ثروتمندترين مردان تكنولوژي در سال 2009

يكشنبه ، 12 مهر 1388 ، 14:05

 

بحران اقتصادي در ماه‌هاي اخير انگار ديگر تواني براي جهان و مردمانش باقي نگذاشته است. اين قاعده هيچ استثنائي هم قائل نبوده و تر و خشك را با هم مي‌سوزاند؛ ثروتمند و فقير ندارد. ركود مالي ديگر حتي گريبان‌ميليونرهاي دنيا را هم گرفته است تا با اين اوصاف ثروتمندترين افراد جهان هم روزهاي خوبي را نگذرانند.

مجله معتبر فوربس به رسم هر ساله خود يك بار ديگر فهرست ثروتمندترين افراد دنيا را اعلام و منتشر كرده است تا به اين ترتيب بتوانيم با بررسي آن سايه سنگين ركود اقتصادي بر سرمايه‌هاي در جريان جهان را بيشتر احساس كنيم.

شايد عجيب باشد، اما اين مجله در سال ميلادي گذشته 1125‌نفر را در فهرست میلیاردرهای خودش قرار داد، در حالي كه اين فهرست حالا و امسال تنها ميزبان 793‌نفر از ثروتمندترين افراد جهان است. به اين ترتيب حتي فهرست ثروتمندترين افراد جهان هم امسال با كاهش 30‌درصدي در تعداد مواجه بوده است. بر اساس گزارش فوربس، از 1125 ثروتمند دنيا در سال 2008، 373‌نفر به دليل ورشكستگي و تاثير بحران اقتصادي از فهرست بيرون مانده‌اند. اين در حالي است كه علاوه بر اينها 18‌نفر از ثروتمندان فهرست سال 2008، نیز امسال فوت كرده‌اند. در مقابل اما در فهرست امسال 38‌ نفر ثروتمند جديد هم وارد شده‌اند.

با تمام اينها، اما گويا روزگار با تكنولوژي و طرفدارانش هنوز موافق است تا همچنان ثروتمندترين فرد جهان، مرد شماره يك دنياي تكنولوژي باشد. با اين مقدمه قرار است ثروتمندترين مردان عرصه تكنولوژي را در سال 2009 به انتخاب مجله فوربس معرفي كنيم.

1 - بيل گيتس: ثروتمندترين مرد دنيا كه رييس بزرگ‌ترين شركت نرم‌افزاري جهان هم هست، با تمام مشكلات جدي اقتصادي همچنان توانسته است جايگاه خود را به عنوان ثروتمندترين فرد دنيا حفظ كند. براي توضيح نفوذ بحران اقتصادي شايد كاهش 18‌ميليارد دلاري سرمايه و دارايي‌هاي بيل گيتس در يك سال گذشته، بهترين سند باشد.

گيتس اين روزها بيشترين سرمايه و انرژي خودش را در بنياد خيريه «بيل و مليندا» صرف مي‌كند تا جايي كه تا ماه ژانويه گذشته بيش از 30‌ميليون دلار براي اين بنياد هزينه كرد. او در سال 2009 تصميم گرفت تا با صرف هزينه3.8‌ميليارد دلاري كه نسبت به سال گذشته با رشد 15‌درصدي همراه بود، در زمينه بهبود وضع تغذيه در كشورهاي فقير، توسعه آموزش و افزايش ميزان واكسيناسيون براي بيماري‌هايي مانند مالاريا، سل و ايدز فعاليت‌هاي بهتري انجام دهد. دارایی خالص بیل گیتس هم اکنون 50‌میلیارد دلار برآورد می‌شود.

2 - كارلوس اسليم هلو: اين‌ميلياردر مكزيكي در سن 69 سالگي و با سرمايه خالص 35‌ميليارد دلار عنوان سومين مرد ثروتمند دنيا و دومین ثروتمند جهان تکنولوژی را به خودش اختصاص داده است. او كه پسر يك مهاجر لبناني است در سال 1990 بزرگ‌ترين اپراتور مخابراتي مكزيك را با نام Telmex خريد تا امروز بيش از 90‌درصد صنعت مخابرات اين كشور را در دست داشته باشد.

