ساخت یک خانه کامل در کمتر از ۳ روز به کمک فناوری جدید از سال ۲۰۱۸

دوشنبه ، 29 خرداد 1396 ، 09:06
استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در صنعت ساختمان سازی به تدریج در حال گسترش است. با استفاده از این فناوری می توان یک خانه را در تنها در ۲٫۵ روز ساخت. چاپگرهای سه بعدی با قابلیت ساخت ساختمان به صورت رسمی از سال ۲۰۱۸ عرضه می شوند.

به گزارش کلیک، شرکت Contour Crafting که یکی از شرکت های اصلی فعال در زمینه ساخت ساختمان سازی با بهره گیری از فناوری چاپ سه بعدی است، موفق شده است سرمایه های جدیدی را جذب کند. مدیر عامل این شرکت به دنبال این اتفاق اعلام کرده است که به زودی نخستین سری چاپگرهای سه بعدی با قابلیت ایجاد ساختمان عرضه خواهد شد.

 

استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در ساخت و ساز باعث می شود زمان لازم برای ساخت یک ساختمان به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند و تقاضای جهانی برای ساختمان هایی که از نظر فنی کاملا قابل قبول هستند، افزایش پیدا کند.

 

چاپگرهای سه بعدی با قابلیت تهیه ساختمان در سال ۲۰۱۸ عرضه خواهند شد

اگر چه هنوز اطلاعات دقیقی در این مورد در دست نیست، اما پیش بینی می شود نخستین چاپگرهای سه بعدی با قابلیت ساخت ساختمان در سال ۲۰۱۸ عرضه خواهند شد. شرکت Contour Crafting قبلا اعلام کرده است که تاکنون چندین سفارش برای خرید این نوع از چاپگرهای سه بعدی دریافت کرده است و در آینده فقط تعداد معدودی از پیمانکاران برای عرضه این چاپگرها به مشتریان، آموزش خواهند دید و مجوز دریافت خواهند کرد.

 

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این چاپگرها در آینده به فروش خواهند رسید.

 

طول این چاپگرهای سه بعدی بین ۷٫۳ و ۱۲ متر متغیر است و مشتریان می توانند بسته به نیاز خود یکی از این چاپگرهای سه بعدی را انتخاب کنند. وزن این چاپگرهای سه بعدی کمتر از ۳۶۰ کیلوگرم است که برای یک وسیله ساختمانی، وزن بسیار کمی است.

 

ساخت ساختمان به وسیله این چاپگرهای سه بعدی در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می شود و افراد می تواند تنها ۲٫۵ روز پس از سفارش خانه خود، به آن اسباب کشی کنند. استفاده از چاپگرهای سه بعدی در ساخت ساختمان نه تنها باعث کاهش زمان می شود، بلکه باعث کاهش هزینه ساخت و ساز هم می شود و جلوه زیبایی به محیط اطراف خود می بخشد. در ضمن به دلیل اینکه در فرایند ساخت ساختمان به وسیله فناوری چاپ سه بعدی همه کارها به صورت خودکار انجام می شود، ایمنی کار نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. چاپگرهای سه بعدی از مواد سیمانی برای ساخت ساختمان استفاده می کنند.

 

استفاده از چاپگرهای سه بعدی جهت ایجاد ساختمان در حال افزایش است

 

در سال های اخیر شرکت های زیادی ادعا کرده اند که توانایی استفاده از چاپگرهای سه بعدی برای تهیه ساختمان را دارند؛ اما آقای بهرخ خوشنویس موسس شرکت Contour Crafting، جزء نخستین افرادی است که فعالیت خود در این زمینه را شروع کرده است. وی در سال ۱۹۶۱ نخستین پنتنت (گواهی حق اختراع) استفاده از فناوری چاپ سه بعدی جهت ساخت ساختمان را به نام خود ثبت کرد و تاکنون بیش از ۱۰۰ پنتنت در این زمینه به نام خود ثبت کرده است

 

از آن زمان تاکنون شرکت هایی همانند شرکت چینی WinSun فعالیت خود در این زمینه را آغاز کرده است و یکی از دانش آموختگان آقای خوشنویس نخستین ساختمان خود را با استفاده از چاپگرهای سه بعدی ایجاد کرد.

 

البته فناوری مورد استفاده توسط شرکت WinSun با فناوری استفاده شده توسط شرکت Contour Crafting تفاوت زیادی دارد.

