چطور برنامه های قدیمی را در ویندوز ۱۰ اجرا کنیم؟

چهارشنبه ، 24 خرداد 1396 ، 09:47

 

 

ترفندهایی که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد به شما اجازه می دهند تا انواع مختلفی از اپلیکیشن ها را اجرا کنید. از نرم افزارهای مربوط به دوران ویندوز XP و بازی های قدیمی گرفته تا اپلیکیشن های مربوط به ویندوز ۳٫۱ و Dos.

 

استفاده از گزینه Run as Administrator

 

بسیاری از اپلیکیشن هایی که برای ویندوز Xp طراحی شدند، به درستی بر روی نسخه های جدید ویندوز کار می کنند. به جز مسئله ای کوچک که می تواند مانع از اجرای آن ها گردد. در دوران ویندوز Xp برخی از کاربران این ویندوز معمولا، تمام اوقات با استفاده از حساب کاربری Administrator از سیستم خود استفاده می کردند. اپلیکیشن ها نیز با این فرض که کاربران دسترسی مدیریتی (admnistrative) داشتند کدنویسی شدند و در غیر این صورت اگر کاربران چنین دسترسی نداشتند، اجرا نمی شدند. هم اکنون ویژگی User Account Control یا همان UAC تقریبا این مشکل را حل کرده است.

 

اگر یک برنامه قدیمی به درستی کار نمی کند، بر روی فایل شورت‌کات یا فایل .exe آن کلیک راست کنید و سپس گزینه Run as Administrator را برگزینید تا برنامه موردنظر با سطح دسترسی مدیریتی اجرا شود.

 

 

 

 

اگر دریافتید که اپلیکیشن مورد نظر شما جهت اجرا شدن نیاز به اجازه مدیر دارد، می توانید تنظیمات مربوط به بخش compatibility را طوری انجام دهید که همیشه این اپلیکیشن تحت گزینه Run as Administrator اجرا گردد. در ادامه در مورد تنظیمات بخش compatibility توضیح خواهیم داد.

 

تغییر دادن تنظیمات بخش Compatibility

 

ویندوز دارای تنظیمات Compatibility است که می تواند سبب اجرا شدن اپلیکیشن های قدیمی شود. برای این منظور بر روی فایل شورت‌کات یا .exe کلیک راست کنید و سپس از منوی ظاهر شده گزینه Properties را انتخاب نمایید.

 

 

در پنجره Properties و در تب Compatibility هم می توانید بر روی دکمه Run Compatibility troubleshooter کلیک کنید تا ویندوز با استفاده از یک ویزارد به شما در رفع مشکل کمک کند و هم می توانید آپشن های مربوط به این کار را خودتان تنظیم کنید.

برای مثال اگر یک اپلیکیشن به درستی در ویندوز ۱۰ اجرا نشود، اما پیش از این در ویندوز XP به خوبی اجرا می شد، کافی است در همین پنجره گزینه Run this program in compatibility mode for را تیک بزنید و سپس از منوی کشویی که در پایین آن قرار دارد مقدار  Windows XP (Service Pack 3) را انتخاب کنید. از انتخاب گزینه های دیگر در پنجره Properties نگران نباشید. برای مثال بازی های بسیار قدیمی ممکن است با انتخاب گزینه Reduced color mode  و انتخاب مقدار مناسب از منوی کشویی مربوط به آن اجرا شوند. هم چنین در مانیتورهایی که دارای DPI بالایی هستند ممکن است نیاز باشد تا گزینه Disable display scaling on high DPI settings را فعال کنید تا یک برنامه به صورت نرمال نمایش داده شود. هیچ کدام از گزینه هایی که در این پنجره قرار دارند به اپلیکیشن یا کامپیوتر شما صدمه نخواهند زد. شما در هر زمان که بخواهید، می توانید مجددا این تنظیمات را به حالت قبلی خود بازگردانید.

نصب درایورهای نامعتبر یا درایورهای ۳۲ بیتی

 

نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ از ویژگی driver signature استفاده می کند. این ویژگی سبب می شود تا تنها درایورهایی که دارای امضای معتبر هستند بر روی سیستم نصب شوند و بدین ترتیب از نصب شدن درایورهای بدون امضا (متفرقه) که ممکن است آلوده به بدافزار باشند، بر روی سیستم جلوگیری می کند. اما نسخه های ۳۲ بیتی ویندوز ۱۰ در حالت پیش فرض اجباری در استفاده کاربر از درایورهای معتبر (signed driver) ندارند. تنها استثنایی که در این جا وجود دارد آن است که نسخه های ۳۲ بیتی ویندوز ۱۰ که بر روی کامپیوترهای جدید با UEFI (به جای BIOS معمولی) اجرا می شوند نیاز به درایورهای معتبر دارند. همان طور که گفته شد اجبار ویندوز در استفاده کاربر از درایورهای معتبر باعث افزایش پایداری و امنیت سیستم می شود و سیستم عامل شما را در مقابل درایورهایی که ممکن است در حقیقیت یک بدافزار باشند، محافظت می کند. در نتیجه شما تنها زمانی باید از یک درایور نامعتبر (unsigned driver) استفاده کنید که از ایمن بودن آن مطمئن باشید و هم چنین دلیل منطقی برای استفاده از آن داشته باشید.

