نفت شل شد

دوشنبه ، 6 مهر 1388 ، 13:52

 

گزارش‌هاي رسيده حاكي از آن است كه امروز بهاي نفت هم در بازارهاي اروپايي و هم در بازارهاي آسيايي عقب‌نشيني كرده است.

نفت يكبار ديگر در سراشيبي قرار گرفته است؛ درواقع پس از آن كه كارشناسان جهاني اقتصادي با اشاره به رشد بهاي نفت از سه رقمي شدن دوباره نرخ طلاي سياه خبر دادند نفت روي ديگر سكه را نشان داده و در مسير نزول نشسته است.

گزارش‌هاي رسيده حاكي از آن است كه امروز بهاي نفت هم در بازارهاي اروپايي و هم در بازارهاي آسيايي عقب‌نشيني كرده است. در همين رابطه شبكه اطلاع رساني وزارت نفت مي‌نويسد كه بهای نفت خام در معاملات امروز به کمتر از هر بشکه 66 دلار کاهش یافته است. با اين حساب بايد گفت كه يكبار ديگر بازي نفت جريان نزول را نشانه رفته است. اين در حالي است كه چند روز پيش مدير توتال، از شركت‌هاي بزرگ نفتي با قاطعيت اعلام كرد كه بهاي نفت بزودي 100 دلار را مزمزه مي‌كند.

البته نفتي‌ها اين روزها با اميد زيادي شاخص‌ها را بررسي مي‌كنند. سست شدن بحران جهاني اقتصاد باعث شده است تا بسياري در انتظار بالا رفتن دوباره بهاي نفت باشند اما آيا اين اتفاق رخ مي‌دهد و يكبار ديگر كشورهاي توليد كننده نفت مي‌توانند نفت سه رقمي را تجربه كنند؟ بدون شك اما بالا رفتن بهاي نفت براي هر جايي كه مزيت داشته باشد براي كشورهاي توليد كننده نفت نمي‌تواند پيامي خوبي را به همراه داشته باشد. تجربه نشان داده است كه گراني نفت در اين گروه از كشورها مسير مانور دولت‌‌هاي نفتي را تقويت مي‌كند. به هر حال اكنون نفت دوباره شل شده است و به نظر مي‌رسد بسياري از تحليل‌ها به بن بست رسيده‌اند.


از سوي ديگر خبرگزاری فرانسه نيز در همين رابطه مي‌نويسد، در بحبوحه نگرانی‌ها درباره تقاضای انرژی در ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت جهان، بهای نفت خام در معاملات امروز بازار آسیا نيز افت كرده است.


بهای نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه نوامبر با 21 سنت کاهش، هر بشکه 65 دلار و 81 سنت داد و ستد شد.
همچنین بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه نوامبر 39 سنت کاهش یافت و به هر بشکه 64 دلار و 72 سنت رسید.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► عدم شناسايي سهم سود واقعي بانكها
توقف پرداخت وام به طرح های زودبازده ◄

مطالب مرتبط
بنر