 

فرایند ساخت ساختمان در شرکت WinSun به این صورت است که بخش های مختلف ساختمان ابتدا توسط یک دستگاه CNC به صورت سه بعدی پرینت گرفته می شوند، سپس قطعات برش داده می شوند و پس از آن به محل اصلی ساختمان انتقال داده می شوند و در آنجا مونتاژ می شوند. این در حالی است که شرکت Contour Crafting از یک سیستم کاملا رباتیک استفاده می کند و همه کارها به صورت کاملا خودکار در خود محل ساختمان انجام می شود.

 

شرکت WinSun اعلام کرده است که امسال یک قرارداد یک میلیارد دلاری با یک شرکت عربستانی جهت اجاره دستگاه های سه بعدی به آن ها امضا کرده است.

 

قبلا نیز محققان دانشگاه MIT فناوری جدیدی برای ساخت ساختمان به وسیله فناوری چاپ سه بعدی ایجاد کرده اند که با فناوری به کار گرفته شده توسط Contour Crafting تفاوت دارد. شرکت Digital Construction Platform نیز اخیرا یک سازه گنبدی شکل روباز با قطر۱۴٫۶ متر و ارتفاع ۳٫۷ متر را با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در مدت زمانی کمتر از ۱۴ ساعت ایجاد کرده است.

 

نقش موثر نادر خلیلی در ایجاد ساختمان با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی

نادر خلیلی یکی از افرادی است که نقش مهمی در عرصه ساخت ساختمان با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ایفا کرده است. وی در سال ۱۹۹۱ شرکتی به نام Earth Art and Architecture تاسیس کرد و در آن روش اختصاصی خود برای ساخت ساختمان یعنی Superadobe را به شاگردان خود آموزش می دهد. وی در ایجاد این روش جدید از یک روش ساختمان سازی قدیمی (ساخت سازه های گنبدی شکل) در ایران الهام گرفته شده است. روش Superadobe به این صورت است که کیسه ها و لوله های درازی با استفاده از خشت پر می شوند و سازه مدوری با استفاده از آن ها ایجاد می شود و در آخر یک سقف گنبدی شکل نیز بر روی آن ها قرار می گیرد.

 

 

 

وی سیستم Superadobe را در سال ۱۹۸۴ برای یکی از پروژه های ناسا توسعه داد. او مقالات زیادی در رابطه با پناهگاه های اضطراری نوشته است و در مورد سیستمی تحت عنوان خانه های سرامیکی که گل تفتان هم نام دارد، نیز مقالاتی تالیف کرده است.

 

شرکت های دیگر فعال در زمینه ساخت ساختمان با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی

از دیگر شرکت های فعال در این زمینه می توان به شرکت D-shape در ایتالیا، شرکت Institute for Advanced Architecture of Catalonia در اسپانیا، شرکت Apis Cor در روسیه، Cybe Construction در هلند، Batiprint 3D project در فرانسه و استارت آپ اوکراینی PassivDow اشاره کرد.

همچنین شرکت های فعال در زمینه ساخت ساختمان با بهره گیری از فناوری چاپ سه بعدی، در حال مشارکت با شرکت های دیگر برای توسعه فعالیت های خود هستند.

 

طبق گفته مسئولان شرکت Contour crafting، امکان ایجاد خانه هایی با مساحتی بیش از ۲۰۰ متر مربع هم توسط نخستین چاپگرهای سه بعدی و ربات هایی که برای این منظور تهیه شده اند، وجود دارد.

 

طبق گفته مسئولان شرکت Contour Crafting، محققان پیش بینی کرده اند که جمعیت جهان تا سال ۲۱۰۰ به بیش از یازده میلیارد نفر می رسد؛ بنابراین در آن زمان شهر نشینی رشد قابل توجهی پیدا می کند. در حال حاضر ۵۰ درصد مردم جهان شهر نشین هستند و پیش بینی می شود این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۷۵ درصد نیز افزایش پیدا کند، این رشد عظیم جمعیت باعث می شود تقاضا برای خانه و ساختمان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند؛ بنابراین باید تحول عظیمی در صنعت ساختمان سازی ایجاد شود تا بتوان حجم انبوهی از ساختمان ها و منازل را با هزینه و زمان اندک ایجاد کرد. این امر بسیار ضروری است؛ زیرا روش های متداول کنونی ساختمان سازی پاسخگوی تقاضای زیاد برای خانه و ساختمان در آینده نیستند. فناوری چاپ سه بعدی این توانایی بالقوه را دارد که تحول عظیمی در صنعت ساختمان سازی ایجاد کند.

 

 

► بدافزار جدیدی به نام خاویر دستگاه‌های اندرویدی را تهدید می‌کند
راهکارهایی برای حفظ گوشی‌های موبایل از گرمای تابستان ◄

مطالب مرتبط
بنر