 

اگر شما قصد نصب کردن یک نرم افزار قدیمی را دارید که نیاز به درایورهای نامعتبر دارد و هم چنین از نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ استفاده می کنید، باید از یک boot option خاص برای این منظور استفاده نمایید تا بتوانید چنین درایورهایی را نصب کنید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

 

بر روی منوی استارت کلیک کنید و نشانگر ماوس را بر روی گزینه Restart قرار دهید. سپس در حالی که کلید Shift را پایین نگه داشته اید بر روی گزینه Restart کلیک نمایید. با این کار ویندوز شما وارد Advanced Boot Option می شود.

 

همانند تصویر زیر بر روی گزینه Troubleshoot کلیک کنید.

حال گزینه Advanced options را انتخاب نمایید.

سپس بر روی گزینه Startup Settings کلیک کنید.

در نهایت نیز بر روی دکمه Restart کلیک نمایید تا کامپیوتر شما ریست شده و صفحه Startup Settings ظاهر گردد.

حال کلید ۷ یا F7 را در صفحه Startup Settings بفشارید تا گزینه Disable driver signature enforcement فعال شود.

با این کار سیستم شما در حالتی بوت خواهد شد که شما می توانید درایورهای نامعتبر را بر روی آن نصب کنید. البته به خاطر داشته باشید که این تنظیمات همیشگی نخواهد بود و پس از اولین ریست شدن دوباره تنظیمات ویندوز به حالت قبلی خود باز می گردد.

 

اگر درایور شما از نوع ۳۲ بیتی است، در نتیجه باید از نسخه ۳۲ ویندوز ۱۰ استفاده کنید.

 

اجرای بازی هایی که به SafeDisk یا SecROM DRM  نیاز دارند

 

ویندوز ۱۰ بازی های قدیمی را که از SafeDisk یا SecuROM DRM استفاده می کنند، اجرا نخواهد کرد. این طرح مدیریتی حقوق نشر دیجیتال می تواند سبب ایجاد برخی از مشکلات شود. در مجموع باید گفت که این امر، یک کار مثبت از طرف ویندوز ۱۰ محسوب می شود که اجازه نمی دهد این فایل های بیهوده بر روی سیستم شما نصب شوند. متاسفانه باید گفت که این موضوع به آن معنا نیست که برخی بازی های قدیمی که از طریق CD یا DVD اجرا می شدند، نصب نخواهد شد و به صورت عادی اجرا نمی شوند.

 

شما می توانید از گزینه های دیگر برای اجرای این بازی ها استفاده کنید. از جمله یافتن کرک “no CD” (که البته به طور بالقوه بسیار ناامن است. زیرا چنین کرک هایی معمولا در سایت هایی که دزدی آثار فرهنگی انجام می دهند، یافت می شود.)، خرید مجدد بازی مورد نظر از یک سرویس نشر آثار دیجیتال مانند GOG یا Steam یا بررسی سایت ارائه دهنده بازی مورد نظر به منظور این که آیا آن سایت یک پچ به منظور حذف DRM ارائه داده است یا خیر.

 

یکی دیگر از روش هایی که می توانید از آن استفاده کنید اجرای این گونه بازی ها توسط یک ماشین مجازی (Virtual Machine) است که بر روی آن یک نسخه قدیمی ویندوز نصب شده است. در واقع یک ماشین مجازی می تواند با مدیریت گرافیک بازی هایی که از این گونه DRM ها استفاده می کنند، در حل این مشکل به شما کمک کند.

 

استفاده از ماشین مجازی به منظور اجرای یک نرم افزار قدیمی

 

ویندوز ۷ دارای ویژگی Windows XP Mode است. این ویژگی در واقع یک نوع ماشین مجازی تعبیه شده در درون ویندوز ۷ است که دارای لایسنس رایگان ویندوز XP است. اگرچه ویندوز ۱۰ دارای Windows xp mode نیست، اما شما به راحتی می توانید از نرم افزارهای جانبی که در این زمینه وجود دارند استفاده کنید.

 

تنها چیزی که شما برای شروع کار نیاز دارید یک نرم افزار ماشین مجازی مانند VirtualBox و یک لایسنس ویندوز XP است. ویندوز Xp را بر روی ماشین مجازی خود نصب کنید و سپس نرم افزار مورد نظر خود را در ویندوز Xp  اجرا کنید.

