بدون هزینه سرمایه‌دار شوید!

سه شنبه ، 8 فروردين 1396 ، 10:45

بانکی دات آی آر: سه دارایی فعلی شما چیست؟ شاید با خواندن این سوال اولین چیزی که به ذهن‌‏تان خطور کند خانه‏ شما باشد؛ اما این‏طور نیست. از مفاهیمی که باید به آن توجه شود تفاوت بین دارایی و بدهی است و سایر آموزش‏‌ها متاثر از درک این دو مفهوم است.برای مرور، دارایی شامل هر چیزی است که در طول زمان بر ارزش آن افزوده می‏‌شود یا به‌طور عامیانه‏‌تر جیب شما را پر پول‏تر خواهد کرد. بدهی، از سوی دیگر با کاهش مقدار ارزش، پول را از جیب‏تان خارج می‏کند.

 

در دنیای مالی، ما در مورد دارایی و بدهی از منظر پول، جریان نقدی و سود سرمایه صحبت می‏کنیم. دارایی سرمایه‏‌گذاری‏‌هایی مانند سهام و املاک و مستغلات است که بازده و رشد ارزشی بالا دارد. از سوی دیگر، بدهی شامل چیزهایی است مانند خرید اتومبیل یا وسایل الکترونیکی که پول شما را گرفته اما از ارزش آن در طول زمان کاسته خواهد شد.

 

در خارج از دنیای مالی هم دارایی‏‌هایی وجود دارند که می‏توانند به اندازه دارایی‏‌های مالی ارزشمند باشند. بسیاری از مردم هنگام آغاز سفر مالی‏شان، بلافاصله تصمیم به خرید دارایی‏‌های مالی می‏گیرند و به همان سرعت نیز دچار مشکل شده و صدای اعتراضشان بلند می‏شود که:

 

از عهده این سرمایه‏‌گذاری بر نمی‏آیم!

 

نمی‏دانم کجا و چگونه دارایی را جست‌وجو کنم؟

 

چه نوع دارایی برای سرمایه‏‌گذاری مناسب است، از کجا باید شروع کنم؟ چیزی که آنها نمی‏‌دانند این است که آنچه حقیقتا نیاز به سرمایه‏‌گذاری دارد در وجود خودشان است. در زیر به سه دارایی فعلی شما اشاره می‏شود که می‏‌توانند برای شما بازدهی عظیمی را به ارمغان آورند و بنابراین به حسن‏‌توجه شما نیاز دارند.

 

1- هویت

 

هویت شما یکی از دارایی‏‌های شماست و باید از آن محافظت شود. در عصر دیجیتال، هویت شما با اطلاعات فراوانی که هر روز تولید می‏کنید ترکیب شده است که می‏تواند شامل همه داده‏‌های دستگاه دیجیتال، امور مالی، داده‏‌های اجتماعی، داده‏‌های سلامت و بهداشت، داده‏‌های حمل‏‌و‏نقل یا حتی داده‏‌های قانونی شما باشند. ما تمام زندگی‏مان، هر دقیقه‏‌ای از هر روز در حال اضافه کردن و ساخت هویت‏مان هستیم و این است که به ما در خرید خانه، درخواست شغل، باز کردن حساب بانکی جدید، سفر به سایر کشور‏ها و خیلی چیزهای دیگر کمک خواهد کرد.

 

متاسفانه بسیاری از افراد ارزشمندی هویت‏شان را به‌عنوان دارایی - تا زمانی که آن را از دست رفته می‏بینند - در‏نمی‌‏یابند. وقتی هکر‏های آنلاین به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند، اطلاعات‏تان را می‏‌ربایند و از آن برای اهداف خود استفاده می‏کنند و هویت شما نابود خواهد شد. هنگامی که اطلاعات شما به سرقت رفته است، آن دارایی که روزی شما را تضمین می‏کرد، زندگی شما را دچار اختلال می‏کند. می‏خواهید اظهار‏نامه مالیاتی تنظیم کنید، اما به مشکل خورده‌‏اید. کامپیوتر شخصیتان را باز می‏کنید اما می‏بینید که تمام اطلاعات‏تان از بین رفته و پاک شده است. شاید تصمیم به گرفتن وام دارید، اما می‌بینید قبلا به نام شما در جای دیگر ثبت شده است. ما تلاش می‏کنیم هویتی برای خود بسازیم که دارایی‏‌مان باشد. برای اعتبارمان با پرداخت بهنگام قبوض و صورت‏حساب، درست انجام دادن پرونده مالیاتی و بیمه کردن تلاش می‏کنیم. این دارایی به حرکت ما در سفر مالی کمک خواهد کرد. در واقع هویت معتبر، یک دارایی ارزشمند به حساب می‏آید.

 

2- ارتباطات اجتماعی

خیلی از افراد شاید وقتی از ارتباط به‌عنوان یک دارایی صحبت می‏شود احساس ناراحتی کنند. آنها نمی‏توانند به روابط‏شان به گونه‏‌ای بنگرند که بتواند برایشان منفعتی به همراه آورد.اما این طرز فکر اشتباه است. روابط، دارایی فوق‏‌العاده ارزشمندی است. جهان روی ارتباطات می‏چرخد و داشتن روابط مناسب پشتیبانی است که به حرکت در سفر مالی اجازه رشد خواهد داد. البته نگاه به روابط اجتماعی به‌عنوان دارایی، به معنی این نیست که به افراد به چشم ابزار نگاه می‏کنید یا تنها با دیگران به‌دلیل منفعتی که دارند دوستی خواهید داشت، بلکه به این معنی است که روابط فعلی‏تان را بررسی کرده و بیندیشید که چگونه می‏توانید آن‌طور روی این روابط سرمایه‏‌گذاری کنید که در طول زمان و مسائل گوناگون برای شما ارزشمند شود. روابط با خانواده، دوستان، مربی، همکاران و شرکای تجاری، رئیس و همکارانتان، حتی افرادی که در یک باشگاه ورزشی آشنا می‏شوید، می‏تواند شما را در جایگاهی قرار دهد که حتی فکرش را هم نمی‏کنید. اگر شما برای این دارایی ارزشمند زمان کافی بگذارید، بازدهی قابل‏‌توجهی به دنبال خواهد داشت.

 

3- ذهن

 

رابرت کیوساکی در کتاب «پدر پولدار پدر بی پول» می‏نویسد: ذهن شما بزرگ‌ترین دارایی شماست پس مراقب باشید چه چیزی در آن قرار می‏دهید. این جمله امروز هم با گذشت 20 سال همچنان حقیقت دارد. ذهن شما تنها دارایی‏‌تان در دنیا است که از ارزشش کم نخواهد شد. این بازدهی بی‏نهایت خواهد شد، به شرطی که بتوانید پیوسته ذهن‏تان را بهبود بخشید. شما می‏توانید پیوسته در حال یادگیری و رشد و تغییر تفکرات‏تان باشید که این باورنکردنی است! در واقع هیچ نقطه پایانی برای رشد ذهنتان وجود نخواهد داشت. طبق گفته رابرت «مهم‌ترین گام برای رسیدن به آزادی مالی پرورش و آموزش ذهن است». سرمایه‏‌گذاری در این دارایی یعنی افزایش سطح تحصیلات، یادگیری مطالب روز، تلاش برای تجربه‏‌های جدید و توجه به زمان برای رشد دانش‏تان. بهترین زمان همین حالا است، در واقع امروزه سرمایه‏‌گذاری روی ذهن یکی از معدود دارایی‏‌هایی است که می‌توانید بدون نیاز به هزینه آن را به دست آورید. با وجود سخنرانی‏‌ها و دوره‏‌های آنلاین و مقالات رایگان موجود در دنیای اینترنت، می‏توانید هر روز روی ذهنتان سرمایه‏‌گذاری کرده و از بازدهی آن سودمند شوید.

 

 

اولین گام: سرمایه‏‌گذاری روی خودتان

پیش از شروع سرمایه‏‌گذاری روی هر کار یا چیز دیگری، باید ابتدا روی خودتان سرمایه‏‌گذاری کنید. این درسی است که تعداد کمی از مردم به آن توجه درستی نشان می‏دهند. وقتی مردم در مورد دارایی یا بدهی می‏آموزند، ناگهان به سراغ خرید و معامله املاک و مستغلات یا سهام و کالا‏های ارزشی می‌روند، غافل از اینکه با ارزش‏ترین دارایی همراه‏ خود آنهاست. آنچه ذکر شد پایه محکمی است که به موفقیت سرمایه‌‏گذاری بر دارایی‏‌های مالی یاری می‏رساند؛ بنابراین بر دارایی‏‌های فعلی‏تان سرمایه‏‌گذاری کنید و شاهد باشید که چگونه طی کردن سفر مالی‏‌تان آسان خواهد شد.

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

► معرفی سامانه همبانک دی؛ یک سبد تسهیلات برای همه
تغییر ساعت کاری شعب بانک کارآفرین در هفته دوم نوروز 96 ◄

مطالب مرتبط
بنر