چگونه با پرورش ماهی زینتی پولدار شویم؟

يكشنبه ، 10 ارديبهشت 1396 ، 09:05

بانکی دات آی آر: تولید ماهی‌ دردسرهای فراوانی دارد، چه برسد به ماهی زینتی که حساسیت‌های خاص خودش را دارد؛ از تامین اکسیژن گرفته تا حفظ کیفیت آب. اما گونه‌ای از ماهی‌ها هستند که برای تکثیر، پرورش و نگهداری نیازی به اکسیژن ندارند و حساسیت کمتری نسبت به کیفیت آب دارند.

ماهیان گوارامی از این دسته هستند. این ماهی‌ها بومی آسیا، از هند تا شرق آن، هستند که در باتلاق‌ها و آبگیرها زندگی و از لارو حشرات تغذیه می‌کنند. ویژگی استثنایی این گونه ماهی ها این است که علاوه بر آبشش، عضو نای‌گونه‌ای دارند که به آن‌ها امکان تنفس و جذب مستقیم اکسیژن از هوا را می‌دهد و باعث شده است که پرورش این‌ گونه از ماهی‌های زینتی، علاوه بر هزینه کمتر، ریسک‌های معمول پرورش دیگر ماهی‌‌های زینتی را نداشته باشد. افراد زیادی هستند که این‌ ماهی‌ها را در منزل شخصی تکثیر می‌کنند و پرورش می‌دهند.

 

یک گونه منحصر به فرد؛ جنگجوی سیامی

در بین ماهیان گوارامی، گونه منحصر به فردی وجود دارد که به جنگجوی سیامی شهرت دارد (جنگجو، سیامی و بتا نام‌های این گونه اند). این ماهی تنوع رنگ بسیار زیادی دارد و باله‌های جنس نر آن بسیار بلند و زیبا هستند.

علاوه‌ بر این، ماهی‌های نر بسیار قلمرو طلب هستند و با حالتی خاص با یکدیگر نزاع می‌کنند (حتی با عکس خودش در آینه می‌جنگد!). این خصوصیات سبب شده‌است که این ماهی طرفداران زیادی داشته‌باشد. این ماهی‌ها به دلیل زیبایی، مقاومت و راحتی نگهداری رقیب جدی ماهی‌های قرمز سفره هفت‌سین هستند. جدول زیر، مقایسه‌‌ای بین ماهی‌های آکواریومی، ماهی فایتر و ماهی قرمز را نشان می‌دهد:

در ادامه می‌بینیم از نظر فرآیند تولید این ماهی چه پتانسیلی برای کار آفرینی دارد!

 

قیمت فروش؛ از 5 تا 50 هزار تومان

بازار فروش این ماهی‌ها به فروشندگان ماهی‌های آکواریومی محدود نمی‌شود. قیمت این ماهی‌ها از پنج هزار تومان تا بیش از 30 هزار تومان بر اساس نژاد ماهی متغیر است. برای مثال، نژادی به‌نام هافمون (halfmoon)  تا بیش از 50 هزار تومان نیز قیمت گذاری می‌شود. اما، بازار دیگر آن که به تازگی رونق گرفته است، جایگزینی با ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین است. این ماهی‌ها بر خلاف ماهی قرمز بسیار مقاوم هستند و در صورت رسیدگی، می‌توانند در یک تنگ کوچک، تا سه‌ سال زنده بمانند. این‌ماهی‌ها در بسته‌های هزار تایی از تایلند وارد و در داخل توزیع می‌شوند. قیمت این ماهی برای توزیع‌کننده عمده حدود 1500 تومان و برای توزیع‌کننده خرد، 1800 تا 2200 تومان تمام می‌شود و در بازار شب عید با قیمت 5 هزار تومان به دست مشتری می‌رسد. در این بین، افراد زیادی هستند که این‌ ماهی‌ها را در منزل شخصی تکثیر می‌کنند و پرورش می‌دهند.

 

برنامه ریزی برای بازار شب عید؛ از امروز

در صورتی که بازار ماهی‌های آکواریومی مدنظر باشد، تعداد بالای آن به راحتی به فروش نمی‌رسد. ماهی تزئینی با قیمت بالای ده ‌هزار تومان را نمی‌توان در شهرستان فروخت، اما در تهران، خریداران این نوع ماهی‌ها زیاد هستند. حتی کسانی هستند که تنگ‌های کوچک را با سنگ‌ها و گیاهان آبی تزئین می‌کنند و با این ماهی تا صد هزار تومان می‌فروشند. برای رقابت در این بازار، تولیدکننده باید ماهی را 1500 تومان بفروشد. با توجه به اینکه این ماهی مزایای بی شماری نسبت به ماهی‌های قرمز عید دارد، به راحتی می‌تواند با آن رقابت کند. بنابراین در کل کشور می‌توان روی ماهانه 5 میلیون حساب کرد.

 

تغذیه؛ از جگر مرغ تا زرده تخم مرغ

این ماهی‌ها گوشتخوار به حساب می‌آیند و در طبیعت از کرم‌های کوچک و لارو پشه تغذیه می‌کنند. شرکت‌های بسیاری برای این نوع ماهی‌ها غذاهای اختصاصی تولید می‌کنند که بسیار فراوان هستند. نوع غذای آنها در سنین مختلف تا بلوغ مانند اکثر ماهی‌ها متفاوت است که در جدول زیر دیده می‌شود. برای حفظ سلامتی ماهی و آلودگی کمتر، توصیه می‌شود که غذای کمی به ماهی داده شود. عادت غذایی برای این ماهی بسیار مهم است و به آرتمیا، جگر مرغ و زرده تخم‌مرغ علاقه بسیاری نشان می‌دهد.

 

تولید مثل و پرورش لاروها

طبق برخی منابع، ماهی ماده می‌تواند در هربار جفت‌گیری تا 500 تخم بگذارد. ولی به‌طور معمول 200 تخم می‌گذارد که همه آنها به لارو تبدیل می‌شوند. در صورتی که ماهی ماده با غذاهای مقوی مثل آرتمیا، جگر مرغ و ... تغذیه شود، می‌تواند در کمتر از سه هفته دوباره بارور و آماده جفت‌گیری شود. معمولا ماهی نر در مدت نگهداری از تخم‌ها غذا نمی‌خورد که این مسئله باعث ضعیف شدن آن می‌شود.نکته بسیار مهم در نگهداری لاروها تا حداقل پنج هفته اول عمرشان، حفظ کیفیت آب است. حفظ کیفیت آب از تغذیه لاروها مهم‌تر است. معمولا دلیل عمده مرگ لاروها، آلودگی آب آنهاست که به علت فساد مواد غذایی مصرف‌نشده ایجاد می‌شود. به همین علت اگر از زرده تخم مرغ برای تغذیه لاروها استفاده می‌شود، باید هر روز 20 درصد از آب تانک عوض شود. برای جلوگیری از تلف شدن‌ لاروها حین تعویض آب، این کار باید به‌دقت و به‌صورت دستی انجام شود. در صورتی که تغذیه لاروها مناسب باشد، ماهی ها در 12 هفته بالغ می‌شوند.

 

سود پرورش هزار عدد؛ حداقل 800 هزار تومان

با توجه به اینکه در هربار تخم‌ریزی این ماهی میانگین حدود 200 عدد تخم می‌گذارد و با فرض اینکه تنها نیمی از آنها جنس نر باشند و نیمی از آنها نیز تلف شوند، و اینکه هر سه هفته امکان تخم‌ریزی ماهی ماده وجود دارد، از هر جفت در طول سال می‌توان حدود 1000 ماهی نر داشت که برای هر دو نوع بازار ذکر‌شده قابل بهره‌برداری است. با احتساب حداقل قیمت هر عدد 1500 تومان و با لحاظ هزینه‌ها، در هر هزار عدد حدود 800 هزار تومان سود دهی دارد. با توجه به بازار چند میلیونی این ماهی، توجیه اقتصادی آن قابل توجه است.

 

 

منبع: روزنامه خراسان

► اقدام یک بانک دولتی برای پرداخت سود کمتر به مشتریان
کارنامه نظام بانکی در پرداخت وام ازدواج ◄

مطالب مرتبط
بنر