 

 

استفاده از ماشین مجازی به عنوان یک راهکار مناسب به شما پیشنهاد می شود. ماشین مجازی تنها در شرایطی ممکن است به درستی کار نکند که اپلیکیشن موردنظر شما نیاز به برقراری ارتباط مستقیم با سخت افزار داشته باشد.

 

استفاده از شبیه سازها برای اپلیکیشن های تحت DOS و ویندوز ۳٫۱

 

شبیه ساز DOSBox به شما اجازه می دهد تا اپلیکشن های قدیمی تحت DOS، به خصوص بازی های تحت DOS را در یک محیط شبیه سازی شده در ویندوز خود اجرا کنید. به شما پیشنهاد می کنیم به جای استفاده از خط فرمان (Command Prompt) از DOSBox به منظور اجرای اپلیکیشن های قدیمی استفاده کنید. در مجموع می توان گفت که DOSBox در این زمینه بسیار بهتر عمل می کند.

 

هم چنین از آن جایی که ویندوز ۳٫۱ اساسا یک اپلیکیشن Dos محسوب می شود، شما می توانید ویندوز ۳٫۱ را در DOSBox نصب کنید و اپلیکیشن های قدیمی ۱۶ بیتی ویندوز ۳٫۱ را نیز اجرا نمایید.

استفاده از ویندوز ۳۲ بیتی به منظور اجرای نرم افزار ۱۶ بیتی

برنامه های ۱۶ بیتی دیگر توسط نسخه های ۶۴ بیتی ویندوز پشتیبانی نمی شوند. زیرا یک ویندوز ۶۴ بیتی شامل لایه هماهنگ کننده WOW16 نیست که بتواند برنامه های ۱۶ بیتی را اجرا کند. اگر بخواهید یک اپلیکیشن ۱۶ بیتی را در ویندوز ۶۴ بیتی اجرا نمایید با پیغام This app can’t run on your PC روبرو خواهید شد.

اگر شدیدا به اجرای اپلیکیشن های ۱۶ بیتی احتیاج دارید، در نتیجه باید به جای استفاده از ویندوز ۶۴ بیتی، یک ویندوز ۳۲ بیتی بر روی سیستم خود نصب کنید. اما باید بدانید که خوشبختانه نیازی نیست تا سیستم عامل جدیدی را مجددا نصب نمایید. در واقع شما می توانید نسخه ۳۲ بیتی ویندوز را در داخل یک ماشین مجازی نصب نموده و سپس اپلیکیشن مورد نظر خود را در آن اجرا نمایید. علاوه بر این شما می توانید ویندوز ۳٫۱ را در DosBox نصب کنید.

 

استفاده از مرورگرهای خاص یا اینترنت اکسپلورر به منظور بارگذاری وب سایت هایی که نیاز به Java، Silverlight، ActiveX دارند

 

ویندوز ۱۰ از مایکروسافت اج به منظو مرورگر پیش فرض خود استفاده می کند. اما مرورگر اج از فناوری هایی نظیر Java، Silverlight، ActiveX و برخی فناوری های دیگر پشتیبانی نمی کند. مرورگر کروم نیز دیگر از پلاگین های NPAPI نظیر Java و Silverlight پشتیبانی نمی کند.

 

به منظور اجرای اپلیکیشن های تحت وب که برای اجرا شدن به این فناوری ها نیاز دارند، می توانید از مرورگر اینترنت اکسپلورر که در ویندوز ۱۰ وجود دارد استفاده کنید. اینترنت اکسپلورر هنوز از ActiveX پشتیبانی می کند. مرورگر موزیلا فایرفاکس نیز از Java  و Silverlight پشتیبانی می نماید. شما می توانید اینترنت اکسپلورر را از منوی استارت اجرا کنید. اگر قبلا از مرورگر اج استفاده می کردید، کافی است منوی Settings این مرورگر را باز کرده و سپس گزینه Open with Internet Explorer را انتخاب کنید تا وب سایت جاری مستقیما با اینترنت اکسپلورر باز شود.

 

به طور کلی اگر یک اپلیکیشن قدیمی در ویندوز ۱۰ کار نمی کند، بد نیست که به دنبال یک جایگزین مناسب برای آن بگردید، به طوری اپلیکیشن جدید بتواند تمام انتظارات شما را برآورده کند. اما در هر صورت برخی از اپلیکیشن ها، به خصوص بازی های قدیمی و نرم افزارهای تجاری وجود دارند که نمی توان برای آن ها جایگزینی در نظر گرفت. خوشبختانه شما می توانید در چنین شرایطی با استفاده از روش ها و ترفندهایی که در قسمت های قبل به شما ارائه شد هم چنان از آن اپلیکیشن ها استفاده کرده و آن ها را اجرا کنید.

► بهترین مرورگرهای اندروید؛ لذت وب‌گردی با تلفن همراه!
طول عمر متوسط یک لپ تاپ چقدر است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر