فواید بازاریابی شبکه ای چیست؟

سه شنبه ، 30 خرداد 1396 ، 11:35

«ما به عنوان حرفه‌ای‌های بازاریابی شبکه ای، راه‌ها و چاره‌های بهتری سراغ داریم»؛ این جمله باعث شهرت اریک وُر (Eric Worre) شده است. اگر به این جمله توجه کنید و ببینید که واقعا حرف اریک در مورد فواید بازاریابی شبکه ای درست است یا خیر، فواید زیادی را از بازاریابی شبکه ای متوجه می‌شوید. چرا بازاریابی شبکه ای گزینه و انتخاب خوبی برای کسب‌و‌کار است؟ در ادامه فهرستی از مزایای بازاریابی شبکه ای مطرح شده است. شاید حتی یک یا دو مورد از این فواید هم برای معطوف‌کردن تمام هوش و حواس‌تان به آن کافی باشد. با ما همراه باشید تا شما را با ۲۹ مورد از فواید بازاریابی شبکه ای آشنا کنیم.

۱. هزینه‌‌ی اولیه‌ی اندک

در بیشتر موارد، تأسیس شرکتی مبتنی بر بازاریابی شبکه ای به هزینه‌ای کمتر از چهار میلیون نیاز دارد. این در حالی است که هزینه‌ی راه‌اندازی یک رستوران عادی در مکانی مانند مترو و جایی مشابه آن، به سرمایه‌ای حدود ششصد میلیون تومان نیاز دارد. با این اوصاف حتما خودتان حدس می‌زنید که سرمایه‌ی راه‌اندازی یک کافی شاپ و رستوران زنجیره‌ای با برندی شناخته شده و معتبر چقدر است؟

۲. زمان‌بندی آزاد و منعطف

یکی دیگر از فواید بازاریابی شبکه ای، برنامه و زمان‌بندی کاری منعطف آن است. برای شما چه چیزی بهتر از این است که هر زمانی که خواستید سر کار بروید؟

۳. عدم نیاز به طراحی/توسعه/ مدیریت ویژه در وبسایت

زمان و هزینه راه‌اندازی وبسایت و مدیریت آن بسیار زیاد است. بسیاری از شرکت‌هایی که بازاریابی شبکه ای انجام می‌دهند، تنها از طریق یک وبسایت توزیع‌کنندگان را تأمین می‌کنند.

۴. مزایای مالیاتی

وقتی کسب‌و‌کاری خانگی دارید، مزایای مالیاتی و پس‌اندازهایی که برای شما به ارمغان می‌آید، می‌تواند بیش از هزینه‌ی راه‌اندازی کسب‌و‌کار باشد؛ یعنی مزایای قابل توجهی برای شما ایجاد می‌کند.

۵. کار‌کردن در هر مکان و هر موقعیت جغرافیایی

مهم نیست که در سفر به سر می‌برید یا خانه یا هر جای دیگر. هیچ محدودیت مکانی برای کار‌کردن شما وجود ندارد. نیاز به هیچ ساختمانی به عنوان دفتر‌ کار ندارید، همچنین نیاز نیست فقط به مشتریان محلی توجه داشته باشید.

۶. دوستی‌ ها

درست است که همه‌ی ما در محل کار روابط دوستانه و البته دوستانی داریم، اما دوستی و ارتباطی که از طریق بازاریابی شبکه ای شکل می‌گیرد، کاملا متفاوت است. این دوستی‌ها مبتنی بر اهداف، رویکردهای مشترک، برنامه‌های یکسان و عقاید مشابه شکل می‌گیرد. تا زمانی که این دوستی‌ها را تجربه نکنید، آن را به معنای واقعی حس نخواهید کرد.

۷. عدم نیاز به کارمند

شما می‌توانید کسب‌و‌کار خود را بدون نیاز به کارمند یا پرسنل راه بیندازید. در‌واقع در اینجا شما با بسیاری از دردسر‌های کسب‌و‌کار‌های سنتی مثل سر‌و‌کله‌زدن با کارمندان مواجه نیستید.

