چک‌پول 200 هزار تومانی چاپ شد

يكشنبه ، 19 مهر 1388 ، 15:18

 

رئیس کل بانک مرکزی از انتشار چک پول این بانک در مقابل جمع آوری 60 درصد از چک پولهای بانکها و چاپ چک پولهای 200 هزار تومانی خبر داد و اعلام کرد هم اکنون تمام چک پول بانکها از بازار جمع آوری شده است.

محمود بهمنی با اشاره به آخرین مهلت بانکها برای جمع آوری چک پولها از جامعه گفت: با توجه به این مهلت هم اکنون تمام چک پول بانکها جمع آوری شده است و هیچ چک پول دیگری به جز چک پول بانک مرکزی در سطح جامعه وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی با جمع آوری حدود 60 درصد از چک پول بانکها، چکهای بانک مرکزی را در مقابل بلوکه کردن پول در اختیار آنها قرار داد.

سید محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی دولت نهم نیز در گفتگویی گفته است: اگر 13 هزار میلیارد تومان چک پول را در یک مدت زمان کوتاه دو ماهه از بازار جمع آوری کرده و به جای آن بانکها را مجبور کنید که پول بدهند تا چک پول ایران چک از بانک مرکزی دریافت کنند، دیگر منابعی باقی نخواهد ماند تا در اختیار تولید قرار گیرد.

بهمنی همچنین از چاپ چک پولهای 200 هزار تومانی بانک مرکزی خبرداد و با بیان اینکه این چک پولها فعلا وارد بازار نمی شود، افزود: فعلا احتیاجی به انتشار چک پولهای 200 هزار تومانی نیست و چک پولهای 100 هزار تومانی پاسخگوی نیازها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حذف سه صفر از پول ملی ایجاد تورم نمی کند و هزینه ها را نیز کاهش می دهد، اظهارداشت: اثرات روانی آن بر تورم نیز در کوتاه مدت خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با ارائه مثالی مبنی بر اینکه پول درشت ایجاد تورم نمی کند، عنوان کرد: چک پولهای 50 و 100 هزار تومانی تاثیری بر تورم نداشته است.

وی افزود: بزگترین پول کشور 5 هزار تومانی است، این در حالی است که بزرگترین پول اروپا 500 یورو است که یک برگ آن 750 هزار تومان می شود، بنابراین با حذف صفرها و درشت کردن اسکناسها، هزینه ها کاهش می یابد، همانگونه که انتشار چک پولهای بانک مرکزی، هزینه چاپ اسکناس را کاهش داد.

منبع: خبرگزاری مهر

► تاييد حکم اعدام يک مفسد اقتصادی
فناوری / جدیدترین لپ تاپ های دنیا + گزارش تصویری ◄

مطالب مرتبط
بنر