3 - لورنس اليسون: پر درآمدترين مدير عامل جهان در سال 2007 و رییس شرکت اوراکل حالا با دارايي خالص 25.5‌ميليارد دلاري در جايگاه چهارم فهرست ثروتمندترين افراد دنيا و‌نفر سوم لیست ثروتمندان تکنولوژی قرار گرفته است. اليسون كه در سال 2009 از طرف مجله CNNMoney به عنوان دومين مدير عامل پر درآمد دنيا انتخاب شده است، سهامي با ارزش 300‌ميليون دلار در بازار بورس دارد. اين در حالي است كه حجم سرمايه خالص او در سال 2008 به بيش از 84‌ميليارد دلار ‌رسيده است.

4 - مايكل دل: مدير عامل يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي كامپيوتري دنيا سال 2009 را با كاهش 60‌درصدي قيمت سهام شركتش طي كرده است. او در رده بیست و پنجمین ثروتمند جهان و چهارمین ثروتمند جهان تکنولوژی قرار می‌گیرد. اين در حالي است كه كارشناسان پيش‌بيني كرده‌اند فروش شركت Dell تا سال 2011 با سقوط سالانه 17‌درصد تا 4‌ميليارد دلار كاهش پيدا مي‌كند. از طرفي گويا مايكل دل هم مانند بيل گيتس به امور خيريه علاقه‌مند بوده و همراه با همسرش بنيادي خيريه به نام «مايكل و سوزان دل» را تاسيس كرده و حتي در سال 2009 بيش از يك‌ميليارد دلار از دارايي‌هاي خود را صرف انجام امور خيريه در آن كرده‌اند. مدير عامل شركت Dell كه سال گذشته يك بار سمت مدیرعاملی این شرکت را برعهده گرفته در حال حاضر سرمايه خالصي برابر 12.3‌ميليارد دلار دارد.

5 - سرگي برين و لري پيج: موسسان بزرگ‌ترين و محبوب‌ترين موتور جست و جوی اينترنتي دنيا كه روزي از روزهاي سال 1998 و بعد از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه استنفورد در يك گاراژ كوچك شركتي به نام Google را تاسيس كردند، حالا عنوان 26 را در فهرست ثروتمندترين افراد دنيا و رتبه پنجم ثروتمندان جهان تکنولوژی را به خودشان اختصاص داده‌اند. اگرچه اين شركت در ماه ژانويه و با وجود موج بحران اقتصادي به شرايط بهتري نسبت به پيش‌بيني كارشناسان رسيد، اما در شش ماه اول سال 2009 كاهش 30‌درصدي را در سهام خود تجربه كرد. سرگي برين در اين سال كاهش3.9‌ميليارد دلاري را در سرمايه خالص خود تجربه كرد و لري پيج هم اين تجربه را با كاهش 4‌ميليارد دلاري دارايي‌هاي خالصش داشت. با اين همه اما موسسان Google در حال حاضر ثروت خالصي برابر 12‌ميليارد دلار را در اختيار دارند.

6 - استيو بالمر: رييس غول نرم‌افزاري دنيا حالا با سرمايه خالص 11‌ميليارد دلار، عنوان بيست و نهمين مرد ثروتمند دنيا و ششم جهان تکنولوژی را به خودش اختصاص داده است. در حالي كه او با ايده‌هايي مانند موبايل‌هاي هوشمند و افزايش فرصت‌هاي بازاريابي به دنبال افزايش ميزان فروش و سود Microsoft است، اما شركتش با كاهش 40‌درصدي قيمت سهام خود در شش ماه اول سال 2009 مواجه شده است. اين در حالي است كه درآمد حاصل از فروش اين شركت در سال 2008 برابر 60‌ميليارد دلار بوده است.

7 - پاول آلن: يكي از موسسان شركت بزرگ نرم‌افزاري Microsoft در 12 ماه گذشته كاهش 65‌درصدي را در ميزان دارايي‌هاي خالص خود تجربه كرده است تا امروز با ثروت 10.5‌‌‌‌ميليارد دلاري در این جايگاه قرار بگيرد. اين در حالي است كه با وجود كاهش 40‌درصدي قيمت سهام اين شركت، Microsoft بيش از 25‌درصد از سرمايه خالص آلن را تامين مي‌كند. به عقيده بسياري از كارشناسان او بيشترين حجم سرمايه‌گذاري خودش را در صنعت مخابرات انجام داد و حالا بيشترين ضرر را هم از همين بخش كرده است.

