دانشگاه‌هایی که کارآفرین تربیت ‌می‌کنند

پنجشنبه ، 31 فروردين 1396 ، 11:52

بانکی دات آی آر: لیسانس؟ ارشد؟ یا حتی دکتری؟

زمانی که اسم دانشگاه برده می‌شود همه‌ی ما بی اختیار به یاد مدرک تحصیلی میافتیم. تا همین چند سال پیش هم در همه جای این کره‌ی خاکی، دانشگاه جایی برای دانش اندوزی و دریافت مدرک بود. نهایتا در دانشگاه یک سری تحقیقات علمی صورت می‌گرفت. اما با ظهور دانشجویان خوش فکر و خلاقی مثل مارک زاکربرگ موسس فیسبوک و کارآفرینانی مانند او در دل دانشگاه‌ها روند بازی تغییر کرد. دانشگاه دیگر فقط بستری برای کسب علم و تحقیق نیست. امروزه دانشگاه‌ها نقطه‌ی آغازین سفر کارآفرینان هستند. ولی دانشگاه‌ها چگونه می‌توانند از دانشجویانی که هنوز حتی وارد دنیای کسب و کار هم نشده‌اند کارآفرین بسازند؟

طبق تجربه‌ی برترین دانشگاه‌های جهان در زمینه کسب و کار فعالیت‌های زیر باید در دل دانشگاه‌ها صورت بگیرد تا دانشجویان به کارآفرینی سوق داده شوند:

 

1- برگزاری دوره‌های  MBA

 

حتی در ایران هم بازار این‌گونه دوره‌ها حسابی گرم است. گرچه موسسات بسیاری نیز این دوره‌ها را برگزار می‌کنند اما اکثر مخاطبان این دوره‌های خارج دانشگاهی افراد شاغل هستند. بهتر است دانشگاه‌ها خودشان این دوره‌ها را با قیمتی مناسب برای دانشجویان برگزار کنند. شرکت در این کلاس‌ها آمادگی خوبی به دانشجویان می‌دهد و آن‌ها را تا حد زیادی با فضای کسب و کاری و روندهای مربوط به آن آشنا می‌سازد.

 

2- شبکه‌سازی

 

اگر حتی آشنایی اندکی با فضای کسب و کاری داشته باشید می‌دانید که شبکه‌‌های کاری از مهم‌ترین عوامل موفقیت شغلی هستند. برای کارآفرینان ضروری است که با شبکه‌ی گسترده‌ای از افرادی که دارای مهارت‌های گوناگون هستند آشنا باشند. زمانی که شما می‌خواهید کسب و کاری راه بیندازید هم به حسابدار نیاز دارید هم به مدیرمالی هم مهندس هم مخترع و هم بازاریاب. و همه‌ی این ها در یک مکان به اسم دانشگاه جمع هستند. به همین خاطر دانشگاه‌ها باید بستری فراهم کنند که دانشجویان رشته‌های مختلف از نزدیک با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و شرکای کاری احتمالی آینده‌ی خود را بیابند.

 

3- تبادل دانشجو با دانشگاه‌ها در شهرها و کشورهای دیگر

 

اکثر دانشگاه‌های جهان این امکان را برای دانشجویان خوب خود فراهم می‌کنند که برای یک دوره‌ی کوتاه مدت به شهر و یا کشور دیگری بروند. از مزایای این کار آشنایی با افراد و فرهنگ‌های جدید و همچنین فراگیری مباحثی است که در آینده‌ی شغلی دانشجویان بی تاثیر نخواهد بود. وقتی دانشجو به شهر یا کشور دیگری می‌رود ناخودآگاه استقلال و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کند. دو ویژگی طلایی کارآفرینان. مزیت دیگر چنین تبادلاتی تشخیص فرصت‌های کارآفرینی است. به این ترتیب دانشجو با بازارهای موجود در شهرها و کشورهای دیگر آشنا می‌شود و برای بازار کسب و کار آینده‌اش بهتر می‌تواند برنامه‌ریزی کند.

 

4- برگزاری همایش‌های کارآفرینی

 

دانشگاه‌ها می‌توانند از کارآفرینان در حوزه‌‌های مختلف دعوت کنند تا تجربیات خود را در اختیار دانشجویان قرار دهند. این کار آگاهی دانشجویان را نسبت به فضای کسب و کاری حاکم بر کشوری که در آن هستند بالا می‌برد. علاوه بر این این همایش‌ها بسترهای خوبی را برای آشنایی با افراد جدید و شبکه‌سازی فراهم می‌کند.

 

5- برگزاری استارتاپ ویکندها

 

دانشجویان باید به چالش کشیده شوند تا خلاقیت‌شان شکوفا شود. استارتاپ ویکندها یکی از بهترین رویدادهایی هستند که می‌توانند دانشجویان را تشویق به کارآفرینی کنند. دانشگاه باید حداقل در هر فصل یک استارتاپ ویکند برگزار کند و به همه‌ی دانشجویان این فرصت را بدهد که ایده‌های خود را به سرمایه‌گذاران معرفی کنند. در واقع استارتاپ ویکندها زمینه‌ی آشنایی دانشجویان کارآفرین با سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کنند.

دانشگاه‌ها باید تفکرات سنتی خود را کنار بگذارند. دانشجویان بی‌شک جوانانی سرشار از نیرو و خلاقیت هستند و اگر دانشگاه‌ها این پتانسیل را نادیده بگیرند و همه را به سمت کارمندی سوق دهند مشکلات اقتصادی هرگز حل نمی‌شوند و شکوفایی و تولیدی صورت نمی‌گیرد.

 

منبع: مدیر اینفو

 

 

► اطلاعیه مهم بانک‌مرکزی به کسانی که حساب‌بانکی دارند
مشتریان بانک مسکن برای تکمیل اطلاعات شخصی تا ۱۵ اردیبهشت وقت دارند ◄

مطالب مرتبط
بنر