کمک واقعیت مجازی به دندانپزشکان برای کم کردن درد مراجعین

شنبه ، 27 خرداد 1396 ، 07:51

محققان بریتانیایی در تازه‌ترین اقدام خود، دست به استفاده از واقعیت مجازی در کم کردن درد مراجعین دندانپزشکی زده‌اند.

 

در آغاز کار، آن‌ها از هشتاد نفر که به خدمات دندانپزشکی، از قبیل پر کردن دندان یا کشیدن آن احتیاج داشتند،‌ نام‌نویسی کردند. سپس آن‌ها را به سه گروه تقسیم کردند. به دو گروه اول هدست واقعیت مجازی داده شد و گروه سوم، ‌به عنوان گروه کنترل،‌ از این فناوری محروم ماند.

 

به دو گروه اول، ‌حین کار دندانپزشک بر روی دندان‌هایشان، صحنه‌هایی از قدم زدن در ساحل و گردش در شهر ارایه شد. گروه کنترل نیز به حالت معمول،‌ به سقف دندانپزشکی و ابزارآلات خیره شدند (به هر سه گروه در صورت نیاز، مسکن‌ها و بی‌حس کننده‌های ضروری داده شد).

 

مراجعین بلافاصله پس از اتمام کار دندانپزشک و یک هفته پس از آن،‌ مورد پرسش محققین قرار گرفتند. بر اساس گزارشی که در مجله  Environment and Behavior به چاپ رسید،‌ گروهی که با هدست واقعیت مجازی مشغول به گردش در ساحل شده بودند،‌ درد و استرس کمتری نسبت به دو گروه دیگر گزارش کرده بودند.

 

البته برای رسیدن به نتایج قطعی، آزمایشات و تحقیقات گسترده‌تری مورد نیاز است. اما به نظر می‌رسد، هم دیدن صحنه‌هایی از ساحل و هم گردش در شهر، انتخاب‌های بهتری نسبت به دیدن وسایل دندانپزشک‌ها هستند.

 

دردهای ناشی از امور دندانپزشکی،‌ پریشانی بیمار و سردرگمی دندانپزشکان را به همراه دارد. حال با توجه به پیشرفت‌های روزافزون در زمینه واقعیت مجازی، ‌می‌توان انتظار داشت تا در آینده‌ای نه چندان دور،‌ نه تنها رفتن به مطب دندانپزشک بدون استرس صورت پذیرد،‌ بلکه گردش در زیر آب‌ها و فضای نامتناهی،‌ تبدیل به انگیزه‌ای برای مراجعان شود.

► شرط عجیب و سنگین فولکس برای تولید در ایران
فرار کاربران گوشی های سامسونگ از خطری بزرگ ◄

مطالب مرتبط
بنر