزايده اول و دوم نيز به ترتيب 293 و 291 ملك مازاد عرضه شد.


سهم هر بانک از مزایده
در مزایده پاییزه املاک مازاد بانک‌ها، بخشي از املاک بانک‌هاي ملي، سپه، صنعت‌ومعدن، مسکن، توسعه صادرات و کشاورزي به مزايده گذاشته خواهد شد.‌ از مجموع کل املاک قابل‌مزايده، 168‌ملک مربوط به بانک ملي، ‌51ملک مربوط به بانک سپه،‌ 73‌ملک متعلق به بانک مسکن، ‌54 ملک مربوط به بانک صنعت‌ومعدن، 28 ملک متعلق توسعه صادرات و 22 ملک متعلق به بانک کشاورزي است.
مجموع فروش املاک مازاد بانک‌ها در سه دوره گذشته 78 ملک باارزش بيش از 220‌ميليارد ريال بوده و شرکت‌کنندگان در دوره‌هاي اول، دوم و سوم به ترتيب 22، 91 و 58‌نفر بوده‌اند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

► توقف پرداخت وام به طرح های زودبازده
دولت نهم در نقدينگي رکورد شکست ◄

مطالب مرتبط
بنر