اتصال دو بانک ایرانی به بانک‌های اروپایی

شنبه ، 9 ارديبهشت 1396 ، 10:38

بانکی دات آی آر: سفیر ایران در آلمان از اتصال دو بانک ایرانی به بانک های اروپایی خبر داد و گفت: بانک سامان و خاورمیانه در حال مذاکره برای ایجاد شعب در اروپا هستند.

علی ماجدی سفیر ایران در آلمان صبح امروز (شنبه) و در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران - اروپا که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، با بیان این مطلب افزود: با توصیه بانک مرکزی، شرکت های خارجی که قصد همکاری با ایران را دارند می توانند برای حل شدن بخش دیگری از مشکلات بانکی در این بانک ها حساب باز کنند تا از این طریق سهم دلار در مبادلات ما کاهش یابد.

سفیر ایران در آلمان در پاسخ به این سوال یک دلیل اصلی و یک دلیل فرعی بیان کرد و افزود: علت اصلی عادی نشدن روابط بانکی ایران و جهان، شناخت نداشتن و کار جدی در دولت قبلی نسبت به بانکداری بین المللی و تحولات آن بوده است، با این حال در دولت این موضوع دریافت و اقداماتی انجام شد اما هنوز به طور کامل نتیجه نداده است.

ماجدی علت فرعی این موضوع را به روز نبودن بانک های ایرانی دانست و اظهار داشت: در خصوص دلایل  اصلی عادی نشدن روابط بانکی ایران و جهان باید به موضوعات تکنیکی، موقعیت برتر آمریکا در صنعت بانکداری بین المللی و همچنین موقعیت ویژه ایران در صحنه بانکداری جهانی توجه داشت.

وی توضیح داد: بی توجهی در دولت قبل به بانکداری بین المللی باعث شده بود تا بانکداری ما با مسایلی از جمله تامین مالی تروریسم بیگانه باشد؛ بعد از اجرایی شدن برجام مذاکرات زیادی با مقامات آلمانی داشتیم و با چالش های بسیاری از جمله مقررات تامین مالی تروریسم و پولشویی و همچنین قرار داشتن در فهرست FATF مواجه بودیم.

ماجدی تصریح کرد: شاید برخی تصور می کردند که FATF یک موضوع سیاسی است اما باید توجه داشت که FATF یک واقعیت بانکداری است؛ با تلاش های بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، ایران به طور موقت و برای یک سال از فهرست کشورهای غیرهمکار FATF خارج شد و یک سال به ایران فرصت داده شد تا خود را تطبیق دهد.

 

 

منبع: ایبنا

► رونمایی از وب‌سرویس‌های جدید بانک سامان
صنعت چرم و سالامبور؛ سرمایه‌گذاری با بازدهی فراوان ◄

مطالب مرتبط
بنر