موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام با حضور وزیر امور خارجه تاسیس شد

چهارشنبه ، 13 ارديبهشت 1396 ، 14:33

 

بانکی دات آی آر: تاسیس موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام با حضور جناب آقای دکتر ظریف، وزیر امورخارجه و سایر مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران، سفرای کشورهای اسلامی، نمایندگان سازمان ملل به میزبانی مجمع جهانی شهرهای اسلامی(WAIC) و وزارت امورخارجه رسما اعلام گردید.

دکتر محمد جواد ظریف ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد این موزه در شرایط امروز جهان اسلام گفت: شهر قزوین به عنوان مقر موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام باید پلی برای گفتگو و ربط دادن گذشته درخشان با آینده درخشان تر باشد و پلی برای کمک به فهم گذشته ما و کمک به فهم یکدیگر.

امروز با احداث این موزه باید حرکت جدیدی را در جهان اسلام شروع کنیم و من از سوی جمهوری اسلامی ایران به تمام کشورهای اسلامی اعلام می کنم که آمادگی همراهی و همگامی و همفکری با همه کشورهای اسلامی بدون هیچ استثنایی هستیم. این موزه یک حرکت زیربنایی برای توسعه شهری است.

دکتر مسعود نصرتی، رییس مجمع جهانی شهرهای اسلامی (WAIC) و شهردار قزوین نیز به عنوان میزبان این نشست یادآور شد:

مجمع جهانی شهر های اسلامی یک آژانس تخصصی توسعه شهری است و اهداف توسعه شهری پایدار را دنبال می کند دیپلماسی شهری مورد وثوق همه شهرهای توسعه یافته و مترقی به ویژه برای تولید درآمد پایدار می باشد

با توجه به اینکه شهر ها موتورمولد توسعه می باشدوتحقق اهداف توسعه پایدار با مکانیسم دیپلماسی شهری در کشور جمهوری اسلامی ایران منطبق با برنامه پنجم و ششم توسعه کلان کشوربوده است لذا ما پایلوت جهانی شکوفایی شهری و اهداف توسعه پایدار را با انتخاب سازمان ملل که در شهر تاریخی- فرهنگی قزوین شروع کردیم وتاسیس موزه تاریخ تمدن جهان اسلام محوری ترین پروژه برای تحقق اهداف توسعه پایدار به ویژه در سرفصل های فرهنگ ، اقتصاد و گردشگری شهری می باشد.

امروز باید از همه ظرفیت های توسعه شهری در تعامل با جهان استفاده نمود.شهرها می تواند بستر مناسبی برای تحقق توسعه باشند به شرطی که با تکیه بر اندیشه های نو و بهره برداری مناسب از فرصت ها با نگاهی به آینده و مدیریتی کارآمد اداره شوند. ایجاد این موزه در کنار سایر فعالیت های توسعه ای انجام شده و در دست اقدام می تواند زمینه مناسبی برای تمرکز و تجمیع امکانات در جهت شکوفایی شهری باشد.

وی در خاتمه افزود: استفاده از ظرفیت های تمدنی سرزمین، منابعی پایدار برای ارتقاء کیفیت زیست شهروندان است و این نگرش نو در نظام مدیریت شهری ایران باید گسترش پیدا کند.

 

دکتر مسعود نصرتی

رییس مجمع جهانی شهر اسلامی

► تخفیف به اعضای باشگاه مشتریان بانک ایران زمین
مصوبات جدید شورای پول و اعتبار: وام مسکن ۱۰۰ میلیونی شد ◄

مطالب مرتبط
بنر