پرداخت وام ازدواج متوقف شد

سه شنبه ، 7 مهر 1388 ، 12:55

 

اولین مصوبه دولت نهم برای پرداخت تسهیلات ازدواج از طریق صندوق مهر رضا(ع) متوقف و از طریق سامانه تسهیلات قرض الحسنه بانک مرکزی دنبال می شود.

بانک مرکزی در سوم خرداد ماه سالجاری سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را راه اندازی کرد و تمام پرداختها توسط بانکهای دولتی را مشروط به طی مراحل ثبت نام و تقاضا از طریق این سایت اعلام کرد.

سردرگمی متقاضیان

بر پایه این گزارش با توجه به اینکه تا قبل از خرداد ماه 88 بخش اعظمی از پرداخت تسهیلات و ساماندهی متقاضیان توسط صندوق مهر امام رضا(ع) انجام می گرفت متاسفانه خارج شدن اجرای این کار به صورت تخصصی از سوی صندوق مهر رضا و قرار دادن آن در ردیف یکی از برنامه های بانکهای دولتی، مردم را دچار سردرگمی کرده است.

ثبت نام و اعلام درخواست تسهیلات ازدواج در سامانه بانک مرکزی تفاوتی از نظر رقم و کیفیت انجام کار نسبت به آنچه که توسط صندوق مهر امام رضا(ع) صورت می گرفت ندارد و عملا همان مبلغ 40 میلیون ریال مشروط به تایید توسط شعب بانکها به زوجین پرداخت می شود.

حذف اهداف 3 گانه صندوق مهر رضا

راه اندازی صندوق مهر امام رضا با اهداف 3 گانه پرداخت تسهیلات ازدواج، اشتغال و مسکن یکی از مهم ترین شعارهای دولت نهم بوده است که توسط محمود احمدی نژاد در اولین نشست رسمی دولت اول وی تصویب و شروع به کار کرده بود. حال با گذشت چند سال از این اقدام، صندوق مهر رضا نتوانست به بخش پرداخت تسهیلات مسکن به دلیل آنچه که کمبود اعتبارات نامیده است وارد شود و اقدام سالجاری بانک مرکزی نیز دومین حرکت در بازپس گیری اختیارات این صندوق که همان تسهیلات ازدواج است به شمار می آید.

از 5 میلیون تا 40 میلیون ریال

بانک مرکزی در فرم جدید اینترنتی ثبت نام از متقاضیان وام ازدواج، مواردی مانند بیوگرافی متقاضی، جنسیت، تاریخ و محل تولد، تاریخ ازدواج، شهر محل ازدواج، استان و شهر محل سکونت متقاضی، تلفن، آدرس و پست الکترونیکی و موارد دیگری را قرار داده است و متقاضیان وام ازدواج ملزم به تکمیل آن هستند.

بررسی عملکرد 3 ساله صندوق مهر امام رضا(ع) تا خرداد 88 که این مسئولیت به عهده آن بوده است نشان می دهد که این صندوق از 5 و 6 میلیون ریال تسهیلات ازدواج سال 85 توانسته است به 40 میلیون ریال در سال 87 برسد. مسئولان صندوق مهر امام رضا در مقاطع مختلف اعلام کرده اند که سیاست صندوق حمایت از جوانان است.

موازی کاری بانک مرکزی


مدیران مرتبط با پرداخت تسهیلات ازدواج در صندوق مهر رضا موازی کاری بانک مرکزی با صندوق را باعث بروز اخلال در نظم ایجاد شده بین متقاضیان تسهیلات ازدواج می دانند و خواستار این هستند که روند پرداخت تسهیلات ازدواج پس از ساماندهی به صورت سریع، شفاف، بدون تبعیض، با سلامت کامل و همراه با پاسخگویی ادامه یابد.

عدم اطلاع رسانی ونارضایتی متقاضیان

به نظر می رسد همکاری و هماهنگی بین بانک مرکزی و صندوق مهر رضا(ع) می تواند زمینه ساز افزایش سطح خدمات رسانی به مردم و متقاضیان باشد. متاسفانه توسط بانک مرکزی پس از دستور به قطع پرداخت تسهیلات صندوق مهر رضا و ادامه آن از طریق سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، بررسی و اطلاع رسانی کافی به مردم صورت نگرفته است و این مساله باعث سرگردانی مردم بین صندوق و شعب بانکهای عامل شده است که خود باعث ایجاد نارضایتی در متقاضیان است.

گفتنی است پس از راه اندازی سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، بانک مرکزی زمان انتظار برای بررسی مدارک متقاضیان و همچنین اعطای تسهیلات را بررسی نکرده و یا دست کم به اطلاع عموم نرسانده است.

ثبت نام 3.9میلیونی مهر رضا

این گزارش می افزاید: صندوق مهر امام رضا(ع) تا 2 خرداد ماه سالجاری با اختصاص بودجه های استانی، شهرستانی و منطقه ای از 3 میلیون و 965 هزار و 329 نفر ثبت نام بعمل آورد که از این تعداد 3 میلیون و 829 هزار و 19 نفر که 97 درصد از ثبت نام شدگان را تشکیل می دهند پس از بررسی مدارک به بانکهای عامل معرفی شدند.

گزارشهای دریافتی نشان می دهد که از تعداد ثبت نام شده ها فقط 3 درصد که شامل افراد مجرد، ازدواج مجدد، متقاضیان فاقد شرایط و کسانی که تاریخ عقدشان از یکسال گذشته است، نتوانستند جهت اخذ وام مراجعه نمایند. به نظر می رسد اقدام بانک مرکزی در راه اندازی سامانه جدید به نحوی اقتباس از برنامه موجود که توسط صندوق مهر رضا انجام می شود باشد.

دستور دولت

این گزارش حاکی است، از سوی معاون اجرایی رئیس جمهور نیز به بانک مرکزی دستور داده شده بود که در راستای اجرای مصوبات دولت، بخشنامه پرداخت تسهیلات ازدواج از طریق سامانه جدید را متوقف و در همین ارتباط با صندوق مهر رضا هماهنگی انجام شود که تاکنون این مسئله اتفاق نیافتاده است.

منبع: خبرگزاری مهر

► رکود اقتصادي، طول عمررا افزايش مي دهد!
بهمنی: شاید یک روز من هم بروم ◄

مطالب مرتبط
بنر