۸. مازاد درآمد

شما وقتی کار نمی‌کنید بازهم درآمدزایی دارید. در مشاغل سنتی و معمول، تنها وقتی درآمد کسب می‌کنید که مثلا مغازه شما باز باشد و این درآمد از طریق تولید و ارتباط با مشتری حاصل می‌شود. اما در بازاریابی شبکه ای این روند بدون حضور شما نیز ادامه می‌یابد. این مورد هم مانند مزیت دوم (انعطاف‌پذیری برای زمان کار) می‌تواند دلیل بسیار کلیدی برای شما در جهت پیوستن به بازاریابی شبکه ای باشد.
۹. امنیت
بیشتر افراد از اینکه شغل‌شان را از دست بدهند، می‌هراسند. اما وقتی با بازاریابی شبکه ای کسب‌و‌کار خود را دارید، امنیت و ثبات را تجربه می‌کنید. شرکت‌های ریز‌و‌درشتِ بازاریابی شبکه ای زمانی روی کار می‌آیند و در زمان دیگری از بین می‌روند، اما یک بازاریاب شبکه ای حرفه‌ای، همچنان دارایی‌های حاصل از این مهارت خود را حفظ می‌کند.
۱۰. هیچ‌کس شما را ارزش‌گذاری نمی‌کند
یکی از افراد حرفه‌ای در بازاریابی شبکه ای می‌گوید: «وقتی شغلم را از دست دادم، به من گفتند بیش از حد پول درمی‌آورم. معنی این حرف برایم این بود که تو لایق پولی که درمی‌آوری نیستی. شخصا دوست ندارم که ارزش‌گذاری شوم، به‌ویژه زمانی که افراد کاری را که انجام می‌دهم، کم ارزش‌تر از پولی که به‌طور واقعی دریافت می‌کنم، می‌پندارند». ارزش‌های شما نباید با نیاز مالی فرد دیگری به خاطر چند دلار مقایسه یا سنجیده شود.
۱۱. نبود محدودیت در سقف درآمد
در بازاریابی شبکه ای هیچ سقفی برای درآمد شما وجود ندارد. اگر بخواهید به‌راحتی می‌توانید درآمد خود را دو برابر کنید. بیشتر کسب‌و‌کارها یا شرکت‌های خدماتی محدودیت درآمدی دارند. چه چیزی بهتر از کسب‌و‌کاری است که هیچ محدودیتی برای کسب درآمد شما قائل نیست؟
۱۲. افزایش مهارت‌های اجتماعی
اگر به دنبال درآمد بالا هستید، می‌توانید روی بازاریابی شبکه ای حساب کنید. با بازاریابی شبکه ای به فردی تبدیل می‌شوید که می‌تواند به دیگران کمک کند. آنها را تشویق کند و در رسیدن به اهداف‌شان یاری نماید. این جنبه بازاریابی شبکه‌ای منجر به افزایش مهارت‌های اجتماعی شما می‌شود.
۱۳. امکان کمک به دیگران در سطحی وسیع
کمک‌کردن به دیگران امر مهمی است. بازاریابی شبکه ای به شما کمک می‌کند تا این خیرخواهی را در سطح وسیعی تجربه کنید. این گستردگی موجب می‌شود خیل عظیمی از افرادی که حتی شما را نمی‌شناسند از شما خیر ببینند.
۱۴. از هیچ، همه چیز ساختن
خیلی از افرادی که از نظر اجتماعی و رفاه زندگی در سطح بسیار پایینی بودند با کمک بازاریابی شبکه ای در مدتی کوتاه، تیمی موفق ساخته‌اند. برای مثال با ۱۰ ماه تلاش، زندگی خود را دگرگون کرده‌اند. شنیدن چنین تغییراتی بسیار امیدوارکننده و مسلما از مزایای بازاریابی شبکه ای است. شما دقیقا می‌توانید آینده‌ی خود را تعیین کنید.
۱۵. رشد شخصی
یکی دیگر از فواید بازاریابی شبکه ای، کمک به رشد شخصی شماست. توسعه و رشد شخصی شما در این کار فوق‌العاده زیاد است و باعث می‌شود به فرد تواناتر و بهتری بدل شوید.
۱۶. امکان مشارکت دادن فرزندان‌ در کار
شما می‌توانید این کار را به فرزندان‌تان هم آموزش بدهید و از طریق بازاریابی شبکه ای آنها را با مهارت‌های اجتماعی و اخلاقی آشنا کنید. چون بازاریابی شبکه ای به شما امکان کار‌کردن در منزل را می‌دهد و همین انعطاف‌پذیریِ زمانی و مکانی باعث می‌شود، روش‌های تربیتی دلخواه را برای فرزندان‌تان به کار بگیرید و آنها را در انجام کسب‌و‌کار خود مشارکت دهید.
۱۷. عدم وجود تبعیض جنسیتی
در بازاریابی شبکه ای مرد و زن برابرند. امکان رشد و پیشرفت برای همه یکسان است.