8 - كارل آيكان: ثروتمندترين سهامدار فعال آمريكا كه يكي از مديران ارشد شركت Yahoo هم هست در حال حاضر 9‌ميليارد دلار سرمايه خالص دارد. اين در حالي است كه دارايي‌هاي خالص آيكان در سال 2008 برابر 14‌ميليارد دلار بوده است. او در جدول ثروتمندان جهان نیز در رتبه چهل و سوم قرار دارد.

9 - جفري بزوس: مدير 45‌ساله بزرگ‌ترين بازار مجازي دنيا يعني Amazon كه در سال 2008 عنوان بهترين مدير آمريكايي را هم به خودش اختصاص داده است، حالا سرمايه‌ خالصي برابر 6.8‌ميليارد دلار را در اختيار دارد. در حالي كه شركت او در فصل تعطيلات سال 2008 بيشترين فروش را در تاريخش تجربه كرد، اما در شش ماه اول سال 2009 با كاهش 30‌درصدي قيمت سهام خود مواجه شد.

10 - جيمز گودنايت: مدير عامل 66ساله شركت نرم‌افزاري ‌SAS در حال حاضر دارايي‌ خالصي برابر 6.1‌ميليارد دلار دارد. او در واقع مدير يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي نرم‌افزاري دنيا است كه در سال 2008 به فروشي برابر 2.3‌ميليارد دلار دست پيدا كرد. با اين حال، اما سهام اين شركت در نيمه اول سال 2009 تا بيش از 30‌درصد سقوط كرد.

11 - استيو جابز: مدير عامل محبوب يكي از بزرگ‌ترين شركت كامپيوتري دنيا يعني Apple اگرچه در فهرست ثروتمندترين افراد دنيا در سال 2009 قرار نگرفته است، اما در فهرست ثروتمندترين آمريكايي‌هاي جهان رتبه چهل و سوم را در اختيار دارد. حجم دارايي‌هاي خالص او در سال 2009 برابر 5.1‌ميليارد دلار است كه مي‌تواند او را در ميان ثروتمندترين افراد دنيا قرار دهد.

12 - اريك اشميت: مشاور ارشد رييس جمهور آمريكا در زمينه تكنولوژي اين روزها در سن 53سالگي‌اش سرمايه خالصي برابر 4.4‌ميليارد دلار در اختيار دارد. او با وجود داشتن اين عنوان، اما همچنان علاقه‌مند است كه به عنوان مدير عامل بزرگ‌ترين موتور جست‌وجوي اينترنتي دنيا Google در بخش خصوصي فعاليت كند. اين در حالي است كه سهام شركت متبوع اشميت در نيمه اول امسال ركود 30‌درصدي را تجربه كرده است.

13 - پير اميديار: مدير ايراني‌الاصل بزرگ‌ترين حراجي اينترنتي دنيا يعني eBay حالا حجم دارايي‌هاي خالصش را به 3.6‌ميليارد دلار سانده است. او حالا در سن 41‌سالگي توانسته است كه تعداد كاربرانش را تا 84‌ميليون ‌نفر افزايش دهد. اين در حالي است كه نيمه اول سال 2009 با ركود مالي خود سقوط 55‌درصدي سهام شركتش را براي او به همراه داشته است.

بزرگ‌ترین بازنده

با تمام اين‌ها، اما گويا در ميان ثروتمندترين مردان تكنولوژي دنيا بيل گيتس همچنان بزرگ‌ترين بازنده بوده است، چون ثروت خالصش از 57‌ميليارد دلار در سال 2008 به 50‌ميليارد دلار در سال 2009 رسيده است. بعد از او هم پاول آلن و استيو بالمر به ترتيب با از دست دادن 4.5 و 1.7‌ميليارد دلار بازندگان بزرگ بعدي اين رقابت هستند.

منبع: پول نیوز

► بازنگری در قوانین بانکداری پس از سه دهه
گزارشی از افزایش تحریم امریکا علیه شهروندان ایرانی ◄

مطالب مرتبط
بنر