خطر ورشکستگی در کمین بانک‌ها

دوشنبه ، 20 مهر 1388 ، 12:00

 

در صورت کنترل نشدن تورم ناشی از نقدی کردن یارانه ها خطر ورشکستگی بانک های دولتی را تهدید می کند .

هر چند نمايندگان مجلس در جلسه علني دیروز خود  با 188 راي موافق ، 45 راي مخالف و 6 راي ممتنع از مجموع 241 نماينده حاضر با كليات لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها موافقت كردند اما برخی پیامدهای ناخوشایند اجرای این طرح را نباید نادیده گرفت و از هم اکنون تدابیر لازم را برای مهار آثار سوء آن بکار بست .

یک کارشناس مسایل اقتصادی در این باره به جهان گفت : حجم یارانه‌ها آنقدر در‌ايران وسیع است که واقعا نمي‌توان به درستی حدس زد که پیامد حذف و هدفمند کردن آن چقدر خواهد بود. یارانه‌های موجود نه تنها بر مصرف، بلکه در تولید به وسعت نفوذ کرده و نه تنها الگوی مصرفی بلکه الگوی تولید را دستخوش اعوجاج كرده است.

به گفته وی تورم ناشی از اجرای طرح تمامی بانکهای دولتی را در صورت سیاستگذاری غلط ورشکست خواهد کرد و در مرحله دوم این ورشکستگی به سراغ بانکهای خصوصی بویژه موسسات مالی و اعتباری خواهد رفت .

وی افزود: افزايش تورم به طور مستقيم بر نظام بانكي تاثير خواهد گذاشت و دولت را در يك دو راهي قرار خواهد داد. هر چند پيش بيني دقيق اثرات انتقال يارانه ها از حالت غير مستقيم به مستقيم، کاري بس پيچيده و سخت و شايد هم غيرممکن است اما بروز تورم حتمی است .

به گفته وی  تورم بالا جشن اغنيا و عزاي فقرا است، تورم سازماني‌ترين مالياتي است كه در يك دولت از فقرا به نفع اغنيا مي‌گيرد و با اجرای این طرح این پروژه عملا در ایران کلید خواهد خورد .

وی در پایان افزود :رشد شديد سطح عمومي قيمتها بعد از اجرای طرح حتمي است و لی اين امر لزوماً به معني بدتر شدن وضعيت مردم نخواهد بود اما احتمال بروز چنين وضعيتي زياد است .
منبع: جهان نیوز

► راه مقابله با شعار نویسی روی اسکناس ها!
مشروح گفتگوي زنده تلويزيوني احمدي‌نژاد با كارشناسان ◄

مطالب مرتبط
بنر