کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تصویب شد

يكشنبه ، 19 مهر 1388 ، 11:33

 

نمایندگان مجلس کلیات هدفمند کردن یارانه‌ها را تصویب کردند.

‌ نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه با 188 رای موافق ، 45 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر با کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها موافقت کردند.


گفتنی است لاریجانی رئیس‌مجلس اعلام کرد که چون بررسی جزئیات این لایحه وقت زیادی را می‌برد امکان دارد مجلس بعدازظهر فردا نیز جلسه علنی داشته باشد.

تاخیر دولت در ارائه لایحه قانون برنامه پنجم بود که مجلسی ها را وادار کرد با ارسال نامه ای اخطارآمیز به مقصد پاستور به رئیس دولت یادآور شوند وی نه تنها در ارسال این لایحه به مجلس کوتاهی کرده بلکه طی سه سال گذشته نیز هیچ گزارشی از عملکرد اجرایی قانون برنامه چهارم به مجلس ارائه نداده است. حال در چنین شرایطی است که امروز  نخستین دستور کاری مجلس بررسی طرح هدفمند کردن یارانه ها است که از سال گذشته بارها میان دولت و مجلس در رفت و آمد بود. این در حالی است که روسای جمهوری معمولاً هر سال گزارشی از عملکرد برنامه را به قوه مقننه ارائه می دهند اما در دولت احمدی نژاد از سال 85 تاکنون (طی سه سال گذشته) هیچ گزارشی از عملکرد قانون برنامه چهارم به مجلس ارائه نشده است.

کشمکش دولت با مجلس طی سال های اخیر موجب شده به بهانه این چالش ها، دولت شهروندان و افکار عمومی را از ارائه گزارش در رابطه با عملکرد خود محروم کند. این در حالی است که پیش از این نیز علی اردشیر لاریجانی به عنوان رئیس مجلس در فروردین ماه سال جاری با ارسال نامه ای به رئیس دولت از وی خواست تا پیش از ورود دولت به فعالیت های انتخاباتی دهم، لایحه قانون برنامه پنجم را حداکثر تا خردادماه به مجلس ارائه دهد. به این ترتیب نمایندگان مجلس فرصت داشتند تا پیش از ورود به بررسی کابینه دهم، تکلیف قانون برنامه را مشخص کرده و لایحه بودجه 89 را در راستای آن تصویب کنند تا بتوانند پس از آن طرح هدفمند کردن یارانه ها را با توجه به بودجه بررسی کنند.


بر همین اساس و به خاطر تاخیر هر ساله دولت نهم در ارائه لوایح بودجه سنواتی، نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا با اصلاح آیین نامه داخلی مجلس، دولت را به ارائه لایحه بودجه سالانه در نیمه آذرماه هر سال به مجلس مکلف کنند.


به این ترتیب محمود احمدی نژاد ناگزیر خواهد بود تا نخستین لایحه بودجه دولت دهم یعنی لایحه بودجه سال 89 را در 15 آذرماه امسال به مجلس هشتم تقدیم کند.
در حالی که حدود 2 ماه تا این تاریخ زمان باقی است، هنوز لایحه پیش نویس قانون برنامه پنجم توسعه به مجلس نرسیده است.

منبع: اکونیوز و روزنامه سرمایه

 

► پولساز ترین بازیگران زن هالیوودی
موسسه مالی و اعتباری شهر این هفته بانک می شود ◄

مطالب مرتبط
بنر