۱۸. حمایت و تشویق دیگران به رشد در حرفه
در اغلب فضاهای کاری، دوستی و همدلی چندانی وجود ندارد و هرکس به فکر بالا‌رفتن از نردبان پیشرفت شخصی خویش است، اما از مزایای بازاریابی شبکه ای، همبستگی و حمایت یکدیگر را می‌توان متذکر شد. این حس موجب تشویق و کمک به یکدیگر می‌شود.
۱۹. تنها مانع شما، خودتان هستید
در بازاریابی شبکه ای تمام مسئولیت پیروزی‌ها و شکست‌ها، تنها و تنها بر‌عهده‌ی خودتان است و این به شما قدرت فوق‌العاده‌ای در پیشرفت می‌بخشد.
۲۰. مقیاس‌پذیری
در بازاریابی شبکه ای می‌توانید تعداد مشتریان و درآمد را بدون نیاز به زیرساخت افزایش بدهید. این رشد در سازمان‌های خدماتی به‌راحتی صورت نمی‌گیرد.
۲۱. عدم وجود نردبان شغلی
همیشه در سازمان‌ها و شرکت‌ها برای بالا‌رفتن از نردبان شغلی، محدودیت‌هایی در رسیدن به موقعیت‌های بهتر وجود دارد. همیشه یک نفر در جایگاهی رشد می‌کند و انتخاب می‌شود و طبیعتا فرد دیگری از رسیدن به آن موقعیت باز می‌ماند، اما در بازاریابی شبکه ای همیشه می‌توانید کسب‌و‌کار خود را داشته باشید و در آن موفق شوید و رشد کنید.
۲۲. رفت‌و‌آمدی در کار نیست
اگر از ترافیک و رفت‌و‌آمد در خیابان‌های شلوغ برای رسیدن به اداره و سرکار خود خسته شده‌اید، چه چیزی بهتر از کار‌کردن در خانه؟ با بازاریابی شبکه ای می‌توانید در خانه کار کنید و از کابوس رفت‌و‌آمد برحذر باشید.
۲۳. سودآوری سریع
در بازاریابی شبکه ای سودآوری زمان زیادی نمی‌برد. در‌حالی‌که در سایر کسب‌و‌کارها مانند استارتاپ‌ها به زمان احتیاج است.
۲۴. عدم نیاز به حساب‌های مربوط به دارایی
یکی دیگر از مزایای بازاریابی شبکه ای عدم نیاز به دفتر دارایی است. زیرا بیشتر محصولات از طریق کارخانه‌ی تولیدکننده مستقیما به مشتری می‌رسد. در این کار منفعت بسیاری برای شما وجود دارد.
۲۵. قدرت اعمال نفوذ در مدیریت شبکه و مدیریت زمان
به دلیل ساختار ویژه‌ی کسب‌و‌کار در بازاریابی شبکه ای، قدرت کنترل زمان با اعمال نفوذی که در مدیریت شبکه دارید، کاملا ممکن است.
۲۶. آرامش و یادگیری
از آنجا که بازاریابی شبکه ای به‌صورت سیستمی است و توزیع‌کنندگان مستقل بسیاری در این کار وجود دارند، آموزش یکی از عناصر اصلی آن است. آزمون و خطاهای بسیاری در این راه وجود دارد. بازاریابی شبکه ای سیستمی است که پس از ورود به آن، آموزش و ترویج آن بسیار آسان است.
۲۷. امکانات بین‌المللی
بیشتر شرکت‌های بین‌المللی شبکه ای، به شما این امکان را می‌دهند که تیم خود را برای بین‌المللی‌شدن ایجاد کنید؛ به این معنا که شما می‌توانید کار خود را به آسانی بین‌المللی کنید. به این امکان فکر کنید، شما می‌توانید برای تشکیل و سازمان‌دهی تیم‌کاری خود به کشورهای دیگر سفر کنید و بسیاری از هزینه‌های سفر را به‌طور قانونی به حساب آن شرکت بنویسید.
۲۸. عدم نیاز به صدور صورت‌حساب و اسناد دریافتی
امروزه بیشتر معاملات، آنلاین انجام می‌شوند. با بازاریابی شبکه ای از صدور صورت‌حساب‌ها و مدیریت و بررسی اسناد دریافتی و … خلاص می‌شوید. کابوس جریان نقدینگی هم پایان می‌یابد.
۲۹. ساختن رؤیای خود
فردی تجربه خود در مورد بازاریابی شبکه ای را این‌طور نقل می‌کند: «من ۲۴ سال برای شخص دیگری کار کردم و علی‌رغم علاقه‌ای که به شغلم داشتم، در واقع مشغول ساختن رؤیای شخص دیگری بودم؛ نه رؤیای خودم، اما با بازاریابی شبکه ای می‌توانید رؤیای خودتان را بسازید».

► با این ویتامین ضد بیحالی، ۲۴ ساعت شبانه روز سرحال باشید!
جنجال جدی موسسات اعتباری کی تمام می‌شود؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر