انعقاد قرارداد بین‌المللی زیست محیطی تولید برق از زباله در ایران

يكشنبه ، 17 ارديبهشت 1396 ، 13:38

 

بانکی دات آی آر: نیروگاه‌های زباله‌سوز دارای انواع مختلف و روش‌های متفاوتی برای تولید برق است. در شهرهای مختلف ایران نیز مطالعات امکان‌سنجی احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز در حال بررسی است و برخی از شهرها نیز تا مرحله شروع احداث نیز پیش رفته‌اند. نیروگاه‌های زباله‌سوز نیز از تکنولوژی‌های مختلفی برخوردار هستند که به راندمان و میزان آلودگی تولیدی بستگی دارد. در حاشیه پنجمین اجلاس شهرهای اسلامی که با حضور رئیس‌جمهور در قزوین برگزار شد قرارداد اجراي پروژه "بازيافت زباله در قزوين با شيوه نوين زيست‌محيطي" بين شهرداري قزوين با پرفسور کخ، مخترع آلماني تکنولوژي نوين بازيافت زباله در جهان امضاء شد.

 

 

 

درباره کیفیت و مفاد قرارداد با دکتر مسعود نصرتی رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی و شهردار قزوین به گفت‌وگو نشستیم.

یک بحث مهمی که وجود دارد این است که تفاوت این نیروگاه با نیروگاه‌های دیگر در دنیا و نمونه های دیگر شهرهای بزرگ چیست که شهرداری قزوین ترغیب به انعقاد قرارداد با این شرکت شده است؟

تکنولوژی آلفاکت alphakat در رتبه‌بندی نیروگاه‌های سوخت در جهان، رتبه اول را دارد که فرآیند در یک سیستم کاملاً بسته بدون داشتن هرگونه آلایندگی زیست‌محیطی صورت می‌گیرد.

 

یعنی در تجزیه زباله از روش متفاوتی استفاده می‌شود؟

بله، برای تجزیه از روش پلیمراسیون کاتالیستی استفاده می‌کند و هیچ‌گونه عمل سوزاندن مثل تکنولوژی‌های دیگر که در آن آلایندگی وجود دارد استفاده نمی‌شود. فرایند ALphakat تبدیلات طبیعی از مواد ارگانیک را دوباره تولید می‌کند که بصورت طبیعی بازیافت آن به 300 میلیون سال نیاز دارد که نفت خام و گاز طبیعی تولید می‌کند و این 300 میلیون سال با این تکنولوژی  به 3 دقیقه تبدیل می‌شود.

 

ظرفیت این کارخانه در مصرف به چه اندازه است؟

- ظرفیت این کارخانه برای مصرف زباله تاکنون از KDV  100 تا KDV5000 در دنیا اجراشده است و قابل‌گسترش است و برای قزوین  KDV 5000 پیش بینی شده است.

 

میزان تولید برق در حداکثر ظرفیت چه میزان است؟

میزان برق تولیدی تا 20 مگاوات امکان‌پذیر است.

 

برخی دستگاه‌های زباله‌سوز و تأمین‌کننده برق، برخی آلودگی‌های دیگر زیست‌محیطی ایجاد می‌کنند این روش این مشکلات را ندارد؟

خیر، از نگاه محیط‌ زیست، تکنولوژی فوق هیچ‌گونه آلایندگی محیط ‌زیستی اعم از صوتی، بو، دود، مواد سمی مانند دیوکسین و گازهای گلخانه‌ای و ... ندارد.

 

میزان سرمایه‌گذاری برای احداث این پروژه چقدر است؟

مبلغ این سرمایه‌گذاری در قزوین حدود 40 میلیون یورو خواهد بود.

 

در خصوص پروفسور کخ هم لطفا توضیح دهید، گویا ایشان خود، مخترع این روش هستند؟

پروفسور کخ مخترع این تکنولوژی است و 42 سال تجربه اختراع و همکاری با شرکت زیمنس آلمان را دارد و از سال 2003 تاکنون تکنولوژی آلفاکت را در دنیا پیاده‌سازی می‌کند و در سازمان ملل در خصوص محیط‌زیست دارای کرسی تصمیم‌گیری است.

 

این قرارداد برای شهر و استان قزوین دارای چه مزیت‌هایی است؟

با توجه به وجود سایت قزوین امکان تسریع در راه‌اندازی پروژه و اتصال به شبکه برق سراسری وجود دارد و با عنایت به ویژگی جغرافیایی شهر قزوین، امکان‌پذیرش زباله‌های استانهای مجاور نیز هست. یکی از ویژگی‌های خاص این نیروگاه امکان ذخیره سوخت نیروگاه برای استفاده در شرایط بحرانی خصوصاً در زمان قطع برق و گاز و شرایط جوی نامساعد است.

 

یعنی می‌خواهید بگویید این نیروگاه خودش به‌صورت مستقل انرژی تولید می‌کند؟

بله کاملاً مستقل است و عدم وابستگی به هرگونه انرژی خارج از سایت نظیر برق، گاز، سوخت و ... از ویژگی‌های خاص  منحصر به فرد آن است.

 

این فناوری یک تکنولوژی وارداتی است در سال تولید و اشتغال ملی که از سوی مقام معظم رهبری اعلام‌شده چرا در جهت اشتغال خارج کشور قدم برمی‌دارید؟

این‌گونه نیست ما دقیقاً اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه کارمان داریم که هم در استفاده از صنعتگران داخلی و هم ایجاد اشتغال گام برداریم. بنابراین در توافق مذکور تولید 70 درصد این تکنولوژی در قزوین باهدف ایجاد اشتغال در منطقه و صدور قطعات موردنیاز به سایر شهرها به دلیل صنعتی بودن قزوین صورت گرفته است و صرفا تعداد محدودی از دستگاهها وارد کشور می شود.

 

آیا شهرداری‌های کوچک هم می‌تواند از این فناوری استفاده کنند؟

بله، قابلیت استفاده برای کلیه شهرداری‌ها از شهرهای کوچک تا شهرهای بزرگ کشور با حداقل و حداکثر ظرفیت موردنیاز وجود دارد این‌یکی از ویژگی‌های دیگر آن است.

 

این تکنولوژی چقدر میتواند به کاهش هزینه‌های شهرداری ها کمک نماید؟

استفاده از این تکنولوژی موجب کاهش هزینه‌ها برای شهرداری‌ها در خصوص عدم نیاز به دپوی زباله و دفن و همچنین امحا و جمع‌آوری زباله‌های انباشته شهرها و شیرابه‌های موجود در سایت می‌شود.

استفاده از تکنولوژی فوق در نقاط مختلف خصوصاً با آب‌وهوا و رطوبت‌های مختلف سازگار است و همچنین استفاده از زباله‌های شهری و زباله‌های بیمارستانی و کشاورزی و ... و عدم نیاز به استفاده از فضاهای اضافی و غیربهداشتی و سطح اشغال کم کارخانه مذکور از دیگر مزایای آن است.

 

 

دکتر مسعود نصرتی

رییس مجمع جهانی شهر اسلامی

► سیف یارانه ۲۵۰ هزارتومانی تورم ۱۰۰ درصدی ایجاد میکند
بیشترین حقوق‌ها مربوط به کارمندان کدام استان‌ها است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر