داشتن زندگی شاد و سالم با ۲۰ نکته‌ نه چندان سخت

چهارشنبه ، 31 خرداد 1396 ، 07:41
همه‌ی ما در ابتدای سال نو با خود عهد بسته‌ایم که بیشتر بر اهداف‌مان تمرکز کنیم و تحولات زیادی را در زندگی خود ایجاد نماییم. اما این عادت همیشگی ماست و چند روزی که از ابتدای سال نو می‌گذرد، به‌سرعت زیر همه‌ی آن عهد و پیمان‌ها می‌زنیم و روز از نو و روزی از نو! ما به دنبال شادی بیشتر در زندگی هستیم، مگر نه؟ و خیلی از ما فکر می‌کنیم که برای ایجاد شادی بیشتر در زندگی باید منتظر معجزه بود؛ یا اینکه شادی واقعی یعنی پول زیاد. اما نباید یادمان برود که اگر از درون شاد نباشیم و انگیزه و انرژی کافی را نداشته باشیم، هر چقدر هم پول داشته باشیم شاد نخواهیم بود. اگر می‌خواهید بدانید که چطور می‌توان زندگی شاد داشت، در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.
اگر می‌خواهید شادتر باشید، می‌توانید این نکات را در زندگی خود به کار ببندید:‌
۱. اجتماعی باشید و با دیگران تماس فیزیکی برقرار کنید
تماس فیزیکی با کسی که دوستش دارید به‌صورت خودکار استرس را از بین می‌برد. در آغوش گرفتن و گرفتن دست‌ افرادی که دوست‌شان دارید باعث درمان هر دوی‌ شما می‌شود. درواقع طی مطالعه‌ای که توسط ژورنال پزشکی مکمل و جایگزین انجام شد، محققان دریافته‌اند که ماساژ می‌تواند سیستم ایمنی بدن و رضایت از زندگی را افزایش دهد. شما می‌توانید با یک ماساژ حرفه‌ای از مزایای سیستم ایمنی بهره‌مند شوید. اگر دوست یا شریک زندگی‌تان نمی‌تواند به‌خوبی شما را ماساژ دهد، نزد یک ماساژور حرفه‌ای بروید.
۲. بخشنده باشید
راه‌هایی هرچند کوچک پیدا کنید تا به دیگران چیزی ببخشید. به جای اینکه حرف بزنید، گوش شنوایی داشته باشید، به‌ دوستی که نیازمند است کمک کنید یا در خیریه‌ی محل خود مشغول شوید. با این کارها به مشکلات خود از دیدی دیگر نگاه خواهید کرد و وقتی بفهمید که قادرید با کمک خود چه تغییری در زندگی دیگران ایجاد کنید، حس بهتری نسبت به خود خواهید داشت.
۳. شبکه‌ی دوستان‌تان را تقویت کنید
دوستی و رفاقت مانند یک رابطه‌ی عاشقانه به تقویت و مراقبت نیاز دارد. اگر رفاقت را نادیده بگیرید، دوست‌تان را از دست خواهید داد. سعی کنید که با دوستان‌تان به‌طور مرتب دیدار کنید. اگر مجرد یا متأهل هستید، می‌توانید آخر هفته‌ها به‌صورت دوره‌ای به همراه دوستان‌تان به تماشای فوتبال یا برنامه‌های تلویزیونی بپردازید یا به رستورانی بروید و غذای مورد علاقه‌تان را میل کنید. نکته‌ی مهم این است که رفاقت‌هایی پایدار و استوار داشته باشید تا با کمک آنها بر چالش‌های زندگی فائق آیید.
۴. آخر هفته‌ها در خانه نمانید و بزنید بیرون
فعالیت‌های آخر هفته، مثل پیک‌نیک‌های کوچک، برای تقویت ذهن و بدن شما اهمیت دارند. لازم نیست سفری گران‌قیمت داشته‌ باشید تا اثرگذار باشد، بلکه نکته‌ی مهم این است که کار جدید و تازه‌ای را انجام دهید:‌ با دوستان یا خانواده‌تان به پارک نزدیک خانه‌تان بروید و هوای تازه وارد ریه‌هایتان کنید و تعاملات اجتماعی داشته باشید.
۵. خاطره بسازید
تحقیقات نشان می‌دهند که تجربه‌‌ا‌ی که از کارها به دست می‌آوریم نسبت به خود کارها، ما را شادتر می‌کنند. مثلا حتی وقتی از خانه بیرون می‌روید و آنطور که انتظار داشتید به شما خوش نمی‌گذرد، باید به یاد داشته باشید که دیگران تنها لحظات شیرین آن روز را به یاد خواهند آورد، نه تلخی‌ها یا اتفاقات ناگوارش را.
۶. معنویت را وارد زندگی کنید
آیا خود را فردی معنوی می‌دانید؟ با رفتن به مسجد، کلیسا یا قرائت قرآن یا کتب مقدس دیگر می‌توانید هم تعاملات اجتماعی خود را ارتقا دهید و هم معنویت را وارد زندگی‌تان کنید. مکان‌ها و شبکه‌های دینی و معنوی می‌توانند فعالیت‌هایی ساده و ارزان برای خانواده‌ها فراهم کنند و به هنگام بحران و نیاز، دست یاری به سوی شما دراز کنند. این مکان‌ها می‌توانند در مواقعی که به دنبال شغلی جدید هستید، ارتباطاتی را شکل دهند.
۷. آداب و رسوم خانوادگی را پاس بدارید
سنت‌های خانوادگی، یک حس همبستگی را با خانواده‌تان ایجاد خواهند کرد و به تبعِ آن حس امنیتی را به دست خواهید آورد که در مواقع دشوارِ زندگی می‌تواند به شما کمک کند. اینکه بدانید تنها نیستید و خانواده‌ای بزرگ دارید، اعتماد‌ به‌ نفس شما را بسیار افزایش می‌دهد. تعطیلات فرصتی را فراهم می‌کند تا دور هم جمع شوید و سنت‌های خانوادگی را پاس بدارید.
۸. تحرک بیشتری داشته باشد
اینکه تمام روز یک جا بنشینید اصلا برای ذهن و بدن‌تان خوب نیست. هر موقع که از خواب بیدار شدید، بلند شوید و چند دقیقه‌ای راه بروید و هر روز هنگام ناهار قدم بزنید.
همچنین می‌توانید با دوستان و همکاران‌تان به‌صورت دسته‌جمعی اکیپ پیاده‌روی درست کنید یا ورزش موردعلاقه‌تان را دنبال نمایید. در یک کلاس ورزشی ثبت نام کنید. وقتی تناسب بدن‌تان را افزایش دادید، می‌توانید دوندگی را هم به برنامه‌ی پیاده‌روی‌تان اضافه کنید. دوندگی باعث رها شدن هورمون اِندورفین می‌شود و حس خوبی به شما می‌دهد.
۹. لبخند زدن را تمرین کنید
با یک تمرین بسیار آسان می‌توانید مغزتان را گول بزنید تا حس شادی کند:‌ فقط لبخند بزنید. باور ندارید؟ خب امتحانش کنید! علت این شادی این است که در برنامه‌ریزی عصبی-زبان‌شناختی، یک محرک (که در اینجا لبخند است) به مغز علامت می‌دهد تا همان احساساتی را تجربه کند که به هنگام استفاده از آن عضلات تجربه می‌کرد.
۱۰. هم خانه‌تکانی کنید هم ذهن‌تکانی
راهی پیدا کنید تا هر روز خانه‌تکانی کنید و از شر وسایل غیرضروری خلاص شوید. وسایل اضافی درون اتاق خواب خود را تخلیه کنید تا هم جا بازتر شود و هم اتاق برای خوابیدن و استراحت دنج‌تر و آرام‌تر شود. قبوض صورت‌حساب‌تان را هم قشنگ بتکانید تا به لحاظ مالی آسودگی خاطر پیدا کنید. کمد لباس‌هایتان را هم مرتب کنید تا صبح‌ها عزا نگیرید. مکان‌های زیادی در خانه و دفتر کارتان وجود دارند که می‌توانید آنها را مرتب و تمیز کنید. روزانه یک ربع وقت خود را به خانه‌تکانی اختصاص دهید و یادتان باشد که همیشه سخت‌ترین مرحله‌ی کار آغاز کردن آن است. وقتی دور و برتان خلوت و خانه و زندگی‌تان مرتب شد، از این همه حس خوب شگفت‌زده خواهید شد.
۱۱. «عدد جادویی خواب» خود را بیابید
طبق مطالعه‌ای که در Harvard Business Reiview منتشر شده است، به‌نظر می‌رسد که عدد جادوییِ ساعات مورد نیاز برای خواب در اکثر بزرگسالان، هفت ساعت در طول شب است. خواب کافی شما را قادر خواهد ساخت تا بهتر کار کنید و بر چالش‌های روزمره‌ی زندگی بیشتر فائق آیید. حتی اگر یک ساعت کمتر از این مقدار بخوابید، سلامت‌تان به خطر خواهد افتاد.
۱۲. مراقب میزان مصرف کافئین باشید
اگر به‌سختی خواب‌تان می‌برد، احتمال دارد که در مصرف کافئین زیاده‌روی می‌کنید. مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را کم کنید و خود را مقید کنید تا تنها اول صبح آنها را بنوشید. و اگر با این کار باز هم خواب‌تان نبرد، کلا مصرف این نوشیدنی‌ها را قطع کنید و به جای آن از نوشیدنی‌هایی نظیر قهوه‌ی بدون کافئین یا چای گیاهی استفاده نمایید. یادتان باشد که بسیاری از نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا و همچنین بسیاری از شکلات‌ها و غذاهایی که در آنها شکلات به کار رفته است، حاوی کافئین هستند.
۱۳. حداقل یک ساعت قبل از خواب ریلکس کنید
برای اینکه واقعا ریلکس کنید، حداقل یک ساعت قبل از خواب اینترنت را به‌کلی قطع کنید و درست وقتی که می‌خواهید بخوابید، ورزش نکنید چرا که جریان خون‌تان بالا می‌رود. شما برای خوابیدن به ذهنی آرام نیاز دارید، بنابراین تلویزیون ببینید، کتاب و مجله بخوانید تا کم‌کم خواب‌تان ببرد. برخی فکر می‌کنند که دوش‌گرفتن خواب را از سر می‌‌پراند، بنابراین دوش را به صبح اول وقت موکول کنید و درعوض قبل از خواب چند دقیقه‌ای در وان حمام بمانید.
۱۴. از مصرف چربی‌های اشباع‌شده پرهیز کنید
تحقیقات نشان داده‌اند که خوردن غذاهای حاوی اسیدهای اشباع‌شده شما را افسرده می‌کند. این چربی‌ها در بسیاری از غذاهای فراوری‌شده به کار می‌روند اما برای اینکه مطمئن شوید باید برچسب غذاها را مطالعه کنید. اسیدهای اشباع در مواد اولیه‌ی غذاهایی وجود دارند که در آنها کلمه‌ی «هیدروژنه» به چشم می‌خورد. بسیاری از برندهای مارگارین امروزه عاری از چربی‌های اشباع هستند و این نکته به‌صورت بزرگ در اطلاعات برچسب آنها دیده می‌شود. هرچند بسیاری از غذاهای پخته‌شده و حتی کیک‌ها ترکیبی از چربی‌های اشباع دارند. پس به جای غذاهای فراوری‌شده، از میوه و سبزی تازه و ارگانیک استفاده کنید و به جای استفاده از ترکیبات آماده‌ی کیک و شیرینی، خودتان دست به کار شوید.
۱۵. ویتامین بیشتری مصرف کنید
در برنامه‌ی غذایی خود، غذاهای حاوی ویتامین را بگنجانید. این غذاها نه تنها شما را سالم‌تر و باانرژی‌تر می‌کنند بلکه بسیاری از آنها با استرس نیز مقابله می‌کنند.
هفته‌ای یک‌ بار غذایی جدید و سرشار از ویتامین و مواد مغذی را امتحان کنید. برای نمونه می‌توانید ماهی سالمون، قارچ، کلم بروکلی، آووکادو، لوبیا، گردو و حبوبات را به غذای خود اضافه کنید.
۱۶. در طبیعت قدم بزنید
پارک‌های مصنوعی و جنگلی گزینه‌ی خوبی هستند اما مناطق طبیعی‌تر گزینه‌های بهتری هستند. وقتی در طبیعت راه می‌روید به صداها و بوها توجه کنید. پنج چیز را پیدا کنید که آنقدر برایتان عجیب است که می‌خواهید راجع‌به آن با کسی صحبت کنید. همچنین می‌توانید از طبیعت عکس و فیلم بگیرید. حتی وقتی درون شهر هم هستید به آسمان نگاهی بیندازید.
۱۷. خاک‌بازی کنید
دستان‌تان را در خاک فرو ببرید. می‌توانید این کار را در کنار ساحل یا هنگام باغبانی انجام دهید؛ فرقی ندارد – مهم این است که این کار ممکن است شما را شادتر کند. علت این شادی، ارگانیسم‌های بسیار ریز موجود در خاک هستند که وارد پوست‌تان می‌شوند. آنها به مغزتان فرمان می‌دهند تا سروتونین بیشتری ترشح کند – سروتونین یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی است که خلق و خو را بهبود می‌بخشد.
۱۸. آفتاب بگیرید
بسیاری از افراد، دارای اختلال عاطفی فصلی هستند؛ بدین معنی که در فصولی که آفتاب کمتر است افسرده می‌شوند. حتی اگر شما به این اختلال دچار نباشید، ممکن است که از فقدان آفتاب و نور خورشید تأثیر بپذیرید. حداقل روزی یک ربع بیرون بروید؛ می‌توانید در یک روز سرد قدم بزنید تا حداقل نور آفتاب به صورت‌تان بخورد. نور خورشید به بدن شما کمک می‌کند تا ویتامین ‌D تولید کند، ویتامینی که بسیاری از مردم از کمبود آن رنج می‌برند.
۱۹. با تفریح احساسات‌ و هیجانات‌تان را خالی کنید
خواه تیم مورد علاقه‌تان را تشویق می‌کنید یا در تعطیلات دیوانه‌بازی در می‌آورید باید بدانید که کار خوبی می‌کنید، چرا که انجام مداوم این کارها شما را آرام‌تر می‌کند. در اروپای قرون وسطی، تعطیلات سوپاپ اطمینان کشاورزان بود تا با تخلیه‌ی هیجانات خود فکر شورش را از سر بیرون کنند. البته شما کشاورز شورشی نیستید. اما می‌توانید مهمانی برگزار کنید و طی آن هیجانات خود را تخلیه کنید. در آن حین زندگی را هم جدی نگیرید.
۲۰. بازی کنید
با دوست و خانواده‌ی خود بازی کنید. با تفنگ‌های آب‌پاش به هم شلیک کنید، مسابقه‌ی دو بگذارید، حباب‌بازی کنید، گلوله‌ی برفی به سمت هم پرت کنید، روی برف سُر بخورید، طناب بزنید و با گِل و ماسه قلعه بسازید. شب‌ها با خانواده‌ی خود جمع شوید و بازی‌های تخته‌ای انجام دهید و بخندید. هر کاری که شما را به‌صورت خودجوش به خنده می‌اندازد انجام دهید.
و سخن آخر
اگر سعی دارید که شادتر و سالم‌تر باشید، ایجاد تغییرات ضروری به عهده‌ی خود شماست. کار خود را با نکاتی آغاز کنید که برایتان جذابیت بیشتری دارند و بقیه‌ی نکات را هر از گاهی به کار ببندید. دفتر یادداشتی داشته باشید و تغییراتی را که در زندگی خود ایجاد کرده‌اید در آن بنویسید و بیان کنید که چطور توانسته‌اند به شما کمک کنند. وقتی ناامید می‌شوید مطالبی را که یادداشت کرده‌اید مرور کنید تا به خود یادآوری نمایید که چه کارهایی کرده‌اید.
فکر می‌کنید که چه کارهای دیگری را می‌توان برای شادتر بودن انجام داد که در این لیست نیامده است؟ آیا شما برای شادتر بودن نکات دیگری دارید که با ما در میان بگذارید؟

► نکاتی که قبل از خرید یا اجاره‌ی خانه نباید از قلم بیندازید
۹ نشانه‌‌ که می‌گویند شما آدم موفقی هستید، حتی اگر خودتان باور ندارید ◄

مطالب مرتبط
بنر