بانک توسعه تعاون 60 میلیون تومان وام مسکن می‌دهد

پنجشنبه ، 14 ارديبهشت 1396 ، 09:38

 

بانکی دات آی آر: سیدعلی اصغر میرمحمدصادقی در نشستی که ظهر امروز برگزار شد، با اشاره به مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار اظهار کرد: این مصوبه شورا باید ابتدا به بانک‌ها، هم بانک‌های تجاری و هم بانک‌های مسکن ابلاغ شود که این موضوع ظرف این هفته یا اوایل هفته آینده صورت می‌گیرد. سپس بانک‌ها باید دستورالعمل داخلی خود را تهیه کنند و به سرپرست‌ها ارائه دهند که این اقدامات مشمول یک تا دو هفته مرور زمان می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه مصوبه مذکور هنوز ابلاغ نشده است، ادامه داد: تا دستورالعمل داخلی بانک‌ها آماده شود، زمان می‌برد. بنابراین مردم آگاهی داشته باشند که نباید برای مثال فردا برای این موضوع به بانک‌ها مراجعه کنند. زیرا بانک‌ها هنوز دستورالعمل داخلی خود را تهیه نکرده‌اند و به سرپرستی‌ها اعلام نشده است که این کار ظرف یک تا دو هفته آینده انجام می‌شود. بنابراین بانک‌ها حق دارند اظهار بی‌اطلاعی کنند.

 

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه مصوبه دیگر در مورد بانک توسعه تعاون است، توضیح داد: به غیر از بانک مسکن و بانک‌های تجاری که تسهیلات بدون سپرده ارائه می‌کنند، سایر بانک‌ها در این زمینه ممنوع بودند، اما با بررسی‌هایی که روز گذشته انجام شد، بانک توسعه تعاون اجازه پیدا کرد به تعاونی‌های مسکن تسهیلات ساخت و خرید مسکن بدهد.

 

میرمحمدصادقی ادامه داد: بر این اساس بانک توسعه تعاون تا سقف ۶۰ میلیون تومان در تهران، ۵۰ میلیون تومان در مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و ۴۰ میلیون تومان در سایر مناطق شهری تسهیلات خرید مسکن می‌دهد. همچنین این بانک تا ۸۰ درصد هزینه ساخت مسکن، تسهیلات می‌دهد که این ۸۰ درصد هم شامل انبوه‌سازان و هم شامل افرادی که مایل هستند ملک خود را بسازند، می‌شود.

 

وی ادامه داد: تعاونی مسکن مهر ضابطه خود را دارد، اما تعاونی‌هایی وجود دارند که می‌خواهند برای مردم خانه بسازند. این تعاونی‌ها مجاز شده‌اند از بانک توسعه تعاون تسهیلات بگیرند. مصوبه خوبی است که در زمینه ساخت مسکن از طریق بانک توسعه تعاون، رونق ایجاد می‌کند.

 

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه همه موارد مشروط به رعایت منابع و مصارف بانک‌ها است، اظهار کرد: بانک‌ها با رعایت منابع و مصارف نسبت به درخواست متقاضیان اقدام می‌کند. در واقع مصوبه شورا مشروط به رعایت منابع و مصارف بانک‌ها است.

 

میرمحمدصادقی در مورد نرخ سود توضیح داد: نرخ سود، نرخ مصوب شورا است. برای مثال نرخ سپرده‌گذاری تعهد از هشت تا ۱۲ درصد، نرخ اوراق ۱۷ درصد، نرخ تسهیلات آزاد بدون سپرده ۱۸ درصد و نرخ جعاله ۱۸ درصد است.

 

وی ادامه داد: اقساط به گونه‌ای است که اگر زوجین اقساط خود را پلکانی پرداخت کنند، توان بازپرداخت داشته باشند. اگر یک زوج ملکی اجاره کنند، این قصه در حد اجاره یا کمتر از اجاره خواهد بود.

 

وی در ادامه با اشاره به مصوبه شورا در سال ۹۵ تصریح کرد: مصوبه شورا در سال ۱۳۹۵ این بود که همه بانک‌ها اجازه دارند گزارش کامل در مورد صدور اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن به بانک مرکزی ارائه کنند و بانک مرکزی بعد از بررسی‌ مجوزهای لازم را ارائه می‌کند. تاکنون سه بانک در این زمینه درخواست خود را ارائه کرده‌اند و بانک مرکزی در حال بررسی همه درخواست‌ها است و بعد از انجام بررسی این بانک‌ها مشمول صدور اوراق می‌شوند.

 

وی ادامه داد: در دوره بازپرداخت به بانک‌ها اجازه دادیم که تصمیم بگیرند تا بتوانند مدیریت منابع کنند. در مورد تسهیلات زوجه نظر بانک مرکزی روی ۱۲ سال است که برخی از بانک‌ها این ۱۲ سال را رعایت می‌کنند. سال گذشته حدود ۵۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی بوده که بخشی از آن در مسکن بوده است. بانک‌ها می‌توانند با همین منابع درخواست بخشی از تقاضای جامعه را پاسخ دهند.

 

میرمحمدصادقی با تاکید بر اینکه گزینه‌های مختلفی وجود دارد، توضیح داد: برای افرادی که می‌خواهند زود به مسکن برسند، اوراق ارائه می‌شود و متقاضیان می‌توانند از بازار خریداری کنند. همچنین برای افرادی که مایل هستند نرخ پایین و بازپرداخت بالا داشته باشند، تسهیلات تعهدی در نظر گرفته شده است. به طور کلی برای اقشار مختلف مردم گزینه‌های مختلفی وجود دارد.

 

 

منبع: ایسنا

► پیشخوان روزنامه‌های اقتصادی روز ‌‌شنبه 16 اردیبهشت 96
آغاز پرداخت تسهیلات طرح آرامین در شعب بانک قوامین ◄

مطالب مرتبط
بنر